قیمت مسکن در تهران گران‌تر از استانبول

قیمت مسکن در تهران گران‌تر از استانبول
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۷ | ۱۳۹۹/۰۷/۰۸

تازه‌ترین آمار بانک مرکزی درخصوص «تحولات بازار مسکن تهران در شهریور ماه» حکایت از تدوام روند افزایشی قیمت‌ها نسبت به شهریور سال گذشته و کاهش تعداد معاملات نسبت به مرداد سال جاری دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، براساس این گزارش متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهریور ۹۹ نسبت به شهریور سال قبل افزایشی ۹۱.۷درصدی داشته است.

در بخش دیگر این گزارش بیشترین متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده در پایتخت ۵۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و کمترین نیز ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام شده است. با مقایسه اعداد و ارقام متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی با خط فقر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی پایتخت، قیمت هر متر خانه بیش از دو برابر خط فقر در تهران است.

براساس گزارش ایسپا که نیمه دوم شهریور منتشر شد، حدود ۴۰ درصد از خانوارهای ایرانی پس‌انداز ندارند. این آمار در کنار روند فعلی افزایش قیمت‌ها آن هم در شرایطی که قدرت خرید خانوارها تضعیف شده، می‌تواند متوسط زمان انتظار برای خانه‌دار شدن را بسیار طولانی‌تر کند که علاوه بر افزایش حاشیه‌‌نشینی طبقات اجتماعی را نیز تغییر می‌دهد.

افزایش ۲۰۳درصدی معاملات طی یک سال

براساس آنچه بانک مرکزی منتشر کرده در شهریور ماه متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به ۲۴ میلیون و ۲۸۸ هزار تومان رسیده که نسبت به مرداد افزایشی ۵.۱درصدی داشته و نسبت به شهریور سال گذشته ۹۱.۷ درصد گران‌تر شده است. تعداد معاملات مسکن در پایتخت نیز طی دو ماه اخیر کاهشی ۶.۸ درصدی داشته و از ۹۰۸۰ به ۸۶۴۳ در شهریور رسیده است. هر چند رقم معاملات در شهریور سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۰۳درصدی را نشان می‌دهد.

با این حال همچنان فاصله معناداری با ۱۵ هزار و ۵۴۵ معامله در شهریور ۹۶ وجود دارد. در بین مناطق تهران کمترین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده مربوط به منطقه ۱۸ با رقم سه میلیون و ۵۴۰ هزار تومان بود که تنها یک میلیون کمتر از خط فقر در شهر تهران است.

۶ ماهه اول ۹۹ پیشتاز افزایش قیمت‌ها


براساس گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۹ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان اعلام شده که نسبت به سال ۹۶ و پیش از شروع نوسانات ارزی، افزایشی ۳۴۴درصدی داشته است. به بیان دیگر در هر سال حدود ۱۱۴ درصد رشد قیمت‌های مسکن در پایتخت رقم خورده است.

در این مدت تعداد معاملات نیز از ۸۵ هزار و ۱۸۲ واحد به ۵۴ هزار و ۹۲۱ واحد رسیده که افت محسوسی را نشان می‌دهد. شاید توجیه کاهش ۳۰ هزار و ۲۶۱ تعداد معاملات در خروج متقاضیان واقعی بازار مسکن از این بازار به دلیل افزایش شدید قیمت‌ها یا حاشیه‌نشینی آنها باشد.

قیمت خانه در تهران گران‌تر از استانبول

تداوم روند قیمت‌های مسکن در حالی است که سایت‌های خرید خانه در ترکیه، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر استانبول را بین چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تا ۱۲ میلیون تومان اعلام می‌کنند. با مراجعه به سایت‌های آگهی‌دهنده برای خرید خانه در دوبی نیز موارد مشابهی مانند ترکیه را می‌توان مشاهده کرد.

به عنوان مثال خرید یک آپارتمان ۱۰۰ متری در منطقه «اسن یورت استانبول» ۲۴۷ هزار لیر قیمت‌گذاری شده که حدود ۹۳۴ میلیون تومان می‌شود؛ هر مترمربع ۹ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان. براساس آنچه در بنگاه‌های معاملات املاک می‌گذرد، با ۹۰۰ میلیون تومان می‌توان در پردیس، خیابان پیروزی، استاد معین و شهریار با متراژهای کمتر از ۱۰۰ متر خانه خریداری کرد.

مسکن دلاریزه شده است

بررسی گزارش‌های گذشته بانک مرکزی از تحولات مسکن در تهران نشان می‌دهد که قیمت مسکن همراستا با دلار افزایش یافته و هر زمان روند نرخ دلار، صعودی باشد، متوسط قیمت‌ها نیز بر مدار صعود قرار می‌گیرد. مدعای این گزاره آمارهای ۶ ماهه نخست سال ۹۵ و ۹۶ است.

متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در ۶ ماهه نخست سال ۹۵ حدود چهار میلیون و ۲۳۰ هزار تومان بود که این رقم برای سال ۹۶ تنها افزایشی ۶ درصدی داشته که حتی سه درصد کمتر از تورم سال ۹۵ است. در شهریور ۹۵ نرخ دلار ۳۵۵۴ تومان بود که در شهریور سال بعد به ۳۹۰۰ تومان رسید که از افزایش ۹ درصدی حکایت دارد. اما اوضاع در شهریور ۹۷ به گونه دیگری بود و نرخ ارز با جهشی ۱۹۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبلش به ۱۱ هزار و ۴۲۸ تومان رسید.

براساس همین تغییرات نرخ دلار، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی با افزایشی ۵۰.۵ درصدی به ۶ میلیون و ۷۴۷ هزار تومان رسید. ادامه‌دار شدن جهش‌های ارزی و رسیدن به قیمت حدود ۲۷ هزار تومان در پایان شهریور سال جاری که ۱۴۵ درصد بیشتر از سال ۹۷ است، قیمت خانه را نیز بالا برد به‌گونه‌ای که متوسط هر مترمربع واحد مسکونی نیز ۲۱۶ درصد افزایش داشت.

مقایسه آمارهای چهار سال اخیر نشان می‌دهد هر زمان که نرخ ارز بالا رود، حتی اگر دولت و مجلس اقداماتی نظیر ساخت مسکن ملی یا مالیات بر واحدهای خالی در پیش بگیرند، نمی‌توانند از روند افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنند، چراکه مسکن دلاریزه شده و از سوی دیگر شاید بهترین بازار دارایی باشد تا افراد با تمسک به آن از کاهش ارزش ریال در دستشان جلوگیری کنند.

متوسط کمترین قیمت مسکن بالاتر از خط فقر

گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی حتی در منطقه «ارزان» تهران نیز بالاتر از خط فقر یک خانواده چهار نفره است. محمد قاسمی، سرپرست وقت مرکز پژوهش‌های مجلس در خرداد سال جاری خط فقر برای خانواده‌های تهرانی را ۴.۵ میلیون تومان اعلام کرده بود. در حالی متوسط قیمت تقریبا تمام محله‌ها از خط فقر بالاتر است که اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد هر خانواده‌ای برای هزینه‌های مرتبط با مسکن باید حدود ۳۶ درصد درآمد خود را کنار گذارد.

اما روند افزایش قیمت‌ها به‌خصوص از سال ۹۷ تاکنون حکایت از آن دارد که خانواده‌ها در آینده‌ای نزدیک باید بیشتر از ۳۶ درصد از درآمد خود را برای مسکن کنار گذارند، چراکه با استناد به آخرین گزارش مرکز آمار درخصوص تورم شهریور ماه، شاخص قیمتی مسکن و اجاره نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی ۲۴ و ۲۴.۱ درصدی داشته است.

این در حالی است که نسبت هزینه مسکن به کل هزینه‌های یک خانوار در کشورهای پیشرفته همواره کمتر از ۳۰ درصد است و با وجود اینکه کرونا، جهان را وارد بحران اقتصادی کرده و در بسیاری از کشورها پیش‌بینی می‌شود روند کاهش تولید ناخالص و افزایش بیکاری مدت‌دار باشد، اما تاکنون هزینه مسکن بیشتر از ۳۰ درصد افزایش نیافته است.

نکس رسانه

برچسب ها:

قیمت مسکن ،تهران 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman