نظام توزیع صنعت سیمان با مشکل مواجه است؛

علت افزایش روزافزون قیمت سیمان در کشور چیست؟

علت افزایش روزافزون قیمت سیمان در کشور چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۲۵ | ۱۳۹۹/۰۷/۰۹

در کشور با وجود تولید سالانه ۸۸ میلیون تن سیمان و مازاد ۱۸ میلیون تنی این کالای ساختمانی؛ بازهم شاهد گرانی ان هستیم و ودلیل این موضوع به روز نبودن نظام توزیع است.

به گزارش اخبار ساختمان، سید عباس حسینی عضو عضو هیت مدیره سیمان کشور با اشاره به اینکه صنعت سیمان افتخار کشور است اما این روزها دچار مشکلات متعددی است، گفت: امسال که به سال جهش تولید نامگذاری شده، تولید سیمان چهار میلیون تن نسبت به سال گذشته در ۶ ماهه اول سال افزایش داشته است.

مدیر کارخانه سیمان تهران گفت: در کشور ۸۸ میلیون تن سیمان تولید می‌شود که ۵۷ میلیون تن آن مصرف داخلی است و ۱۷ میلیون تن صادر می‌شود و در مجموع ۱۴ میلیون تن مازاد تولید این محصول است.

او گفت: با توجه به بالا بودن میزان تولید نسبت به مصرف شاهد گرانی این کالا در بازار مصرف هستیم.

عضو عضو هیت مدیره سیمان کشور بیان کرد: هر پاکت سیمان با ارزش افزوده ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان یعنی نسبت به سال قبل سه هزار تومان افزایش داشته است که با حمل آن باید ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار خرید و فروش شود، اما شاهد این هستیم که سیمان بالاتر از این قیمت‌ها در بازار عرضه می‌شود.

حسینی تصریح کرد: این تفاوت قیمت سیمان از کارخانه تا مصرف کننده به جیب تولید کننده نمی‌رود بلکه نظام توزیع نامناسب است و اگر برای آن مدلی طراحی شود کارخانجات نیز تشویق به مشارکت در نظام توزیع می‌شوند که نتیجه آن از بین رفتن این اختلاف قیمت‌ها است.

او ادامه داد: برای تاسیس یک کارخانه یک میلیون تنی حدود سه هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز است، بنابر این با این قیمت گذاری سیمان که برای تولید کننده جذاب نیست، در آینده حرکت به سمت گسترش کارخانه‌های سیمان کم می‌شود و کشور را با کمبود سیمان و گرانی موجه خواهد کرد.

فشل بودن نظام توزیع، دلیل اصلی گرانی سیمان است

حسینی افزود، با توجه به اینکه در بسیاری از بازار‌ها شاهد افزایش قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصدی هستیم، بازار سیمان با هزینه‌های سنگین تولید تنها ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است و با این وجود گرانی مسکن را به گرانی سه هزار تومانی هر پاکت سیمان گره می‌زنند.

 

بیشتر بخوانید: آزادسازی قیمت سیمان ضرورت دارد

گرانی مسکن را گردن سیمان انداخته اند

او ادامه داد: برای هر متر مربع بنا ۲ عدد پاکت سیمان مصرف می‌شود و با افزایش تنها ۶ هزار تومان در هر مترمربع مبلغ ناچیزی در کل یک ساختمان افزوده می‌شود، اما جو روانی‌ که به راه می‌اندازند این باور را به وجود آورده که گرانی مصالح ساختمانی و سیمان باعث گرانی مسکن شده است.

حسینی افزود: تولید سیمان زمانی برای تولید کننده جذاب می‌شود که قیمت هر تن سیمان ۳۸۰ هزار تومان باشد که متاسفانه قیمت گذاری مصوب ۱۰۰ هزار تومان پایین‌تر از این نرخ بوده و هزینه‌های واقعی تولید لحاظ نشده است.

مدیر عامل سیمان تهران گفت: راه‌های گوناگونی برای مهار این گرانی وجود دارد که می توان به عنوان مثال با عرضه سیمان در بورس، عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کرد یا نهایتا قیمت‌ها با توجه به بالا بودن نسبت تولید به مصرف آزاد شود.

قیمت گذاری سیمان با حمل اشتباه است

او ادامه داد قیمت گذاری سیمان با حمل، کاری اشتباه است چرا که حمل مقوله‌ای جدا و هزینه‌های جداگانه دارد و تولید سیمان نیز این چنین است.

حسینی افزود: برای بقای صنعت سیمان باید به سمت واقعی شدن قیمت‌ها برویم و نظام توزیع را اصلاح و بروز کنیم در غیر اینصورت این صنعت رو به تعطیلی خواهد رفت.

عضو عضو هیت مدیره سیمان کشور در پایان اضافه کرد، شرکت‌های سیمان برای عرضه مستقیم به مصرف کننده هیچ مشکلی ندارند و یک سازنده ساختمان می تواند با جواز ساخت هر میزان سیمان که بخواهد از کارخانه با قیمت مصوب خریداری کند و این موضوع اگر الگو شود می توان با حذف هزینه‌های زائد سیمان را هم برای مصرف کننده جذاب کرد.

باشگاه خبرنگاران


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman