معاون سازمان امور مالیاتی کشور توضیح داد:

هدف قانون مالیات املاک خالی چیست؟

هدف قانون مالیات املاک خالی چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۷ | ۱۳۹۹/۰۷/۰۹

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در خصوص مالیات از املاک خالی، سازمان امور مالیاتی به دنبال تامین مالی نیست و هدف از اجرای آن تنظیم‌گری و تعادل‌بخشی به حوزه عرضه و تقاضای واحدهای مسکونی است.
به گزارش اخبار ساختمان، «محمد مسیحی» هدف از دریافت مالیات خانه‌های خالی را تنظیم‌گری بازار دانست و تاکید کرد: ما در سازمان امور مالیاتی کشور امیدواریم که قانون مالیات بر خانه‌های خالی به خوبی اجرا شود و درجه تمکین از آن به حدی بالا باشد که دیگر خانه و واحد خالی باقی نماند تا ما بخواهیم از آن محل درآمد مالیاتی داشته باشیم.

مسیحی خاطرنشان کرد: قانون مالیات بر املاک خالی در سال ۱۳۹۴ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و در سال ۱۳۹۵ با ابلاغ توسط دولت لازم‌الاجرا شده است و به موجب آن در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، خانه‌هایی که تا یکسال خالی باشد مشمول مالیات نخواهند بود، اما اگر در سال دوم همچنان خالی بمانند، نصف مالیات اجاره خانه‌ای مشابه به عنوان مالیات دریافت خواهد شد. در سال سوم معادل مالیات اجاره واحد مشابه و در سال چهارم یک و نیم برابر اجاره باید مالیات پرداخت شود.

وی افزود: اجرای این قانون در چارچوب سامانه ملی مسکن صورت خواهد گرفت و وزارت مسکن و شهرسازی موظف شده است تا این سامانه را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد که تا این لحطه هنوز این سامانه تحویل سازمان امور مالیاتی نشده است. البته همکاران ما در وزارت مسکن، قول تحویل این سامانه طی روزهای آتی را داده‌اند.

مسیحی در خصوص پیش‌بینی میزان درآمد مالیاتی از محل این قانون نیز گفت: سازمان امور مالیاتی نسبت به درآمد حاصل از این قانون چشم‌داشتی ندارد و پیش‌بینی هم از میزان دریافت مالیات از این محل نداریم، چرا که این پیش‌بینی به میزان تمکین مردم و صاحبان املاک خالی از قانون بستگی دارد. اما نکته مهمی که باید به آن اشاره شود این است که در خصوص مالیات از املاک خالی، سازمان امور مالیاتی به دنبال تامین مالی نیست.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: مالیات کارکردهای مختلفی دارد که کارکرد اول آن تامین مالی و تامین درآمد برای دولت‌هاست. اما علاوه بر آن کارکردهای دیگری هم برای مالیات‌ستانی متصور است که یکی از آن‌ها تنظیم‌گری بازار است. در این مورد هم هدف سازمان امور مالیاتی عمدتا تنظیم‌گری و تعادل‌بخشی به حوزه عرضه و تقاضای واحدهای مسکونی است. ما به دنبال آن هستیم تا تمامی واحدهای خالی در بازار عرضه شوند.

مسیحی در ادامه با انتقاد از قانون مصوب در سال ۱۳۹۴ افزود: قانون موجود هر چند بی‌اثر نیست، اما به نظر می‌رسد نرخ‌های در نظر گرفته شده برای پرداخت مالیات در این قانون به مقداری نباشد که نقش بازدارنده را ایفا کند و موثر واقع شود. البته این قانون در حال حاضر در مجلس در حال اصلاح است و باید منتظر نتیجه اصلاحات مجلس باشیم.

وی افزود: کارشناسان سازمان امور دارایی هم در کمیسیون اقتصادی و صحن مجلس نظرات خود را در خصوص قانون مالیات بر خانه‌های خالی برای نمایندگان مطرح کرده‌اند، اما به هر ترتیب این طرح را مجلس تهیه کرده است و ما صرفا از بعد اجرا و ارائه تجربیاتی که داریم، اطلاعات و نظرات خود را در اختیار نمایندگان قرار داده‌ایم.

معاون سازمان امور مالیاتی درباره زمان اخذ مالیات از خانه‌های خالی یادآور شد: اجرای قانون فعلی که در قالب ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم است، مستلزم آماده شدن سامانه املاک خالی توسط وزارت مسکن و شهرسازی است و به محض آماده شدن این سامانه، سازمان امور مالیاتی ملزم به اجرای قانون است. اما برای قانون جدیدی که فعلا در مجلس در حال اصلاح است، باید منتظر ماند تا سیر آن طی شود. تصویب قانون در مجلس، تایید در شورای نگهبان و ابلاغ به دولت و سازمان امور مالیاتی به طور طبیعی زمان خواهد برد که این احتمال وجود دارد که حتی تا پایان این دولت نیز این قانون به مرحله اجرا نرسد.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman