مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف تشریح کرد:

بررسی جزئیات تامین مسکن قالیبافان

بررسی جزئیات تامین مسکن قالیبافان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۷ | ۱۳۹۹/۰۷/۳۰

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف از ثبت نام قالیبافان برای دریافت مسکن ارزان خبر داد و گفت: قالیبافان تا ۶ آبان ماه می توانند برای ثبت نام اقدام کنند.
به گزارش اخبار ساختمان، عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف درباره مشکلات معیشتی قالیبافان گفت: اگر این صنعت حمایت شود بسیار بیشتر از صنعت پتروشیمی می تواند برای کشور آورده داشته باشد. در این صنعت 2 میلیون نفر به صورت فردی و پنج میلیون نفر در مجموع اشتغال دارند. این صنعت بسیاری بزرگی است که از صنعت معادن و پتروشیمی بزرگتر است. در این چند ساله اخیر برای حوزه بین المللی فرش هیچ اقدامی انجام نشده است. افزایش قیمت مواد اولیه منجر به افزایش قیمت تمام شده فرش منجر می شود. 30 درصد قیمت تمام شده فرش مواد اولیه است. 70 درصد از قیمت تمام شده فرش، هزینه دستمزد است. درحال حاضر به خاطر گران شدن مواد اولیه، 30 درصد به 60 درصد رسیده است.

وی بیان کرد: تولید کننده زمانی که مشاهده می کند قیمت مواد اولیه گران و هزینه دستمزد نیز افزایش یافته است، به خاطر عدم حمایت دولت، از کیفیت کار کم می کند. وزارت صمت بزرگترین وزارت کشور است. گاهاً مشاهده می کنیم که ابریشم با کیفیت کم در فرش ها به کار می رود. باید جلوی کسی که تولید کننده مواد اولیه هست و مواد آن بی کیفیت است گرفته شود.

بهرامی درباره همکاری اتحادیه با بانک مسکن و بخش خصوصی گفت: پروژه 1000 واحدی مسکن برای قالیبافان انجام شده است که تا کنون 200 واحد از مسکن های ساخته و آماده شده تحویل قالیبافن شده است و 430 واحد دیگر از واحدهای 50تا90 متر مربعی آماده تحویل به قالیبافان است.

وی با بیان اینکه واحدهای مسکن قالیبافان در منطقه ماهدشت کرج، بلوار امام خمینی احداث شده است گفت:برای تحویل گرفتن این واحدها تمام قالیبافان ساکن استان‌های البرز و تهران می‌توانند بدون پرداخت هیچ وجهی به سایت اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولید کنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران به نشانی http://taavon.co/ مراجعه کرده نام نویسی کنند، در این سایت نام و نام خانوادگی،‌کد ملی و مشخصات فردی هر شخص مشخص شده که وارد می‌کنند و با توجه به اینکه اطلاعات همه قالیبافان که دارای کارت شناسایی قالیبافی از صنف قالیبافی زیر مجموعه وزارت صمت یا اتحادیه قالیبافی هستند، ثبت نام می‌کنند و مهلت ثبت‌نام تا 6 آبان ماه خواهد بود که بعد از آن قرعه‌کشی در حضور هیأت مدیره اتحادیه انجام می‌شود و کسانی که برنده شدند با پرداخت وجه و تنظیم قرارداد و گرفتن وام کلید واحدهای مسکونی خود را تحویل می‌گیرند.

بهرامی پیش از این 200 واحد مسکونی به قالیبافان کشور واگذار شده و در این مرحله 430 واحد دیگر آماده تحویل شده که جمعاً 630 واحد می‌شوند و همچنین 350 واحد دیگر برای خرداد ماه 1400 تحویل قالیبافان می‌‌شود که در مجموع هزار واحد مسکونی به قالیبافان واگذار می‌شود گفت: کسانی که در قرعه‌کشی برنده شوند، باید ظرف 75 روز تأمین مالی کنند که برای واحدهای کوچک، تسهیلات قرض الحسنه به نرخ چهار درصد وبه مبلغ 35 میلیون تومان از طرف بانک مسکن پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: برای واحدهای بزرگتر مبلغ 50 میلیون تومان به نرخ 18 درصد پرداخت می‌شود و علاوه بر این هر یک از متقاضیان می‌توانند تا سقف 200 میلیون تومان اوراق حق تقدم مسکن خریداری کنند و سند این واحدها در رهن بانک قرار می‌گیرد و قالیبافان کلید واحد مسکونی خود را تحویل گرفته و صاحب خانه می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف گفت:‌این واحدها در 22 بلوک 42 واحدی احداث شده،‌ هر بلوک آسانسور و راه پله جدا دارد و تمام راه‌پله‌ها از سنگ، نرده‌ها از استیل و همه چیز آماده است و مشکل مسکن 430 قالیباف در این مرحله حل می‌شود.

بهرامی در مورد اینکه این واحدهای مسکونی برای قالیبافان به چه مبلغی ارائه می‌شود، گفت: طبق قیمت کارشناسی منطقه هر متر مربع آپارتمان 5.2 میلیون تومان واگذار می‌شود که یک و نیم میلیون تومان زیر قیمت منطقه است و در ساخت این واحدها از مصالح باکیفیت بالا استفاده شده،‌ همه واحدها سند تک برگ دارند و انشعابات جداگانه و مصالح مرغوب استفاده شده است.

وی با بیان اینکه تا یک و نیم برابر ظرفیت قرعه‌کشی انجام می‌شود که اگر هر کسی نتوانست مبالغ مورد نیاز را تامین کند نفر ذخیره جایگزین می‌شود اظهار داشت:ما برای اینکه مشکلاتی مانند تعاونی‌های مسکن را پیدا نکنیم به صورت شفاف این واحدها ساخته شده و آماده تحویل شده و با قرعه‌کشی قالیبافان انجام می‌شود و اولین واحد می‌تواند از 7 آبان تحویل متقاضیان شود.

وی درباره نحوه شناسایی قالیبافان گفت: با توجه به اینکه یکی از مشکلات قالیبافان بیمه آنهاست که برای بسیاری از آنها قطع شده است. بنابراین ملاک برای مسکن کارت قالیبافی است که از سوی اتحادیه یا صنف برای آنها صادر شده و ما طبق کارت قالیبافی آنها را در قرعه‌کشی شرکت می‌دهیم.

تسنیم

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman