نگاهی به بازار مسکن در خراسان جنوبی:

قیمت‌گذاری ها، براساس سلیقه است

قیمت‌گذاری ها، براساس سلیقه است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۴۴ | ۱۳۹۹/۰۷/۱۳

با قیمت‌های نجومی، قیمت‌گذاری براساس سلیقه و تا آنجا که تیغ ببرد، صاحبخانه شدن در بیرجند تبدیل به رویایی شده که فکرش کابوس شبانه بسیاری از مردم شهر است.
به گزارش اخبار ساختمان، این روزها علاوه بر گرانی مسکن در خراسان جنوبی مهم‌ترین دغدغه مستاجران نبود خانه خالی است. این کابوس برای بعضی بسیار نگران‌کننده است چراکه با پولی که تا همین یک سال پیش می‌توانستند خانه‌ای بخرند، اکنون حتی نمی‌توانند خانه‌ای اجاره کنند.

عده‌ای مقصر را مشاوران املاک می‌دانند، اما عده‌ای دیگر نظام مهندسی و عدم نظارت کافی بر ساخت و سازها را دلیل اصلی می‌دانند. عده‌ای سرمایه‌گذار نیز بر روی این بازار دست و پا زده تا از این التهاب، سود بیشتری ببرند. سودی که نفعش برای عده‌ای قلیل و ضررش برای مردمی است که تنها به دنبال یک سرپناهند.

این التهاب و این عدم آرامش تنها در زندگی‌های مردم دیده می‌شود، افرادی که تنها به دنبال خانه‌ای برای آرامش هستند، البته در چند ماه اخیر با اقدامات وزارت مسکن، نوید روزهای خوش برای این حوزه در راه است، اما باید دید وزارت مسکن با این التهاب چه می‌کند.

التهابی که یقه مردم را گرفته است

یکی از شهروندان بیرجندی در توییت خود نوشته متری 23 میلیون تومان! چه کسی باورش می‌شد روزی در بیرجند زمین متری 23 میلیون تومان معامله شود؟

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی که چند ماهی است به دنبال خانه است و این تلاش بی نتیجه است، می‌گوید: بازار مسکن ملتهب شده و هیچ گونه نظارتی نیست.

وی با اشاره به قیمت‌های نجومی به خصوص در برخی خیابان‌های بیرجند، افزود: مسئله این است که فردی که قرار است خانه بخرد، قرار نیست سرمایه‌گذاری کند؛ بلکه قرار است سرپناهی برای خود داشته باشد.

این شهروند با بیان اینکه نقشه‌های منازل نیز هیچ گونه تنوعی ندارد و تقریبا چیزی به عنوان طراحی مهندسان وجود ندارد، تصریح کرد: بنگاه‌های املاک تا جایی که تیغشان ببرد، از افراد سود می‌گیرند.

وی معتقد است هرکسی برای خود در این بازار سازی می‌زند و ادامه می‌دهد: با یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اکنون نمی‌توانم یک خانه 100 متری بخرم و این معضل بزرگی است.

این شهروند با بیان اینکه خرید و فروش به خوبی انجام نمی‌شود، تصریح کرد: اکنون بزرگ‌ترین مسئله این است که یک فرد نمی‌تواند حتی یک خانه در هیچ کجای شهر حتی با پس‌انداز مطلوب بخرد.

اتحادیه مصالح ساختمانی نیز معتقد است گرانی در بازار تنها مختص به مصالح ساختمانی نیست و این گرانی با افزایش دلار بر همه اقلام تاثیر داشته است.

مردم و انبوه سازان نیز مصالح ساختمانی را از استان تهیه نکرده و این امر باعث وارد آمدن ضرر افراد فعال به این حوزه می‌شود، در حالی که مصالح با همان کیفیت در داخل استان تولید می‌شود.

قیمت‌هایی که سر به فلک می‌کشند

یکی از مشاوران املاک در بیرجند گفت: هر روز به صورت افسارگسیخته، قیمت‌های مسکن افزایش می‌یابد و انگار هر فردی هر طور که بخواهد قیمت‌گذاری می‌کند.

وی تصریح کرد: صاحبان ملک‌های قدیمی اجاره زیادی را در بیرجند طلب می‌کنند و یا ملک خود را نگه می‌داند تا به قیمت بیشتری و با اجاره بیشتری بخرند و یا به اجاره بدهند.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی

علیرضا اربابی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند نیز دلیل افزایش قیمت مسکن را افزایش قیمت مصالح ساختمانی می‌داند.

وی با بیان اینکه نرخ‌ مسکن نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۲۰ درصد افزایش یافت است، افزود: موقعی که ساختمان سازی آغاز می‌شود و فرد باید آهن را با قیمت گزاف خریداری کند، انتظار داریم قیمت ساختمان افزایش پیدا نکند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند با بیان اینکه قیمت آهن افزایش زیادی داشته است، تصریح کرد: بسیاری مشکل را از مشاوران املاک می‌دانند، اما ما حق الزحمه مشاوران را به 0.25 درصد رسانده‌ایم.

اربابی با بیان اینکه سوال اینجاست که چرا نظام مهندسی بر ساخت و سازها نظارت نمی‌کند، اظهار کرد: اگر میوه‌ای گران شود تعزیرات نظارت کرده و آن را تعدیل می‌کند، اما چرا در مورد مسکن که مسئله مهمی است، اینگونه نیست؟

وی با بیان اینکه از سویی دیگر اجاره‌ها نیز افزایش یافته و مالکان نیز حق دارند، افزود: حقیقت این است که هیچ نظارتی در این حوزه وجود نداشته و عملکرد خوبی در چرخه کار وجود ندارد.

اربابی با بیان اینکه کمترین قیمت هر مترمربع زمین در بیرجند چهار میلیون تومان و بالاترین قیمت ۱۲ میلیون تومان است، تصریح کرد: اکنون تمام بازارها دچار التهاب شده و بازار مسکن نیز که در آن هیچ گونه نظارتی وجود ندارد، از این قاعده مستثنی نیست.

وزیر راه و شهرسازی در حالی برای سومین ​بار طی یک سال اخیر به مردم توصیه کرده به منظور کاهش التهاب بازار مسکن فعلاً خانه نخرند که روند رشد قیمت مسکن ادامه یافته است. تیرماه سال گذشته بود که محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی که معتقد بود قیمت مسکن حباب است، به متقاضیان توصیه کرد با هدف کاهش قیمت‌ها از خرید خانه اجتناب کنند.

در جریان اجرای "طرح اقدام ملی مسکن" در برخی از استان‎ها مردم زمین تحویل می‌گیرند و تعدادی نیز به پروژه‌ها متصل می‌شوند، در واقع جریان‌سازی فعالی را در بحث مسکن پایه‌گذاری کرده‌ایم. وی گفته کاهش قیمت مسکن تابع عرضه و تقاضا نیست، بلکه تابع شرایط اقتصادی کشور است.

آفتاب

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman