معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

هدف اصلی سامانه ملی املاک کنترل بازار مسکن است

هدف اصلی سامانه ملی املاک کنترل بازار مسکن است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۱۹ | ۱۳۹۹/۰۷/۰۸

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هدف از شناسایی خانه‌های خالی، اخذ مالیات نیست بلکه کنترل بازار مسکن از طریق عرضه واحدهای خالی است.

به گزارش اخبار ساختمان، محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب در خصوص آخرین جزئیات اخذ مالیات از خانه های خالی تصریح کرد: سامانه ملی املاک و اسکان از مرداد ماه عملیاتی شده است و تاکنون بر اساس اطلاعات این سامانه ۱.۵ میلیون پیامک برای مالکان بیش از یک خانه ارسال شده است.

او افزود: طبق اطلاعات دستگاه های مختلف که در این سامانه درج شده است تا کنون ۱۰۹ هزار واحد خالی شناسایی و معرفی شده اند و مابقی را هم با ارسال پیامک رفت و برگشت اطلاعات آن ها را بررسی می کنیم.

محمودزاده تصریح کرد: هم اکنون ۱۳ میلیون و۴۰۰ هزار واحد مسکونی که نیمی از واحدهای کل کشور است، شناسنامه دارند. ما باید برای تکمیل سامانه از دستگاه هایی همچون ثبت اسناد، ثبت احوال، بورس، شهرداری ها و دستگاه های خدماتی اطلاعات را بگیریم.

او افزود: مالکان ۲۰ هزار واحد خالی جواب پیامک ارسالی ما را داده اند، برخی افراد هم ادعا کردند که مستاجر در ملک وجود دارد و باید بررسی شود. اگر یک بار این سامانه با دقت بالا اجرایی شود، می توان در آینده برای شناسایی واحدهای بیشتری از آن استفاده کرد و یک بانک اطلاعاتی قوی در حوزه مسکن خواهیم داشت.

محمود زاده بیان کرد: قانون اخذ مالیات از خانه های خالی از سال ۹۴ اجرایی شده و همین الان بخش اول لیست خانه های خالی به سازمان مالیات ارسال شده است، طرحی که در مجلس مطرح است این قانون را تکمیل می کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا اخذ مالیات از خانه های خالی به تعادل در بازار مسکن کمک می کند؟ گفت: برای کنترل بازار مسکن باید اقدامات متعددی صورت گیرد. یکی از ابزارها، عرضه واحدهای خالی به بازار است. ما از مالکان درخواست داریم واحدهای خالی خود را به بازار فروش و اجاره وارد کنند چراکه اکنون واحدهای زیادی داریم که تنها جنبه سرمایه گذاری دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: هدف از راه اندازی سامانه جامع املاک و اسکان، ورود خانه های خالی به بازار و ایجاد تعادل در بازار مسکن است و بر اساس قانون سال ۹۴ و همچنین قانون جدید این امر جنبه درآمد مالیاتی و تامین کسری بودجه ندارد.

محمودزاده گفت: هدف از اجرای این قانون فقط تشویق و ترغیب مالکان برای عرضه واحد‌های خالی به بازار است و هیچ اجباری در کار نیست مالکان می‌توانند خانه هایشان را اجاره ندهند، اما باید مالیات آن را پرداخت کنند. واحد‌های بسیاری داریم که استفاده نمی‌شود و این آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی در پی دارد.

این مقام مسئول گفت: اگر واحد خالی اجاره داده شود از بحث مالیات خارج می شود و خط قرمز مالیاتی ما خالی بودن ملک است. خانه های زیر ۱۵۰ متر مالیات اجاره هم ندارند.

او افزود: با تکمیل این سامانه ، بزرگترین بانک اطلاعاتی در زمینه مسکن به وجود می آید و می توانیم بر اساس آن برنامه ریزی دقیق تری برای بازار مسکن داشته باشیم.

جزئیات طرح اقدام ملی مسکن

محمودزاده در ادامه در خصوص طرح اقدام ملی مسکن گفت: یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این طرح پیامک ارسال کردند که ۸۸۰ هزار نفر واجد شرایط بودند و در کنترل نهایی این میزان به ۴۵۰ هزار نفر رسید.

او افزود: افرادی که پیامک به آنها ارسال شده باید به مرجع ذیربط در استان ها مراجعه کنند و به افرادی که پیامک به دست آنها نرسیده تا پایان مهرماه مهلت داده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای تامین زمین این طرح مشکلی نداریم و اکنون در حوزه تامین تسهیلات و مصالح در حال انجام کار هستیم.

این مقام مسئول بیان کرد: قرار است اول آبان ماه در مراسمی۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی تعیین تکلیف شوند.

افراد از دی ماه موظف هستند اطلاعات ملکی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند

در ادامه برنامه خاندوزی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص قانون اخذ مالیات از خانه های خالی گفت: طبق مصوبه دیروز مجلس در خصوص اخذ مالیات از خانه های خالی، دو دسته اقدامات برای شناسایی واحدهای خالی انجام می گیرد. بخش اول دستگاه های اخذ کننده اطلاعات مکلف شده اند تا به صورت رایگان و برخط اطلاعات املاک را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و مسیر دوم خوداظهاری مالکان است.

او افزود: این مصوبه هفته آینده از طرف شورای نگهبان تایید می شود و طبق قانون ۳ ماه برای اجرای آن زمان در نظر گرفته می شود بنابراین از دی ماه اجرایی خواهد شد و مالکان دو ماه فرصت دارند تا در خصوص املاکشان خوداظهاری کنند. تمام مالکان و ساکنان در سراسر کشور مکلف به ورود به سامانه املاک و اسکان و درج کد پستی محل سکونت و املاک مازاد خود در این سامانه هستند.

این نماینده مجلس در خصوص ضمانت اجرای این قانون گفت: اگر فردی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، اطلاعات ملکی خود را اعلام نکند، ملک شخص در حکم خانه خالی شناخته می شود و در زمان فروش باید مالیات بر خانه خالی را طی چند مدتی که گذشته و اطلاعات نداده است، بپردازد. در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر هم یک پنجم این مالیات اخذ می شود.

او ادامه داد: همچنین دستگاه های خدمات رسان مکلف هستند تمام خدمات خود را فقط به کد پستی های ثبت شده در سامانه املاک و اسکان ارائه دهند بنابراین اگر کد پستی ملکی در سامانه نباشد هیچ دستگاهی به صاحب آن ملک خدمتی ارائه نمی دهد.

مالیات خانه های خالی چقدر است؟

خاندوزی در خصوص اینکه مالکان خانه های خالی چقدر باید مالیات بپردازند گفت: تا قبل از زمان اجرای قانون جدید، طبق قانون سال ۹۴ مالیات اخذ می شود اما در قانون جدید مقرر شده در سال اول شناسایی خانه خالی ۶ برابر مالیات بر درآمد اجاره، در سال دوم ۲ برابر این میزان و در سال سوم سه برابر این میزان مالیات از صاحبان واحدهای خالی اخذ می شود.

او با تاکید بر اینکه در این قانون حداکثر سهل‌گیری برای مردم در نظر گرفته شده است افزود: در این قانون سه تا چهار ماه مهلت برای جابجایی مستاجر در نظر گرفته شده است.

خاندوزی تصریح کرد: واحدهایی که به ظاهر کاربری مسکونی دارند ولی از آنها استفاده تجاری و اداری می شود، اگر اداره مالیات از این موضوع اطلاع داشته باشد، آن واحدها جزء خانه های خالی محسوب نمی شوند. همچنین اگر شخصی علاوه بر محل سکونت خود در یک شهر دیگر هم خانه داشته باشد، واحد خالی محسوب نخواهد شد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: فشار و رنجی که بر شانه های مردم در بخش مسکن سنگینی می کند نتیجه کم کاری و سیاست های اقتصادی غلط سال های گذشته است. ما چندین سال پیاپی کمبود ساخت مسکن در کشور داشته ایم.

او تاکید کرد: اگر جدیت دستگاه اجرایی برای بهره گیری از سامانه املاک و اسکان بیشتر شود شاهد کنترل بازار مسکن خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman