مشکلات مسکن مهر فیروزآباد ادامه‌دار است

مشکلات مسکن مهر فیروزآباد ادامه‌دار است
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۱۰ | ۱۳۹۹/۰۷/۱۰

طرحی به عنوان ساخت مسکن مهر برای قشر کم‌درآمد ارائه و اجرایی شد اما با گذشت چندین سال همچنان برخی از افراد منتظر تحویل این واحدها یا رفع مشکلات موجود در آنها و بهسازی محیط پیرامونشان هستند.
به گزارش اخبار ساختمان، در روزگاران نه‌ چندان دور، خرید یک دستگاه آپارتمان با قدری پس‌انداز و برنامه‌ریزی امکان‌پذیر بود، حتی برخی افراد از اجاره‌نشینی لذت برده و از آن تحت‌عنوان خوش‌نشینی یاد می‌کردند.

به مرور زمان و افزایش حجم تورم، قدرت خرید مردم کاهش یافته و با توجه به حقوق دریافتی، حتی نمی‌توانند برای خرج‌کرد یک هفته خود برنامه‌ریزی کنند؛ چه برسد به رؤیای شیرین صاحب‌خانه شدن!

در دوره رئیس‌جمهور پیشین ایران، طرحی به عنوان ساخت مسکن مهر برای قشر کم‌درآمد ارائه و اجرایی شد؛ حال بگذریم که با اجرای آن، برخی از صاحب‌خانه‌ها «صاحب‌خانه‌تر» شده و برخی از اجاره‌نشینان همچنان اندر خم یک کوچه مانده‌اند.

در ابتدای این طرح مقرر بود که قشر ضعیف جامعه با پیش‌پرداخت مبالغی اندک، صاحب خانه شده و با دریافت دفترچه اقساط، مابقی هزینه را بپردازند؛ از کم و کیف کار که بگذریم، متأسفانه با افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تورم روز افزون، پیش‌پرداخت این واحدهای مسکونی نیز سر به فلک کشید.

برخی افراد که توان پرداخت این مبالغ در مدت کوتاه را نداشتند، انصراف داده و برخی هنوز سهم آورده خود را کامل نکرده‌اند، حال باید پرسید که مگر نه اینکه این واحدهای مسکونی برای افراد کم‌درآمد پیش‌بینی و ساخته شده بود؟ پس چرا این افراد مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند؟

مسکن مهری که پس از ۱۴ سال هنوز شکل ظاهری ندارد

شهرستان فیروزآباد نیز مانند سایر شهرهای استان از نعمت ساخت مسکن‌های مهر بی‌بهره نمانده و بالغ بر ۶۹۳ واحد مسکونی به عنوان شهرک‌ مسکن مهر در آن ساخته شده است؛ اما با گذشت حدود ۱۴ سال از ثبت‌نام در این پروژه، هنوز این شهرک شکل ظاهری مناسبی ندارد.

متأسفانه کوچه و معابر این شهرک ظاهر مناسبی نداشته و نبود فضای سبز در این شهرک ۶۹۳ واحدی قسمتی از بی مهری را نشان می دهد.

چندی پیش از اهالی شهرک مسکن مهر فیروزآباد از وضعیت نامناسب این شهرک گلایه‌مند بودند، عدم انجام محوطه‌سازی یکی از این گلایه بود.

در این خصوص بر آن شدیم که چند و چون ماجرا را از زبان سرپرست شهرداری و رئیس اداره مسکن و شهرسازی فیروزآباد بپرسیم.

احمد ظهرابی که بیش از ۱۶ ماه به عنوان سرپرست شهرداری فیروزآباد بوده و هدایت شهرداری را به عهده دارد اظهارداشت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که اداره مسکن و شهرسازی با شهرداری امضا کرد، محوطه‌سازی بر عهده شهرداری نیست و اعضا موظف به پرداخت هزینه آن هستند.

وی افزود: شهرداری فیروزآباد از جلوی در سایت مسکن مهر خدمات خود را به شهروندان ارائه می‌کند.

توپ محوطه‌سازی در زمین ساکنان و خریداران مسکن مهر

سرپرست شهرداری فیروزآباد با تأکید بر اینکه محوطه‌سازی مسکن مهر خارج از وظایف شهرداری است ادامه داد: تنها اموری مانند رسیدگی به معابر اصلی و کوچه‌ها بر عهده شهرداری فیروزآباد است.

عباس رضایی در این خصوص اظهار داشت: محوطه‌سازی پروژه مسکن مهر بر عهده اعضای تعاونی و مدیریت ساکنان آن است.

وی افزود: عدم انجام محوطه‌سازی بلوک‌های شهرک مسکن مهر، موضوعی است که به هیأت‌مدیره تعاونی باز می‌گردد که باید همه اعضاء و ساکنان مسکن مهر با جمع آوری مبلغی و مدیریت آن این عملیات فضای سبز به اجرا گذارند.

رئیس راه و شهرسازی فیروزآباد ادامه داد: این نهاد تاکنون به وظایف خود اعم از تخصیص زمین، بررسی شرایط متقاضیان، پیگیری تسهیلات و نظارت بر ساخت پروژه‌ها عمل کرده است.

عباس رضایی با اشاره به پروژه ۱۶۰ واحدی مسکن مهر فیروزآباد که پس از پروژه ۶۹۳ واحدی عملیات اجرایی و عمرانی آن آغاز شده افزود: عملیات ساخت پروژه مسکن مهر با پیشرفت فیزیکی ۹۹ در صد با زیربنای ۱۴ هزار و ۸۰۰ متر مربع در حال اتمام است.

وی ادامه داد: عملیات محوطه‌سازی توسط پیمانکار مربوطه به طور ۱۰۰ درصد خاکبرداری شده و انشعابات آب در مسکن مهر عملیات لوله‌گذاری اصلی انجام شده است.

رئیس مسکن و شهرسازی فیروزآباد اضافه کرد: انشعابات گاز و نصب علمک در جلوی هر بلوک به اتمام رسیده و برق این پروژه با توجه به قول مساعد رئیس اداره برق که در هفته پیش در جلسه شورای مسکن در فرمانداری این شهرستان تشکیل شد در یک ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

رضایی با بیان عملیات باقیمانده محوطه سازی این پروژه بیان داشت: اجرای سپتیک تانک و بوستر پمپ و تهیه مخازن آب که در حال تهیه اسناد مناقصه توسط اداره کل راه و شهرسازی به صورت ترک تشریفات به پیمانکار واجد شرایط واگذار خواهد نمود.

وی اظهار داشت: اداره راه و شهرسازی مصمم است این پروژه مسکن را دنبال و در اسرع وقت تحویل متقاضیان نماید.

رئیس مسکن و شهرسازی فیروزآباد خاطرنشان کرد: نوسانات قیمت بازار در چند ماه اخیر باعث شد پیمانکار نتواند این پروژه را در موعد مقرر به اتمام برساند.

به هر تقدیر سایت‌های مسکن مهر امروز جزو محدوده شهری محسوب می‌شوند و با توجه به مشکلات متعددی که وجود دارد، می‌طلبد که توجه بیش از پیشی به این مناطق شود.

به هر جهت امیدواریم که با همکاری همه نهادهای مربوط، شاهد گلایه کمتری از همشهریان باشیم؛ چراکه رسیدگی به مشکلات حقه افراد، جزو حقوق شهروندی محسوب شده و دستگاه‌های ذی‌ربط باید به آن بپردازند.

هرچند که تاکنون نیز مسؤولان شهرستان فیروزآباد با پیگیری‌های لازم مدافع حقوق شهروندان ساکن در شهرک‌های مسکن مهر بودند، اما شایسته است که با پیگیری بیشتر، لبخند رضایت را بر لبان هموطنان خود بنشانند.

فارس

برچسب ها:

مسکن مهر ،فیروزآباد 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman