بانک مرکزی گزارش داد:

بررسی تحولات بازار مسکن در شهریورماه

بررسی تحولات بازار مسکن در شهریورماه
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۲۵ | ۱۳۹۹/۰۷/۱۳

هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در شهریورماه امسال با متوسط قیمت ۲۴ میلیون تومان خرید و فروش شد.
به گزارش اخبار ساختمان، بانک مرکزی در گزارش جدید خود از تحولات بازار مسکن شهر تهران در شهریورماه خبر داده است. طبق این گزارش، در ماه گذشته هشت هزار و ۴۶۳ واحد مسکونی معامله شده است که تعداد این معاملات اگرچه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۰۳.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد اما نسبت به ماه قبل با ۶.۸ درصد کاهش روبه‌رو بوده است.

خانه پنج درصد گران‌تر شد

معاملات انجام شده نشان می‌دهد، شهروندان در شهریورماه بابت خرید و فروش هر متر مکعب واحد مسکونی، به طور متوسط ۲۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان هزینه کرده‌اند. خریداران هر متر مربع خانه را نسبت به ماه گذشته ۵.۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۱.۷ درصد گران‌تر تهیه کرده‌اند.

واحدهای مسکونی در تهران از ابتدای سال هر ماه رشد حدود ۱۰ درصدی را ثبت کرده‌اند این ماه اما رشد قیمت نسبت به نیمه نخست سال، پنج درصد افزایش داشته است. یعنی به طور متوسط حدود یک میلیون تومان به ارزش هر واحد مسکونی اضافه شده است. خبری که مشخص نیست باید از شنیدن آن خوشحال یا ناراحت بود.

واحدهای جوان پرطرفدارترند

گزارش بانک مرکزی از تحولات مسکن در شهریورماه امسال می‌گوید که واحدهای تا پنج سال عمر بنا، همچنان بیشترین طرفدار را دارد. در این ماه، سه هزار و ۲۱۶ واحد مسکونی تا پنج سال خرید و فروش شده است که ۳۸ درصد از کل معاملات را شامل می‌شود. این سهم نسبت به شهریورماه سال قبل حدود سه درصد کاهش پیدا کرده است. پس از آن، واحدهای با عمر ۶ تا ۱۰ سال و ۱۶ تا ۲۰ سال بیشترین تعداد معامله را داشته‌اند.

سهم بیشتر برای منطقه ۵ است

شاخص دیگر در اندازه‌گیری تعداد معاملات، تعداد واحدهای مسکونی مورد معامله قرار گرفته بر حسب منطقه است. آمارها می‌گوید که منطقه ۵ با ۱۵.۴ درصد سهم از کل معاملات، بیشترین تعداد خرید و فروش را داشته است. مناطق ۱۰ و ۲ نیز به ترتیب با سهم‌های ۹.۵ و ۹ درصدی در جایگاه بعدی قرار دارند.

منطقه ۱، متوسط ۵۰ میلیون تومان

گزارش بانک مرکزی تایید می‌کند که در شهریورماه امسال، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، ۲۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان بوده است. در بین مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، منطقه ۱ بیشترین و منطقه ۱۸ کمترین متوسط قیمت را به خود اختصاص داده‌اند.

در واقع، صاحب خانه‌های جدید منطقه ۱ تهران برای خرید هر متر مربع واحد مسکونی خود در ماه شهریور، به طور متوسط ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه کرده‌اند. خریداران در منطقه ۱۸ نیز مجبور بودند بابت خرید هر متر مربع واحد مسکونی در این منطقه، به طور متوسط ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنند. عجیب و سنگین بودن این ارقام زمانی مشخص می‌شود که نسبت با سال گذشته مورد مقایسه قرار بگیرند.

طبق این گزارش، متوسط قیمت واحد مسکونی در سال جاری در منطقه ۱ نسبت به سال گذشته ۱۰۲.۸ درصد و منطقه ۱۸ ۸۱.۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

بیشترین سهم‌داران بازار

از میان پرفروش‌ترین‌ها، واحدهای مسکونی با دامنه قیمتی ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان به ازای هر متر مربع، با سهم ۸.۹ درصدی، بیشترین میزان فروش را در میان معاملات داشته‌اند. واحدهای ۱۴ تا ۱۶ میلیون و واحدهای ۱۶ تا ۱۸ میلیون به ترتیب با سهم ۸.۱ و ۷.۵ درصدی در رتبه بعدی قرار دارند. همچنین، واحدهای مسکونی با زیربنای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع با سهم ۱۵.۳ درصد بیشترین متقاضیان خرید را داشته‌اند.

ایرنا

برچسب ها:

بازار مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman