مسکن در قم از دسترس خارج شده است

مسکن در قم از دسترس خارج شده است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۴ | ۱۳۹۹/۰۷/۱۰

خرید خانه این روزها به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است، سرپناهی که عمده‌ترین هزینه یک خانوار را در برمی‌گیرد و این روزها شده معضلی جدی برای خانواده‌ها و گرانی‌ها انگیزه خانه دار شدن قمی‌ها را به رویا تبدیل کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، قصد ازدواج دارد اما ترس از هزینه‌ها مانع اصلی است. می‌گوید: هرچقدر هم کار کنم آخر ماه فقط می‌توانم هزینه اجاره خانه را بپردازم. هزینه‌های زندگی پیشکش. این حرف‌ها را مرتضی احمدی جوان 32 ساله قمی می‌گوید. البته این فقط حرف‌های او نیست.

بسیاری از جوانان نه تنها در قم که در بسیاری از شهرهای کشور با آن مواجه هستند. هراس از گرانی‌ها و در راس آن گرانی هزینه تامین مسکن تبدیل شده به مانع اصلی ازدواج جوانان. در ماه‌های اخیر اما گویا رشد افسارگسیخته قیمت مسکن قصد توقف ندارد. بازار بی در و پیکر گرانی مسکن در رهن و اجاره محدود نشده، به گفته برخی شهروندان خرید خانه هم به رویایی برای مردم تبدیل شده است.

قیمت‌های پَرت برای خانه‌های قم آن هم در نقاطی که از کمترین امکانات هم برخوردار نیستند آنقدر بهت آور است که نه تنها اقشار پایین دست که حتی خانواده‌هایی با وضع مالی متوسط به بالا هم نمی‌توانند به خرید خانه فکر کنند.

مریم برقعی یکی از شهروندان قمی است که به گفته خودش سال‌ها تلاش کردند تا پس اندازی برای خرید خانه جمع کنند، حالا در یک مجتمع در قم که خانه‌ها پیش‌فروش بوده و گفته شده تا پایان سال تحویل داده می‌شود، هر مالکی یک قیمت اعلام کرده. به اعتقاد وی، قیمت‌گذاری درستی روی خانه‌ها و مناطق قم نمی‌شود همین موضوع سبب شده تا هر کسی هر رقمی می خواهد بگوید و مردم هم به ناچار منصرف از خرید خانه می شوند و یا از سر اجبار تن به هر قیمتی می دهند. آنوقت هر کسی هم می‌تواند قیمت‌های پَرت 10 و 12 میلیون تومانی را برای هر متر بگویند آن هم برای خانه ای در نقطه‌ای از شهر که کمترین امکانات را هم ندارد.

خرید ملک برای حفظ سرمایه اما دلیل دیگری است که برخی از شهروندان از آن به عنوان یکی از عوامل گرانی ملک در قم یاد می‌کنند، موضوعی که از سوی برخی پژوهشگران در استان رد شده است. به‌طوری که اخیر در یک پژوهش صورت گرفته از سوی گروه تحقیقاتی آسمان نشان داده با وجود تلاطم در بازار ملک و مسکن مردم قم تمایل به خرید خانه برای سکونت دارند.

به گفته صادق محمدی مدیر این گروه پژوهشی، قمی‌ها انگیزه کمتری برای سرمایه‌گذاری در بازار ملک دارند و قصد آن‌ها از خرید خانه سکونت است، نه سرمایه‌گذاری.

مدیر گروه تحقیقاتی آسمان با بیان اینکه ذائقه‌ سنجی و سازمان‌های دست اندرکار را دو منبع اطلاعاتی اصلی برای پیش‌بینی تغییرات اقتصادی است گفت: طی پژوهش‌های علمی از طریق فرم و پرسش از شهروندان در فضای مجازی و حقیقی در نهایت مشخص شد که مردم ساکن قم خرید ملک را برای سرمایه‌گذاری در نظر نمی‌گیرند.

این پژوهشگر معتقد است: چنین یافته‌های علمی راهنما و داده خوبی برای مدیران شهری و تصمیم گیرندگان است تا برای تامین زیرساخت‌های استان تصمیمات درستی اتخاذ کنند.

وی با بیان اینکه عمده ساکنین قم تمایل دارند عمدتا در منطقه چهار اقدام به خرید ملک کنند ادامه داد: همین موضوع نشان می دهد که طی سال‌های آینده این منطقه به شلوغ ترین نقطه شهر قم تبدیل شود، اطلاع از این موضوع به نفع انبوه سازان هم خواهد بود چرا که متوجه می‌شوند سرمایه‌گذاری در کدام منطقه زودبازده و پرسودتر است.

تسنیم

برچسب ها:

بازار مسکن ،قم 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman