نگاهی به بازار مسکن در همدان؛

موجران زیاده‌خواه و مستأجران بی‌پول

موجران زیاده‌خواه و مستأجران بی‌پول
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۲۵ | ۱۳۹۹/۰۷/۰۸

با افزایش ناگهانی قیمت مسکن در همدان خانه‌دار شدن به رؤیایی دور و دست نیافتنی تبدیل شده و مستأجران به اجبار دوباره تن به اجاره‌نشینی آن هم با قیمت‌های نجومی ودیعه و اجاره بها دادند.
به گزارش اخبار ساختمان، شیوع کروناویروس بهانه‌ای برای جهش دوباره قیمت مسکن شد به طوریکه حتی خانه‌دارهایی که قصد عوض کردن خانه‌های خود را داشتند هم نتوانستند کاری کنند و یا از خرید آپارتمان بزرگتر صرف نظر کردند و یا اینکه ملک خود را از دست دادند و حال به جرگه مستأجران پیوستند بنابراین تصمیم گرفتم به بنگاه های سطح شهر سری بزنم تا هم از قیمت ها هم از حال و احوال همشهریانم مطلع شوم.

زن جوانی در یکی از بنگاه‌های شهر به دنبال معاوضه آپارتمان نقلی خود بود. او می‌گوید از ترس اینکه سرپناه خود را از دست ندهم فعلاً در حال پیدا کردن آپارتمانی با قیمت مناسب هستم تا شاید بتوانم با فروش آپارتمانم و پولی که از فروش طلا و وام به دست می آورم، خانه خود را چند متر بزرگتر کنم.

این بانوی جوان از وضعیت آشفته مسکن گلایه‌مند است و می‌گوید چرا یکباره قیمت ملک اینگونه بالا رفت؟ چرا کسی به فکر جوانان و مستأجران نیست؟ چرا باید مسکن مهری که به علت بی کیفیتی مورد تمسخر عده‌ای بود، امروز به متری هشت میلیون تومان برسد؟

در این بین نگاهم به مردی نسبتاً جا افتاده با موهای جو گندمی افتاد که به‌همراه همسر و دو فرزندش به دنبال خرید آپارتمان بودند. وقتی از او درباره خرید ملک می‌پرسم آهی می‌کشد و می‌گوید در آرامگاه بوعلی آپارتمانی داشتم و سال گذشته به قصد تعویض و خرید خانه‌ای بزرگتر ملک خود را فروختم اما به یکباره قیمت مسکن چند برابر شد و پول من بی ارزش. دیگر نتوانستم خانه‌ای در همان محله بخرم و به سمت شهرک‌ها آمده‌ایم. پشیمانی از چهره‌اش می‌بارد انگار که مرتکب گناهی کبیره شده و دائم خود را سرزنش می‌کند.

افزایش قیمت مسکن موجب بالا رفتن نامتعارف اجاره بها در شهر همدان هم شد به طوریکه در تمام نقاط شهر مبلغ ودیعه مسکن به قدری بالاست که از دیدن و شنیدن مبلغ آن شوکه می‌شویم. امروز دیگر بالا و پایین شهر نداریم، همه جا قیمت ها به صورت نامتعارف بالا رفته است.

در ادامه گشت و گذارم در بنگاه های شهر به منظور اطلاع از قیمت ودیعه و اجاره، با مستأجرانی روبرو شدم که با شنیدن قیمت پول رهن شوکه شده و انگشت حیرت به دهان گرفته بودند(البته از روی ماسک!)، نوعروسان و دامادهایی را دیدم که برای پیدا کردن سقفی برای آغاز زندگی مشترکشان، نخستین دعوای زناشویی شان از درب همین بنگاه ها رقم خورده و پشیمان از ازدواجشان بودند، مردانی را دیدم که برای پیدا کردن خانه ای متناسب پول پیش خود کفش آهنین به پا داشتند و ماه ها در سطح شهر می چرخیدند تا شاید فرجی شود و صاحبخانه منصفی را پیدا کنند اما به نظر می رسد در این بحران اقتصادی و اوضاع بهم ریخته کرونایی هر کس به فکر خویش است و در واقع سواره از حال پیاده خبر ندارد البته باید به برخی از آنها حق داد چراکه برخی از این طریق امرار معاش می کنند اما هستند کسانی که چند مسکن دارند و فقط به دنبال گذاشتن پول روی پولشان هستند.

این افزایش قیمت‌ها موجب واکنش مسئولان استانی شده و هریک به نوعی به دنبال راهکارهایی برای کاهش اجاره بهای مسکن در استان شدند. البته ناگفته نماند که در بحث جلوگیری از افزایش اجاره بها و عدم صدور حکم تخلیه تاحدودی موفق شدند اما همچنان شاهد اجاره بهای نامتعارف در شهر همدان هستیم چرا که این اقدامات فقط مُسکنی است که چند صباحی اثرگذاری دارد و از طرفی هستند افرادی که اصلاً به این دستورات و بخشنامه‌ها اهمیتی نمی‌دهند و کار خود را می‌کنند.

در همین چند وقتی که دادستان همدان دستور عدم عقد قرارداد اجاره مسکن با قیمت‌های نامتعارف را صادر کرده بود، بودند صاحب‌خانه هایی که ملک و آپارتمان های خود را با قیمت های عجیب و غیرواقعی اجاره دادند و یا با وجود مصوبه دیگری که به منظور جلوگیری از تخلیه ملک توسط ستاد کرونا تصویب شد، بودند صاحب‌خانه هایی که به بهانه‌های مختلف مستأجران را جواب کردند بنابراین می طلبد مسئولان به صورت جدی تر برای سروسامان دادن به عرصه مسکن وارد عمل شوند.

با نگاهی به سایت دیوار که یک مرجع برای درج آگهی خرید و فروش کالا، خدمات و مسکن است، می‌بینیم اجاره بهای ملک در همدان به اندازه‌ای رسیده که در چند سال گذشته می‌توانستیم با آن پول آپارتمانی در یکی از نقاط متوسط شهر خریداری کنیم.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان، با بیان اینکه قیمت مسکن نسبت به فصل بهار دو برابر شده است، اظهار می کند: مشاورین املاک علت گرانی ملک در همدان نیستند.

ابراهیم جمالی می گوید: در سال جاری دو جهش افزایش قیمت مسکن در همدان اتفاق افتاد به‌طوریکه ابتدا در اوایل سال قیمت مسکنی که متری ۲.۵ تا سه میلیون تومان بود، به متری ۵.۵ تا هفت میلیون تومان رسید اما درحال حاضر می‌بینیم قیمت همان ملک به طور متوسط به ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه بازار مسکن همچنان در رکود قرار دارد، تصریح می کند: سایه افزایش قیمت‌ها به قدری سنگین شده که معاملات خرید و فروش مسکن موردی شده است و فروشندگان از ترس اینکه نتوانند خانه‌ای بخرند از فروش منصرف شدند و خریداران هم قدرت خرید ندارند.

جمالی درباره قیمت اجاره مسکن نیز با بیان اینکه از بحران کمبود خانه بیرون آمده‌ایم، تأکید می کند: با توجه به اینکه الان فصل جابه جایی نیست، باید اجاره بها پایین بیاید.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان خاطرنشان می کند: براساس دستور دادستان همدان قراردادهای اجاره مسکن با ۲۰ درصد افزایش انجام می‌گیرد که با نظارت مسئولان ساماندهی شد.

وی با تأکید بر اینکه مشاورین املاک وظیفه نظارت بر قیمت املاک را ندارد، بیان می کند: کار مشاورین املاک واسطه گری است نه قیمت گذاری بنابراین نمی‌توان گفت مشاورین املاک علت گرانی ملک هستند.

جمالی اعلام می کند: اینکه برخی از مالکان زیاده خواه هستند و قیمت‌های نامتعارف را برای اجاره بها پیشنهاد می‌دهند به مشاورین املاک ارتباطی ندارد و تنها اقدامی که توانسته در این راستا داشته باشد این است که از فایل کردن قیمت های نامتعارف معذور است و در بسیاری از واحدها این را اطلاع رسانی کرده ایم.

با نگاهی اجمالی بر سایت‌های دارای آگهی مسکن، قیمت رهن و اجاره آپارتمان در نقاط مختلف شهر همدان را بررسی کرده ایم و گویا در این سایت ها قیمت خرید و فروش مسکن حسب ابلاغ مراجع قضایی برای کاربران نمایش داده نمی‌شود.

ایسنا

برچسب ها:

بازار مسکن ،همدان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman