یک کارشناس حوزه کار مطرح کرد:

ضرورت احیای تعاونی های مسکن کارگری

ضرورت احیای تعاونی های مسکن کارگری
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۲۶ | ۱۳۹۹/۰۷/۲۰

یک کارشناس حوزه کار احیای تعاونی های مسکن کارگری و کارمندی را بهترین ساز و کار برای خانه دار شدن دانست و گفت: اگر زمین رایگان در اختیار تعاونی ها قرار گیرد مسکن با قیمت تمام شده پایین تری ساخته و به کارگران و کارمندان واگذار می شود.
به گزارش اخبار ساختمان، علی اکبر لبافی درباره ساز و کار تامین مسکن کارگران اظهار کرد: در شرایط حاضر بهترین راه برای حل مشکل مسکن کارگران و حتی کارمندان، احیای تعاونی های مسکن کارگری و کارمندی است. طی سالهای گذشته تعاونی ها نقش بسزایی در تامین مسکن بسیاری از اقشار و آحاد جامعه داشتند و در قالب ساخت مسکن در شهرهای جدید به خانه دار شدن افراد کمک کردند.

وی افزود:همانطور که در مورد کارکنان دولت اعلام شد دستگاه هایی که زمین در اختیار دارند در قالب تعاونی ها زمین را به شکل ۱۰۰ ساله یا رایگان به کارمندان واگذار کنند، احیای مسکن کارگری با محوریت سازمان تامین اجتماعی و دستگاه های اجرایی ذیربطی هم که زمین در اختیار دارند می تواند مشکل مسکن کارگران را برطرف کند.

این کارشناس حوزه کار تصریح کرد: تامین اجتماعی علاوه بر آمار کارگران، منابع لازم را هم در اختیار دارد و می توانیم از طریق منابع بانک رفاه کارگران اقدام کنیم و تامین اجتماعی برنامه زمان بندی را در قالب تعاونی های مسکن کارگری ارائه کند.

به گفته لبافی در صورتی که تعاونی های مسکن مجددا فعال و زمین در اختیارشان گذاشته و منابع لازم از سوی تامین اجتماعی و بانک رفاه کارگران فراهم شود تا به ساخت مسکن روی آورند در تامین مسکن کارگران اثرگذار خواهد بود.

وی واگذاری مسکن اجاره به شرط تملیک به کارگران را مقرون به صرفه ندانست و گفت: کارگران باید در قالب تعاونی در ساخت مشارکت داشته باشند و وزارت تعاون نیز بر عملکرد آنها نظارت کند. معتقدم اجاره به شرط تملیک به هر دو طرف زیان وارد می کند، یعنی هم برای آن بخشی که می سازد و واگذار می کند و هم برای کارگر و کسی که خریداری می کند و باید اقساط آن را بپردازد، به صرفه نیست چون قیمت تمام شده آن بالا می رود و گران تمام می شود.

این کارشناس حوزه کار تصریح کرد: بهترین راه این است که تعاونی ها با نظارت اعضای خود روی کار بیایند و ساخت مسکن از طریق تعاونی ها دنبال شود تا قیمت تمام شده ارزان تر در بیاید.امروز بسیاری از بخش ها و دستگاه ها امکانات و تجهیزات، ماشین آلات و مصالح ساختمانی در اختیار دارند که می توانند این ظرفیت را در اختیار تعاونی های خود قرار بدهند و برای پرسنل و نیروهای کار خود مسکن سازی کنند.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman