مفهوم رنگ کلاه ایمنی در کارگاه‌های عمرانی چیست؟

مفهوم رنگ کلاه ایمنی در کارگاه‌های عمرانی چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۷ | ۱۳۹۹/۰۷/۲۰

کلاه ایمنی از جمله وسایل ایمنی بسیار ضروری در بسیاری از مشاغل و صنایع است. استفاده از آن در بسیاری از موارد موجب جلوگیری از آسیب سر و مغز در برابر سقوط اشیا و یا سقوط فرد از ارتفاع می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، معمولاً متریال به کار رفته در تولید کلاه ایمنی مهم بوده و نوع طراحی و تهویه آن باید به گونه ای باشد که به راحتی مورد استفاده قرار گرفته و تمامی قسمت های آن برای فرد در صورت استفاده راحت باشد.

کلاه ایمنی بر اساس نوع کاربرد و نوع مشاغل انواع مختلفی دارد به عنوان مثال: کلاه ایمنی مهندسی، کلاه ایمنی صنعتی و ... که هر کدام دارای تجهیزات متفاوتی هستند این در حالیست که قیمت کلاه ایمنی مهندسی با ساختمانی بر اساس نوع کاربرد و تجهیزات بکار رفته در آن ها می تواند متفاوت باشد.

استفاده از کلاه ایمنی در کارگاه های چوب بری، ساختمان سازی و معادن سنگین اجباری بوده و در تولید کلاه های ایمنی از رنگ های خاصی استفاده می شود. این رنگ ها مفاهیم متفاوتی داشته و برای مثال رنگ کلاه کارفرمایان پروژه و کارگران در یک پروژه ی ساختمانی متفاوت است. در این مقاله به مفهوم رنگ های مختلف در کلاه ایمنی در کارگاه های عمرانی می پردازیم.

رنگ کلاه ایمنی در کارگاه عمرانی

تحقیق در مورد کلاه ایمنی یکی از کارهای مهمی است که باید در مورد خرید کلاه ایمنی انجام داد ونمی توان بی تفاوت از کنار آن عبور کرد و باید بدانیم هر کلاه ایمنی مخصوص چه کاربردی ساخته و پرداخته می شود، به عنوان مثال: کلاه ایمنی در کارگاه‌ عمرانی عامل مهمی در حفاظت و ایمنی کارکنان و ایمنی در محیط کار است، همچنین اینکه هر رنگ کلاه ایمنی به چه منظور است و چرا رنگ زرد، سفید یا قرمز را دارد، با استفاده از رنگ کلاه ایمنی رتبه ی سازمانی و پست کارکنان مشخص می شود، البته قانون واضحی برای رنگ کلاه ایمنی در دسترس نیست اما به ‌صورت تجربی بعضی از رنگ‌ها در بیشتر پروژه ‌ها ثابت است.

 

بیشتر بخوانید: با تجهیزات ایمنی کار بیشتر آشنا شوید

معنای رنگ کلاه ایمنی در کارگاه‌ ساختمانی

کلاه ایمنی سفید

رنگ سفید برای کارکنان عالی رتبه مثل مهندس، مدیر، سرپرست و … به کار گرفته می‌شود، تقریباً در بیشتر کارگاه‌های ساختمانی این رنگ‌بندی وجود دارد. یعنی کاربرد کلاه ایمنی به رنگ سفید ثابت است.

کلاه ایمنی زرد

کلاه ایمنی به رنگ زرد بیشترین رنگ موجود در کارگاه عمرانی و دیگر پروژه‌ها است، این رنگ نشان دهنده ی نیروی کار و کارگران است، کاربرد رنگ زرد نیز در کارگاه های مختلف ثابت است.

کلاه ایمنی قرمز

کلاه ایمنی قرمز برای آتش‌نشانی و اطفاء حریق به کار برده می شود و در کارگاه های ساختمانی این رنگ وجود ندارد.

کلاه ایمنی سبز

رنگ سبز نشان دهنده ی کارکنان خدمات فنی و مسئولین ایمنی در کارگاه‌های عمرانی و دیگر موارد است.

کلاه ایمنی آبی

رنگ کلاه ایمنی آبی نمایانگر کارکنان قسمت تعمیرات، کاردان های برق، افراد چوب کار و نجارها و دیگر اپراتورهای فنی است.

کلاه ایمنی قهوه‌ای

کلاه ایمنی قهوه ای رنگ معمولاً برای استفاده ی کارکنان و کارگرانی که در محیط‌های با حرارت بالا کار می‌کنند و همچنین جوشکاران است.

کلاه ایمنی خاکستری

این کلاه ایمنی خاکستری رنگ برای میهمانان، بازدیدکنندگان و پیمانکاران پروژه است و در بیشتر کارگاه‌های بزرگ و خاص عمرانی به کار گرفته می شود.

 

بیشتر بخوانید: چهار تکنولوژی پوشیدنی پرکاربرد در صنعت ساختمان

رنگ کلاه ایمنی در کارگاه معمولی

در بیشتر کارگاه های معمولی ساختمانی درصورتی که کلاه ایمنی برای کارگران خریداری و استفاده شود به ۲ رنگ سفید و زرد است.

رعایت نکات ایمنی و حرفه‌ای در کارگاه ساختمانی و پروژه ‌های عمرانی در بیشتر مواقع جدی گرفته نمی شود. بهتر است در نظر داشته باشیم که رعایت نکات فنی و ایمنی موجب بالا رفتن کیفیت و بازدهی کار و بهبود روابط می شود.

آیا می دانید هر پروژه ی ساختمانی برای آنکه بتواند مجوز اجرا بگیرد باید دارای گواهینامه ی صلاحیت ایمنی پیمانکاران باشد؟ همچنین این مورد را در نظر داشته باشید که رعایت نکات و قوانین ایمنی در کارگاه های ساختمانی و دیگر کارگاه ها به سود کارفرما، پیمانکار، کارگران و تمامی عوامل است.

همچنین لازم است که کارفرمایان به ‌جز رنگ ‌بندی کلاه ‌های ایمنی باید به کیفیت تولید و ایمنی آن ها نیز توجه داشته باشند. چرا که در صورت استفاده از کلاه ایمنی نامرغوب، خود کلاه نیز می تواند عامل به وجود آورنده ی صدمه به فرد استفاده کننده شود.

کالا ایمن


برچسب ها:

کلاه ایمنی ،ساخت و ساز 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman