رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک تشریح کرد:

هزینه ساخت مسکن در اراک چقدر است؟

هزینه ساخت مسکن در اراک چقدر است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۲۴ | ۱۳۹۹/۰۷/۲۱

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک گفت: در حال حاضر هزینه ساخت هر متر بنا در اراک بین سه تا چهار میلیون تومان است.
به گزارش اخبار ساختمان، بهروز عسگری در ادامه افزود: قیمت مصالح ساختمانی به سبب افزایش نرخ ارز در حال افزایش است و این امر در قیمت تمام شده مسکن نقش بسزایی دارد.

وی افزود: عوارض شهرداری، تعرفه نظام مهندسی و قیمت مصالح ساختمانی نسبت به سال ۹۷ افزایش قابل توجهی داشته که این افزایش قطعا در افزایش قیمت مسکن تاثیر چشمگیری خواهد داشت. در سال گذشته هزینه شهرداری، نظام مهندسی و تامین اجتماعی جهت ساخت ساختمان پنج طبقه به همراه پیلوت حدود ۸۰ میلیون تومان بود که در حال حاضر به حدود ۲۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک با اشاره به قیمت برخی اقلام اولیه ساخت ساختمان تصریح کرد: قیمت میلگرد از شش هزار تومان در نیمه دوم سال قبل به ۱۳ هزار تومان، بتن ۳۵۰ عیار از ۶۰ هزار تومان به ۱۸۵ هزار تومان، سیمان پاکتی از ۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، سفال ۱۰ در ۲۰ از دانه‌ای ۳۰۰ تومان به هزار تومان، فوم سقف از ۲۱ هزار تومان به بیش از ۴۵ هزارتومان، ماسه از تنی ۴۵ هزار تومان به ۱۰۰ هزارتومان و سنگ پشت کار نمای حاجی آباد از ۳۵ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: آجر یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی است که با ترکیب سیمان، دیوارهای خانه‌ها را تشکیل می‌دهد. با توجه به اصلاح کیفیت ساختمان‌ها، اکنون سازندگان ساختمان برای پیشرفت در انجام پروژه و بهینه سازی مصرف انرژی از آجرهای سفالی استفاده می‌کنند که قیمت هر عدد سفال ۱۵ در ۲۰ از ۵۲۰ تومان به هزار و ۵۰۰ تومان، سفال فوم دار ۱۵ در ۴۰ از دو هزار و ۲۰۰ تومان به چهار هزار و ۶۰۰ تومان و آجر سفال تیغه فومدار ۱۵ در ۲۰ از ۵۸۰ تومان به هزار و ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

عسگری ادامه داد: همچنین قیمت کارگر روزمزد از روزی ۸۰ تومان به حدود ۱۸۰ هزار تومان و مزد بنای حرفه‌ای از روزی ۱۸۰ هزار تومان به ۲۵۰ هزار تومان و بیشتر افزایش داشته است. در حال حاضر ساخت هر متر ساختمان بین سه تا چهار میلیون تومان تمام خواهد شد.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman