بررسی وضعیت مسکن مهر در استان مرکزی

بررسی وضعیت مسکن مهر در استان مرکزی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۲۷ | ۱۳۹۹/۰۷/۲۰

مسکن مهر به عنوان طرحی برای خانه‌دار شدن اقشار متوسط جامعه، پیش از آغاز به کار دولت یازدهم در کشور کلید خورد که بسیاری از این واحدها در دولت تدبیر و امید تکمیل و در اختیار شهروندان قرار گرفت.
به گزارش اخبار ساختمان، مسکن مهر مجتمع‌های مسکونی هستند که با واگذاری زمین رایگان برای ساخت و تحویل منازل ارزان قیمت کلید خورد و موجب شد افراد با آورده اندک و تسهیلات بانکی بتوانند صاحب سرپناه شوند.

طرح مسکن مهر ابتدا در قالب بند دال تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ آغاز شد و سپس بر مبنای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، به‌صورت پیوسته در دستور کار قرار گرفت.

این طرح در سال ۹۲ تحویل دولت تدبیر و امید شد و در تمام این سال‌ها تلاش شده تا تعهد بر زمین مانده تکمیل و به متقاضیان تحویل شود.

تا ۲۲ مردادماه سال ۱۳۹۶، یک میلیون ۸۳۹ هزار و ۸۲۹ واحد مسکن مهر کشور تکمیل و افتتاح شده که حدود ۴۵ درصد آن‌ها در زمان دولت تدبیر و امید تکمیل و یک میلیون و ۵۶۸ هزار و ۴۵۲ واحد از کل واحدها نیز تحویل خانوارها شده‌ است که در واقع ۵۶ درصد تحویل نهایی واحدها در زمان دولت تدبیر و امید بوده است.

ساخت مسکن مهر در سه گونه شامل ساخت از سوی دولت، ساخت و تحویل با مشارکت تعاونی‌ها و ساخت از سوی افراد (شخصی‌سازی) عملیاتی شد و مبنای اصلی طرح مسکن بر این بود که ارزش زمین، بخش قابل توجهی از هزینه تمام شده مسکن را به خود اختصاص دهد و این سهم در کل کشور در دوره ۳۵ ساله برابر ۴۰ درصد و در دهه اخیر برابر ۴۵ درصد بوده‌، بنابراین با حذف یا کاهش ارزش زمین از هزینه تمام شده مسکن، می‌توان تا حدود زیادی هزینه مسکن را کاهش داد چرا که طرح مسکن مهر بر اجاره بلند مدت زمین برای ساخت مسکن مبتنی است.

ساخت یک میلیون و ٢٣٢ هزار واحد مسکونی در دولت تدبیر و امید

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفته است: از سال ٩١ تاکنون یک میلیون و ٢٣٢ هزار واحد مسکونی در بخش مسکن مهر مسکن محرومان و مسکن روستایی کشور از سوی بنیاد احداث و تکمیل شده اما در زمینه ایجاد مجموعه‌های رفاهی و خدماتی پیوست تکلیفی برای این نهاد تعریف نشده بود.

«علیرضا تابش» بیان کرده است: امسال ۲۵۰ هزار واحد نیمه‌تمام را تا پایان سال تکمیل و تحویل می‌شود و ٣١٠ هزار واحد روستایی را در برنامه ساخت است که به‌زودی آغاز می‌شود.

وی به مسکن محرومان اشاره کرده و گفته است: این طرح در ١٢ استان در حال اجرا است و تاکنون ۲۵ هزار واحد را تحویل شده و ۵۰ هزار واحد نیز تا پایان دولت در دست اجرا و تکمیل است.

به گفته تابش، سهم مسکن مهر که از سوی بنیاد تکمیل شده ۳۵۰هزار واحد مسکن مهر است که ١١٧ هزار واحد آن در سه سال اخیر تکمیل و بقیه تا سال آینده تحویل داده می‌شود.

ساماندهی مسکن مهر در دولت تدبیر و امید

استاندار مرکزی گفت: عملکرد دولت تدبیر و امید در تکمیل و تحویل طرح مسکن مهر درخشان است و این طرح نیمه کاره از برنامه‌های دولت قبل بوده که تداوم یافته است.

«سید علی آقازاده» افزود: ۲۳ هزار و ۶۲۹ واحد مسکونی در ۱۴ سایت مسکن مهر استان مرکزی کلید زده شد.

وی اظهار داشت: ۱۳ هزار و ۹۱۷ واحد مسکن مهر در دولت تدبیر و امید و ۹ هزار و ۲۸۰ واحد نیز در دولت قبل به متقاضیان تحویل شده است.

آقازاده افزود: مسکن مهر به عنوان یک مسکن حمایتی و یا اجتماعی است که دولت‌ها با هدف پائین آوردن قیمت تمام شده و کنترل بازار زمین و مسکن اقدام به احداث این واحدها کردند.

وی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید تمام سعی و اهتمام خود را به کار گرفت که تا متقاضیانی مسکن مهر واحدهای خود را تحویل بگیرند و تلاش شد در قالب این طرح با آورده نقدی ۱۸ تا ۳۰ میلیون تومان در کنار تسهیلات بانکی متقاضیان صاحب سرپناه مستقل شوند.

به گفته استاندار مرکزی، تلاش خانواده دولت در استان مرکزی بر این امر استوار شد که پرونده مسکن مهر تا پیش از پایان عمر دولت تدبیر و امید در استان بسته شود و همه متقاضیان واحدهای خود را تحویل بگیرند.

تحویل ۳۲ هزار و ۴۰۸ واحد مسکن مهر در استان مرکزی

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت:۳۲ هزار و ۴۰۸ واحد مسکن مهر تاکنون درشهرهای مختلف این استان به متقاضیان تحویل شده که بخش عمده این واحدها را شامل می‌شود.

«احمد مرزبان» افزود: ۲۳ هزار و ۱۹۷ واحد در شهرهای با ۲۵ هزار نفر جمعیت و ۹ هزار و ۳۱۱ واحد نیز در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت تکمیل و به متقاضیان تحویل شده است.

وی اظهار داشت: ۷۲ واحد مسکن مهر در استان باقی مانده که این واحدها اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی و در مرحله نازک کاری قرار دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: ۴۸ واحد نیمه کاره مسکن مهر استان در خمین و ۲۴ واحد نیز در شهر مهاجران شازند است که اعضای تعاونی به‌دلیل مشکلات آن‌ها را رها کرده اما اکنون درحال تکمیل هستند.

مرزبان افزود: از ۴۸ واحد مسکن مهر خمین ۱۶ واحد تعاونی شفق و ۳۲ واحد را نیز تعاونی کارگران شامل می‌شود و ۲۴ واحد مسکن مهر مهاجران نیز برای خانواده معلولان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در زمینه خدمات رفاهی و عمومی شهرک‌های مسکن مهر در سال‌های اخیر بنا به درخواست ساکنان برای جبران کاستی‌های مذکور اقدام شده و چنانچه درخواست جدیدئی در این زمینه باشد اقدام می‌شود.

بسته شدن پرونده مسکن مهر استان مرکزی تا پایان امسال

مدیرشعب بانک مسکن استان مرکزی گفت: پرونده طرح‌های عمرانی در قالب مسکن مهر این استان تا پایان سال‌جاری بسته می‌شود و واحدهای باقیمانده تعیین تکلیف خواهد شد.

«احمدعلی جعفری» افزود: چهار میلیون واحد مسکن مهر تاکنون در استان مرکزی ساخته شده و تکمیل سه هزار واحد باقیمانده که تاپایان سال جاری تمامی واحدها به متقاضیان تحویل می‌شود.

مدیرشعب بانک مسکن استان مرکزی خاطرنشان کرد: سهم شهرستان اراک از مجموع افرادی که در این استان در طرح مسکن ملی ثبت نام کرده‌اند ۹ هزار و ۸۰۰ نفر است.

جعفریان، سقف پرداخت تسهیلات به مسکن ملی را یک میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این تسهیلات متناسب با آورده افراد و با کارمزد ۱۸ درصد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: ارزیابی کارشناسی در استقرار خدمات رفاهی و عمومی این طرح با راه و شهرسازی است ولی در کلیت طرح مسکن مهر گامی مهم در راستای خانه‌دار شدن اقشار متوسط جامعه بود.

ساخت هفت باب مسجد در سایت‌های مسکن مهر استان مرکزی

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز گفت: هفت باب مسجد در سایت مسکن مهر شهرهای مهاجران، خمین و دلیجان ساخته شده و همچنین ۶ مدرسه نیز در شهرهای محلات، ساوه و اراک برای ساکنان سایت مسکن مهر در این شهرها ساخته شده است.

«حمید انعامی» افزود: ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت مدارس مسکن مهر و ۲۸ میلیارد ریال هم برای ساخت مساجد به وسعت ۱۷ هزار مترمربع در شهرهای یاد شده هزینه صرف شده است.

وی اظهار داشت: یک باب مدسه ۱۲ کلاسه در مسکن مهر سایت دلیجان تکمیل شده است که به زودی تحویل خواهد شد.

وی توضیح داد: تاکنون در هیچ یک از سایت‌های مسکن مهر استان درخواستی برای ساخت درمانگاه و کلانتری به این اداره کل ارسال نشده است.

استان مرکزی با یک‌میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت در قلب ایران قرار دارد و یکی از مناطق مهاجرپذیر در کشور محسوب شده که در سیاست‌های کلانی که از سوی تصمیم‌سازان دولتی ارایه می‌شود، باید منشور کارشناسی از نیازهای مسکن به خوبی دیده شود تا با حفظ تعادل تقاضا و عرضه مسکن از گرانی بی‌رویه مسکن جلوگیری شود.

ایرنا

برچسب ها:

مسکن مهر ،استان مرکزی 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman