شهردار کلان‌شهر اراک مطرح کرد:

حاشیه‌های اراک با برنامه به متن می‌پیوندند

حاشیه‌های اراک با برنامه به متن می‌پیوندند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۸ | ۱۳۹۹/۰۸/۱۲

کیفیت شکل‌گیری شهرها و چگونگی استقرار کانون‌های جمعیتی در حاشیه و متن مناطق شهری با برنامه‌ریزی و مولفه‌های توسعه‌، وزن نظام فرهنگی، توان اداره امور و ابعاد راهبری موضوعات شهری ارتباط تنگاتنگ دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، اراک کلانشهری ۲۰۰ ساله است با وجود شهرتش در صنعت، کشاورزی و فرهنگ و نخبگان، با پنج سکونتگاه غیررسمی از معضل حاشیه‌نشینی رنج می‌برد و برای سامان توسعه شهری نیازمند تولد دوباره این حاشیه‌ها و کاستن از مخاطرات اجتماعی و شهری آن‌ها دارد.

استان مرکزی در حدفاصل دهه ۴۰ تا ۵۰ بیشترین موج مهاجرت و رشد جمعیتی را در پی صنعتی شدن تجربه کرده و اکنون واقعیت مناطق حاشیه‌ای ملموس است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و بیشترین چالش این مناطق غیرقانونی بودن آن و ضعف اساسی در زیرساخت‌ها و خدمات است، هرچند که در سال‌های اخیر با تلاش‌های صورت گرفته برخی از مشکلات گره‌گشایی شده است.

تداوم فزاینده سکونت در محلات حاشیه‌ای علاوه بر اینکه معضلات اجتماعی و فرهنگی را به همراه دارد، با سازه‌های ناایمن و معماری نامناسب، چهره شهر را نیز ناموزون کرده و این درحالی‌ است که به گفته کارشناسان شهرسازی اغلب سکونتگاه‌های غیررسمی اراک در مناطق خوش آب و هوا و ارتفاعات است که باید به جاذبه معماری و مناطقی تبدیل شوند که سرمایه‌های توسعه شهری را تقویت کنند.

جمعی از مسئولان و کارشناسان استان مرکزی بر این باورند که اراک از دهه ۵۰ به بعد با وجود صنعتی شدن نتوانسته در مدیریت شهری و توازن در رشد شاخص‌های کالبدی خود به موفقیت کامل دست یابد و برخی غفلت‌ها امروز خود را به شکل مناطق حاشیه‌ای بر متن تحمیل کرده و نیاز است که راه چاره هدفمندی برای مدیریت بهینه و ساماندهی این مناطق اندیشیده شود.

بافت‌های حاشیه‌ای استان همانند سایر مناطق کشور، مشکلات و محدودیت‌هایی چون ناهمخوانی کالبد و فعالیت، وجود عناصر ناهمخوان شهری، ضعف در سرانه برخی کاربری‌ها مانند فضاهای فراغتی، فرهنگی و پارکینگ، فقر خدمات رفاهی و شهری، نقصان در شبکه ارتباطی و سازه های تاسیساتی را در خود دارند و این مهم در کنار نادیده گرفته شدن ضوابط ساخت و ساز ایمن شاکله‌ای آسیب‌زا را رقم زده که ساماندهی این مناطق را فصلی ضروری و مهم جلوه‌گر می‌کند.

به روایت آمار ۷۱۲ هکتار از وسعت استان مرکزی را سکونتگاه های غیرمجاز و یک‌هزار و ۹۰۰ هکتار بافت فرسوده و ناهمگن است و ۱۳ درصد جمعیت شهری استان (معادل ۱۲۵ هزار نفر) در این مناطق مستقر هستند و این مهم بیانگر اهمیت و لزوم راهبردهای هدفمند مداخله‌ای در سامان سریع این مناطق است.

به گواه آمار، بیشترین مناطق حاشیه‌ای استان به میزان ۴۵۴ هکتار در اراک و پس از آن ۲۵۸ هکتار در ساوه قرار دارد.
هفت درصد مساحت اراک و ۲۳ درصد جمعیت ساکن این کلانشهر در سکونتگاه‌های غیررسمی هستند و ۱۲ و نیم درصد مساحت ساوه و ۱۹ درصد جمعیت این شهر نیز در مناطق حاشیه‌ای قرار دارند.

وسعت بافت های فرسوده و ناهمگون شهری استان مرکزی نیز در مجموع یک‌هزار و ۹۰۰ هکتار است که مطالعات این بافت ها در اراک، دلیجان، محلات، آشتیان، غرق آباد، مامونیه و پرندک انجام شده است.

حاشیه‌های اراک با برنامه و گفتمان‌سازی به متن می‌پیوندند

شهردار کلان‌شهر اراک معتقد است که حاشیه‌های شهری یک شبه به‌وجود نیامده‌اند و این وصله‌های ناجور مولود نامبارک سالیان متمادی است و اگر قرار است که مشکلات آن‌ها ساماندهی شود باید ابتدا به رسمیت شناخته شده و بعد از آن نیز در سایه برنامه‌محوری، گفتمان‌سازی و مشارکت خود ساکنان به جزئی از متن شهر تبدیل شوند.

«محمدکریم شفیعی» افزود: راهبرد بازآفرینی شهری که در دولت تدبیر و امید دنبال شده راهی صحیح و علمی برای هویت بخشی به حاشیه‌ها است و این رویکرد جامع محوریتش را بر توانمندی و گفتمان‌سازی گذاشته و در راستای ماموریت‌های تعریف شده برای شهرداری ایجاد خانه گفتمان شهری در سکونتگاه های غیررسمی پیگیری می‌شود و نخستین نهاد آن نیز سال جاری در یکی از مناطق حاشیه‌نشین متولد شده است.

وی بیان کرد: ساکنان سکونتگاه‌های غیرمجاز اراک در معرض آسیب و کمبودهای متعددی هستند و باید خودشان ضمن توانمند شدن برای حل مشکلات به میدان بیایند.

شهردار اراک گفت: مناطق حاشیه‌ای ایران بعد از اصلاحات اراضی و هجوم ساکنان روستا به شهرها ایجاد شدند و اراک نیز متاثر از همین الگو است و اکنون این مناطق را نمی‌توان انکار کرد و در قبال آن‌ها بی‌مسوولیت بود بلکه باید کوشید تا فقر و آسیب در این مناطق کم شود و بنای آن مانند سایر مناطق شهری مستحکم و ایمن شوند.

شفیعی یادآور شد: راه‌اندازی خانه گفتمان شهری در راستای محول کردن امور و نقش ها به مردم با هدف جریان‌سازی و شبکه‌سازی دنبال می‌شود تا با ایجاد دموکراسی صاحب نظران شهری برای مدیران ارایه طریق کنند و با توجه به اینکه دولت در پی کاهش تصدی‌گری است با توانمندسازی ساکنان این مناطق امور بازآفرینی بهتر انجام می‌شود و به همین منظور فعالیت نهاد «توسعه محله» در کوی حاشیه‌ای امام علی (ع) لحاظ شده و تلاش می‌شود که در کوی سجادیه و ولیعصر (ع) نیز پا بگیرد.

وی افزود: حدف حاشیه‌ها با فعالیت یک دستگاه اجرایی و یا سیاست مقطعی امکان ندارد و با توجه به پا گرفتن غیرقانونی این مناطق سیاست متمرکز کلان و حمایت و همراهی همه بخش ها در سایه خوش‌فکری نیاز است تا این مناطق در شان شهری بازسازی شود و با بردن امکانات فرهنگی و اجتماعی احساس تعلق شهری و اعتماد سازی صورت بگیرد.

بازآفرینی شهری منجی ترمیم سکونتگاه‌های غیرمجاز

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز معتقد است: حاشیه‌ها مناطق بیمار و ناسور اجتماعی و عمرانی در کالبد شهرهای این استان هستند که اغلب آن‌ها در اراک و ساوه قرار دارند و باید با اجرای بازآفرینی شهری و تقویت و پیگیری مستمر راهبردها کوشید تا این معضل حذف شود.

«احمد مرزبان» افزود: اقدامات بازآفرینی شهری در اراک، آشتیان، محلات، خمین ساوه و دلیجان در دست انجام است و این حوزه شامل مجموعه اقداماتی برای مقاوم سازی، بهسازی، توانمندسازی اهالی سکونتگاه های غیررسمی است که هم جنبه نرم افزاری دارد وهم جنبه سخت افزاری دارد.

وی توضیح داد: مناطق حاشیه‌ای در گذشته سیاست واحد و نگاه موثر قانون‌محور و پیگیری را دنبال نمی‌کردند اما، اکنون در بازآفرینی شهری سهم منابع مالی و بخش ها مشخص شده و در این عرصه بخش خصوصی ۲۱ درصد، بانک ها ۱۰ درصد، شهرداری ها ۴۰ درصد، خدمات زیربنایی ۳۳ درصد، خدمات زیرساختی ۱۵ درصد، فضای شهری ۱۱ درصد سهم دارند و در بازآفرینی شهری تا سال ۱۴۰۰ باید ۱۲۳ هزار میلیارد تومان از طریق بانک ها و منابع تخصیصی صندوق توسعه ملی هزینه شود که با تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان داده می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه داد: ۳۹ درصد از مجموع ۱۲۳ هزار میلیارد ریال اعتبار بازآفرینی شهری سهم شهرداری ها، ۳۰ درصد سهم بخش خصوصی، سه درصد سهم عمران و بهسازی شرکت بازآفرینی شهری و ۲۸ درصد سهم سایر دستگاه ها تعیین شده و در استان مرکزی ۳۵ محله هدف برنامه بازآفرینی شهری وجود دارد که تاکنون ۶ محله هدف راهبردهای این برنامه قرار گرفته و درجریان برنامه بازآفرینی شهری (سال ۹۶ تا۱۴۰۰ ) پوشش این اهداف نهایی می‌شود.

مرزبان عنوان کرد: ساخت مجتمع ۳۳۶ واحدی در کوی سجادیه اراک، بدنه سازی میدان ارگ اراک، کف سازی مجموعه تاریخی بازار اراک، مرکز چند عملکردی توسعه محله اقدام مشترک راه و شهرسازی با شهرداری، پله گذاری و اصلاحات در معابر کوی حاشیه ای سجادیه، ایجاد شبکه روشنایی معابر در محله‌های حاشیه ای اراک و ساوه، اختصاص قیر مصرفی مناطق هدف ساوه، راه‌اندازی نهاد توسعه محله و تامین زمین برای استقرار پایگاه خدمات اجتماعی در محله‌های حاشیه ای اراک از برنامه‌هایی است که تاکنون در این راستا انجام شده است.

وی ادامه داد: بهبود تاب‌آوری و هویت اجتماعی از بخش‌های مهم برنامه بازآفرینی شهری است که دستگاه‌های متولی امور اجتماعی و فرهنگی نیز باید در این راستا برنامه های موثری را ارایه کنند برنامه ملی بازآفرینی پایدار شهری به صورت اجتماع محور امسال در کوی امام علی (ع) اراک آغاز شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در این راستا دفتر تسهیلگری و کانون توسعه محله و گروه‌های مردمی در کوی امام علی(ع) اراک فعال شده و سازمان های دولتی مرتبط با موضوع بازآفرینی با این نهاد هماهنگ هستند که اقدامات به صورت منسجم انجام و از موازی کاری جلوگیری شود.

مرزبان گفت: با توجه به اینکه ماهیت بازآفرینی شهری در چهار شاخص مهم شامل ارتقای زیرساخت‌ها، مقاوم‌سازی بناها، توسعه امکانات و خدمات روبنایی و در نهایت توسعه فضاهای شهری است اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی کلیه اقدامات ذکر شده را به‌صورت خاص در سکونتگاه غیررسمی باغ خلج یا کوی امام علی (ع) پی گرفته که طرح بزرگ ایجاد ۳۳۶ واحد مسکونی باغ خلج، آسفالت معابر، ساماندهی شبکه فاضلاب، ایجاد مجتمع چند عملکردی و پارک محله‌ای، ساخت مرکز سلامت، اختصاص مکانی در راستای آموزش و بهبود مهارت های شغلی، تشکیل و راه‌ندازی نهاد توسعه محله از جمله آن است.

وی توضیح داد: در صورت موافقت مقامات ذیربط در شرکت بازآفرینی شهری ایران و تامین و اختصاص اعتبار مورد نیاز و تامین مالی طرح‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی متولی در اولویت خواهد بود و ایجاد کمربند سبز در کمربندی غربی شهر اراک از جمله اقدامات مهارکننده گسترش ناحیه حاشیه‌ای کوی امام علی(ع) است و بر اساس این طرح مصوب مجموعه شهرداری اراک با دریافت اراضی دولتی بایستی نسبت به کاشت درخت و ایجاد فضای سبز مهارکننده در بازه زمانی ۱۰ ساله اقدام کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در خصوص شکل‌گیری مناطق حاشیه‌ای در اراک و ساوه شاید بتوان گفت: بیکاری، درآمد پایین، هزینه‌های ناچیر اسکان در این مناطق و برخی مشایل معیشتی در روستاها از مهمترین عوامل بروز حاشیه نشینی عنوان کرد چرا که سکونتگاه‌های غیررسمی بسیاری از ناهنجاری‌های شهری چون مشاغل کاذب، ساخت و سازهای غیر مجاز، اثرات نامطلوب فرهنگی و اجتماعی اقتصادی و آلودگی محیط زیست را در دامن خود گرفته‌اند.

مرزبان افزود: از مهمترین اقداماتی که در زمینه ساماندهی و رفع مشکلات ساکنان حاشیه‌نشین شهری باید صورت گیردحل مشکل بیکاری، ترمیم کالبدی و فضایی، اختصاص زمین با کاربری‌های عمومی، ایجاد زیرساخت‌های شهری مثل شبکه فاضلاب، بالابردن سطح فرهنگی و سواد حاشیه نشینان، اعطای وام برای ساخت مسکن مناسب، گنجاندن آنان در حریم قانون مدیریت شهری، ایجاد مراکز دولتی و تجاری، خدمات رسانی در حیطه حمل و نقل، اجرای طرح تفصیلی شهری و نظارت بر عملکرد ساخت و ساز در این نواحی است که برای این مهم همه دستگاه‌ها و ظرفیت‌های دولت و سایر بخش‌ها باید پای کار باشند.

بهزیستی با همه توان برای مهار آسیب‌های اجتماعی محلات حاشیه‌ای تلاش می‌کند

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی گفت: این نهاد تمام قد برای مهار و ساماندهی اسیب‌های اجتماعی در محلات حاشیه‌ای استان به میدان آمده و برای مثال در سکونتگاه غیررسمی باغ خلج پایگاه خدمات اجتماعی دارد و به افراد در معرض آسیب یا آسیب دیده شامل زنان و دختران، زوج‌های مطلقه و افراد فاقد مهارت، کودکان خیابانی، آزاردیده، بدسرپرست و بازمانده از تحصیل، فرزندان طلاق و دارای والدین معتاد و کسانی که به نوعی با بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی روبه‌رو هستند، خدمات می‌دهد.

«اعظم علیمددی» افزود: در این محله حاشیه‌ای که از مناطق هدفگذاری شده مهم در اراک است از سال ۹۷ پایگاه اجتماعی دایر شده و آموزش و مشاوره و اقدامات فرهنگی در موضوعاتی چون ازدواج، کنترل اعتیاد، تحصیل، فرزند پروری، افسردگی و اختلال وسواسی ارایه می‌دهد.

وی توضیح داد: این پایگاه می‌کوشد کمپین پیشگیری از مصرف مواد مخدر گل و آموزش مهارتی زنان محله برای پیشگیری از اعتیاد را گسترش دهد و در حوزه آموزش قرآن، همایش‌های تفریحی و برگزاری جشن، آموزش مهارتی و نشاط خانواده، راه‌های تقویت احساس ارزشمندی، توزیع میان وعده رایگان بین دانش‌آموزان، پیشگیری از آسیب فضای مجازی آموزش‌های خودمراقبتی، کتابخوانی، مددکاری و روانشناسی ورود داشته باشد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی گفت: تلاش برای استقرار کانکس پلیس محله، شناسایی و تخریب اماکن متروکه توزیع و مصرف مواد مخدر در محله، همکاری برای نوسازی منازل و آسفالت کوچه‌ها از فعالیت‌هایی است که پایگاه خدمات اجتماعی کوشیده در آن‌ها سهمی داشته باشد.

«اعظم علیمددی» افزود: پایگاه خدمات اجتماعی دیگری در محله حاشیه‌ای ولیعصر ایجاد شده و به‌صورت مستمر به ساکنان ارایه خدمت دارد که برای این مهم مطالعاتی در سطوح اجتماعی و نیازهای پایه انجام شده و مهمترین خواست مشهودساکنان به ترتیب بیکاری و درخواست وام، مطالبه پوشش دستگاه‌های حمایتی، بهبود خدمات درمانی و ایجاد مرکز سلامت، و کمک مسوولان به‌منظور بهسازی معابر و اصلاحات منازل، تجهیز بوستان محله‌ای، ایجاد مجتمع رفاهی و آموزشی ، دایر شدن شعبه تعطیل بانک ، استقرار باجه پلیس، اصلاح مسیر عبور سیلاب، کمک به تعیین تکلیف سند منازل، ایجاد کتابخانه ، بهبود نظام جمع‌آوری پسماند و مرکزی برای تفریح و آموزش است.

وی بیان کرد: بیشترین مشکلات این منطقه رشد روزافزون طلاق، اختلافات خانوادگی، اعتیاد و خرید و فروش مواد مخدر است و ساکنان عنوان می‌کنند که زنان و دختران سرگرمی مناسبی ندارند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی می‌گوید: اقدامات بسیاری در راستای توانمندی مهارتی زنان این محله برای اشتغال صورت گرفته و پیگیری برای استقرار اتاقک پلیس در محله و حضور پزشک رایگان، برگزاری کارگاه نوجوانان آسیب دیده، نشست با مسوولان ذیربط و انتقال خواست‌های مردم از دیگر فعالیت‌هایی است که صورت گرفته است.

جراحی حاشیه‌ها از پیکره شهرهای استان نقشه راه جامع می‌طلبد

معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی گفت: مناطق حاشیه‌نشین با مسکن‌های مقطعی درمان نمی‌شوند و راه چاره آن جراحی این غده چرکین آسیب‌ با نقشه‌راه هدفمند، جامع و علمی در سطح کلان و نظارت اصولی است.

«بهروز اکرمی» افزود: پراکنده‌کاری، سلیقه‌ای عمل کردن دستگاه‌های اجرایی هدررفت پول را رقم می‌زند و کار ریشه‌ای صورت نمی‌کند تنها به طور مقطعی سرپوشی بر اصل ماجرا می‌گذارد و این رویه باید در کشور برای سامان سکونتگاه‌های رسمی خاتمه یابد.

وی معتقد است: اولین گام برای این مهم آن است که وضعیت کنونی مهار شده و ورودی جدید به این مناطق اضافه نشود و این رسالتی همگانی است و هر بخشی از جامعه در قبال آن باید تکالیف مشخص خود را انجام دهد و اگر این مهم صورت نگیرد در سال‌های نه چندان دور هم گستره فیزیکی و و هم عمق آسیب‌زایی روند افزایشی خواهد داشت و تبعات آن سلامت اجتماعی متن شهر را نیز می‌بلعد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری مرکزی بیان کرد: ریشه تمامی مشکلات در حاشیه‌نشینی از فقر برمی‌خیزد که نخستین آن فقر اقتصادی است و به تبع آن فقر سواد، اجتماعی، فرهنگی و مهارتی به شرایط زندگی این افراد پیچیدگی می‌دهد و هنر مسوولان باید این باشد که هوشمندی برنامه‌ریزی منسجم و کارا را به گونه‌ای دنبال کنند که با مشارکت خود ساکنان ریشه فقر در ابعاد مختلف خشکانده شود واگرنه با چند طرح روبنایی و مقطعی در بهبود منظر و امور عمرانی بدون پشتوانه فرهنگی و اجتماعی نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

اکرمی ادامه داد: نگاه سخت افزاری و مکانیکی به حل مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی و تنها بردن خدمات برق و یا ایجاد پله در این محله‌ها بدون راهبرد همگرا برای مستحکم سازی سازه مسکونی، به حل مشکل نمی‌انجامد و شرایط راحت‌تر برای گسترش آسیب را رقم می‌زند، باید مهارت زندگی، اخلاق و شهروندی در هر کلنی خانواده آسیب زده نهادینه شود و با مشارکت خود آنان محیط پیرامونی بهبود یابد.

وی توضیح داد: استان مرکزی بنا دارد که شرایط کنونی در اقدامات حمایتی و اجرایی در قبال مناطق حاشیه‌نشین پایان دهد و محوریت را در امور ساماندهی این سکونتگاه‌ها به دفتر امور اجتماعی استانداری بدهد و سایر بخش‌ها با سیاستگذاری و نظارت مستقیم این دفتر با نگاه کارشناسی و توززیع هدفمند بودجه‌ها حرکت کند.

اکرمی اظهار داشت: باید ابتدا به هر فرد و خانواده ساکن حاشیه‌ها قدرت تفکر و اندیشیدن داد و اخلاق و همگرایی و مهارت را به عنوان نخستین گام دنبال کرد، این افراد باید مهارت مقاومت در برابر مشکل و نه گفتن، بهبود تعامل اجتماعی و احساس مسوولیت و توانمندی در کار رابیاموزند و پس از آن با برنامه‌های حمایتی و اصولی برای بهبود کالبد فیزیکی محله اقدام شود، رفتارهای انبوه‌گرایانه در خصوص حاشیه‌نشاینان جواب نمی‌دهد و نسخه واحد نباید برای هر محله پیچید راه درمان برای هر خانواده اسیب دیده و فرد در معرض اسیب مجزا است.

برنامه کلیدی در مهار آسیب های اجتماعی راهبرد استان مرکزی در ساماندهی حاشیه‌ها

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: مشارکت همه بخش‌ها به‌صورت هدفمند و تعریف شده رتکمیل کننده زنجیره ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی استان است و اگر قرار است راهبردهای کنترل آسیب اجتماعی و بهبود سرمایه اجتماعی تجربه شود باید از حاشیه شروع کرده و این مناطق بیمار پس از درمان ریشه‌ای به حوزه رسمی شهرها متصل شوند.

«احمد سجادی» افزود: مشارکت مردم در ترمیم جراحات عمیق مناطق شکننده حاشیه‌ای شهرها تعیین کننده است و باید با توجه به ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی در اجرای طرح بازآفرینی شهری گام برداشت و سازه‌های مستحکم در این مناطق با سیاست بهبود ابعاد فرهنگی و اجتماعی گره بخورد درغیراین‌صورت هر اقدامی در این مناطق محکوم به شکست است.

وی توضیح داد: گردآوری امکانات همه جانبه زیست اجتماعی در مناطق حاشیه‌ای با اجرای برنامه بازآفرینی شهری به کاهش آسیب‌های اجتماعی می انجامد و از این منظر باید کوشید با توانمندسازی افراد در این مناطق در عرصه فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و آموزشی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های درون‌گروهی کاستی ها را جبران کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی یادآور شد: مهمترین مولفه مشترک در تمامی مناطق حاشیه‌ای استان فقر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و این نقیصه‌ها در سایه آموزش و توانمندی و حمایت‌هدفمند در شغل و درآمد قابل جبران است.

سجادی اظهار داشت: سند ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی استان سال ۹۷ تدوین شد که دارای ۴۵۳ راهبرد اجرایی برای ۲۹ دستگاه همکار است و محوریت آن بر بهبود تاب‌آوری اجتماعی در این مناطق قرار داشته و حضور سازمان‌های مردم نهاد و مشارکت مردم در انجام برنامه‌ها را رکن اجرایی قرار داده است.

وی عنوان کرد: تاکنون ۲ دفتر تسهیلگری اجتماعی در مناطق حاشیه‌ای باغ‌خلج اراک و پیک نیک‌گاز ساوه راه‌اندازی شده که با وجود نوپا بودن توانسته سطح اعتمادسازی مردم به حاکمیت را بهبود بخشد و پیوندها را هر چند ناچیز اما برقرار کرده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: این دفاتر از بین ۱۰ داوطلب این حوزه با نظارت و توان‌سنجی وزارت کشور انتخاب شده اند و به‌زودی کار خود را آغاز کرده است و می‌کوشد در شناسایی افراد در معرض آسیب، بالا بردن شاخص های تاب‌آوری اجتماعی، آموزش های مهارتی و امور مداخله‌گر درمان اجتماعی در سکونتگاه‌های غیررسمی بسط می دهند.

سجادی گفت: بهبود مولفه‌های رفاهی و اجتماعی زندگی ساکنان مناطق حاشیه ای و بافت های فرسوده و تقویت سواد فرهنگی و مهارتی در کنار مشارکت‌جویی آنان در امور خود به صورت هدفمند در برنامه های بازآفرینی شهری و سند سکونتگاه‌های غیررسمی نقش‌آفرینی کند.

وی افزود: در ارزیابی‌ برنامه‌های این سند و مداخله‌های صورت گرفته حوزه نشاط اجتماعی، تقویت ارتباطات بین فردی و توانمندسازی بهبود رتبه در سرمایه اجتماعی محرز است و سطحی از رضایتمندی جوامع هدف محقق شده که گامی مهم محسوب می‌شود.

سجادی بیان کرد: به غیر از اعتبارات و تسهیلات ملی بازآفرینی که باید صرف بازسازی منازل مسکونی و ایجاد امکانات روبنایی و توانمندی و آموزش ساکنان حاشیه‌ها شود اعتباراتی در سطح استانی نیز وجود دارد که در ۲ سال اخیر از طریق ردیف مشخص برای کنترل آسیب‌های اجتماعی در اختیار دفتر اجتماعی استانداری قرار گرفته است و بر اساس برنامه‌های مدون صرف ایجاد و توسعه فضای سبز، پارک، برنامه‌های مهارت‌آموزی و تفریحی، کتابخانه‌ها و تجهیز مدارس شده اما به نظر می‌رسد که باید یک مطالعه جامع و همه جانبه‌نگر برای مناطق حاشیه‌ای انجام شود.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۴۰۵ کیلومتر وسعت یک و هشت دهم درصد از خاک ایران اسلامی را به خود اختصاص داده و تراکم نسبی جمعیتی آن ۴۶ نفر در هر کیلومتر مربع است.

این استان با یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت دارای ۱۲ شهرستان، ۲۳ بخش، ۳۴ شهر و ۶۶ دهستان است.

ایرنا

برچسب ها:

اراک ،حاشیه نشینی 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman