وضعیت وخیم مستاجران در آمریکا

وضعیت وخیم مستاجران در آمریکا
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۲۲ | ۱۳۹۹/۰۷/۱۳

آمریکا که تا قبل از شیوع ویروس کرونا با بحران مسکن دست‌وپنجه نرم می‌کرد، پس از شایع شدن این ویروس با وضعیت وخیم‌تری در برخی ایالت‌های خود روبه‌رو شده است.

به‌ گزارش اخبار ساختمان، بر اساس گزارش های رسانه های آمریکایی، هزینه مسکن در ایالات متحده طی دهه‌ها سریعتر از دستمزدها افزایش داشته، اما مشکل به ویژه در ایالت کالیفرنیا وخیم است؛ ایالتی که کمبود مسکن و افزایش اجاره بها، دهها هزار نفر را به خیابان ها و پناهگاه ها کشانده است و کشوری که بزرگترین اقتصاد دنیا را داراست، اکنون در وضعیتی دشوار گرفتار شده است.

شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا در گزارشی به سراغ «مارتا اسکودرو» رفته؛ زنی که حدود یک سال و نیم با دو دختر کوچکش در منزل دوستان و خانواده خود در لس آنجلس زندگی می کرد.

سر کردن در چنین وضعیتی، ناخوشایند و آزاردهنده است، اما همه گیری بیماری کووید – ۱۹ این وضعیت را خطرناک کرده است زیرا رعایت فاصله اجتماعی در خانه ای پر از آدم، امر غیرممکنی است. از این رو، وی یک خانه خالی را که تحت مالکیت ایالت کالیفرنیا بود، از آن خود کرد.

این زن آمریکایی، کمبود مسکن را غیراخلاقی، غیرانسانی و ناعادلانه می‌داند و می‌گوید: فوریت دار بودن این مساله اکنون با شیوع کووید – ۱۹ محسوس تر است. نمی‌توانیم سال‌ها منتظر سروسامان گرفتن وضعیت مسکن باشیم، زمانی که مردم در خیابان ها می میرند و این بیماری همه گیر رو به گسترش است.



این زن عضوی از گروه فعالان در زمینه مسکن است که «اصلاح گران» نامیده می شود. این گروه بهار سال جاری حدود ۲۰۰ خانه خالی را که از سوی دولت کالیفرنیا برای یک پروژه بزرگراهی خریداری شده بود، شناسایی کرد. این پروژه اکنون لغو شده است.

این گروه ۱۳ خانه را بدون اجاره بها و بدون اجازه دولت ایالتی، به هر یک از خانواده های نیازمند به مسکن داد تا در آن زندگی و فاصله اجتماعی را به طور ایمن رعایت کنند.

در همین حال، نهاد کالیفرنیایی مالک این خانه‌ها با عنوان «کالترانس» در نامه ای به این گروه، با ابراز نارضایی از تصاحب این منازل، از ساکنان آن خواست خانه‌ها را تخلیه کنند. با این حال، این نهاد یادآور شد که با کمک قانونگذاران محلی درصدد است به ساکنان این منازل کمک کند مکانی برای اسکان بیابند.

درحالی که اکثر فعالان بخش مسکن این منازل را تصاحب نمی کنند، بسیاری از آنها، موجرها و دولت ها را تحت فشار قرار می دهند تا به مستاجران کمک کنند و به این امر با توجه به شیوع کرونا سرعت بخشند.

۵۰۰ هزار نفر در آمریکا بی خانمان هستند، اما میلیون ها نفر دیگر نیز امنیت اسکان ندارند؛ بدان معنا که بخش قابل توجهی از درآمدشان را برای اجاره و رهن اختصاص می دهند یا در مکان های شلوغ و شرایط ضعیف زندگی را می گذرانند.

نتایج مطالعه دانشگاه هاروارد حاکی است، تا قبل از همه گیر شدن کرونا در آمریکا، از هر چهار مستاجر یک نفر بیش از نیمی از درآمدش را صرف اجاره در سال ۲۰۱۸ کرده است.



«جنی شوئتز» عضو موسسه بروکینگز که در زمینه بررسی اقتصادهای شهری و سیاست مسکن فعال است، گفت: این خانواده ها نمی توانند پس اندازی داشته باشند یا پولی برای روز مبادا صرفه جویی کنند، از این رو به محض از دست دادن شغل شان، قادر به پرداخت صورتحساب های اولیه ماهیانه خود نیستند.

برای میلیون ها کارگری که در آمریکا شغل شان را به دلیل شیوع کرونا از دست داده اند، این مساله به یک واقعیت مشخص تبدیل شده است.

دولت فدرال چک های کمکی برای افرادی با درآمد ۹۹ هزار دلار یا کمتر و زوج هایی که زیر ۱۹۸ هزار دلار دریافت می کنند، ارسال کرده و همچنین تمدید ۱۲۰ روزه ای برای تخلیه آپارتمان های مشمول یارانه های فدرال یا منازلی تحت پوشش وام های فدرال در نظر گرفته است.

برخی ایالت ها و دولت های محلی نیز کمک هایی به مستاجران ارائه داده اند. اما برای هزاران نفر در سراسر آمریکا، این تمهیدات به اندازه کافی خوب نیست.

«کربی جوسپ» فعال بخش مسکن لغو پرداخت اجاره بها را ناکافی دانست و گفت که باید پرداخت همه بدهی های مرتبط با اجاره بها لغو شود. توقف تخلیه منازل از سوی مستاجران یا پرداخت نکردن اجاره بها کافی نیست، بلکه باید پس از بازگشایی مشاغل و بازگشت جامعه به شرایط عادی، چند ماه مبالغ پرداخت نشده، پرداخت شود.

در همین حال، جو بایدن نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تازگی در مصاحبه با نشریه «ونیتی فر» خواستار بخشودگی اجاره ها شد و گفت: پرداخت اجاره ها نباید به بعد موکول شود، بلکه باید بخشیده شود.

اکنون نبود کمک برای مستاجران، موجران را با موجی از پرداخت های عقب افتاده مواجه کرده است. «جان زمکه» موجری در دیترویت است که نوعی شبکه امنیت اجتماعی برای مستاجران بیکار خود ایجاد کرده است.

وی می گوید: وقتی با مستاجران اجاره نامه ای را منعقد می کنیم، همواره به آنها می گوییم، اگر از کار بیکار شدید، بیایید و با ما گفت و گو کنید. ما معمولا کارهایی داریم که باید انجام شود و با خوشحالی شما را مشغول می کنیم تا زمانی که شغل جدیدی بیابید.

ایرنا


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman