امید کارگران پاکدشتی به زمین‌های کاغذی

امید کارگران پاکدشتی به زمین‌های کاغذی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۵۶ | ۱۳۹۹/۰۷/۰۵

۱۵ سال پیش تعدادی از کارگران عضو خانه کارگر پاکدشت با آرزوی صاحب خانه شدن در قالب شرکت تعاونی مسکن زمین‌هایی را خریداری کردند که موجودیت آن فقط روی کاغذ باقی‌ ماند اما با پیگیری‌های صورت‌گرفته در سال‌های اخیر، بارقه امید برای خانه‌دار شدن آنان سوسو می‌زند.
به گزارش اخبار ساختمان، طی سال ۱۳۸۴ شرکت تعاونی خانه کارگر پاکدشت به عضوگیری و خرید یک قطعه زمین ۹۲ هکتاری به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان در اراضی موسوم به حصارامیر اقدام کرد و بیش از ۴۰۰ نفر به عضویت این شرکت تعاونی درآمدند.

پس از مدتی شرکت تعاونی خانه کارگر اعلام کرد که توانایی اداره امور این زمین را ندارد و با توجه به مصوبه فرماندار وقت پاکدشت مبنی بر لزوم تهیه زمین برای اقشار ضعیف جامعه، اتحادیه تعاونی مسکن شهرستان متشکل از ۲۴ تعاونی مسکن کارگری، کارمندی، صنوف، طلاب، کارکنان قوه قضائیه، دانشگاه ابوریحان و چند شرکت دیگر ایجاد شد.

با تشکیل این اتحادیه عضوگیری آغاز شد و تعداد اعضا از ۴۰۰ نفر اولیه خانه کارگر به بیش از چهار هزار نفر رسید؛ افرادی که برای عضویت از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا پنج و نیم میلیون تومان پرداخت کردند که ۲ میلیون تومان این حق عضویت به صورت نقد و مابقی به صورت اقساط هر سه ماه ۲۰۰ هزار تومان پرداخت شد تا حق عضویت کامل شود.

زمین ۹۲ هکتاری خریداری شده به دلیل مشکلات نقل و انتقال، قابلیت اعطا به اعضا را نداشت و مسوولان وقت اتحادیه مسکن با استنادات قانونی، زمین را عودت داده و زمینی در منطقه موسوم به کوثر به میزان ۱۰ هکتار خریداری کردند.

این زمین ۱۰ هکتاری سنددار متشکل از ۳۰ مالک بود که مرحوم حاج حسین نجفی به عنوان نماینده مالکان، نسبت به معامله آن با اتحادیه مسکن اقدام کرد.

کاربری این زمین در گذشته‌های دور کشاورزی بود ولی به دلیل آن که بیش از ۴۰ سال از آن برای زراعت استفاده نشده و به صورت لم‌یزرع باقی‌مانده بود، در سال ۱۳۷۸ اداره راه و شهرسازی آن را موات اعلام کرده وآن را به نام دولت مصادره کرده بود.

با شکایت مالکان و ارائه ادله قانونی، دادگاه در سال ۱۳۸۱ موات بودن این اراضی را باطل و به نفع کشاورزان رأی داد و مالکیت به کشاورزان بازگشت.

در سال ۱۳۹۱، تعدادی از اعضای این اتحادیه مسکن به دلیل اختلاس چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی و واریز نشدن حق عضویت اعضای جدید به حساب تعاونی دستگیر و به رد مال و زندان محکوم شدند و این امر باعث شد تا پیگیری تعیین تکلیف این زمین حدود سه سال با تعویق مواجه شود.

بسیاری از اعضای این شرکت تعاونی بارها مقابل فرمانداری پاکدشت تجمع کردند تا حق خود را از مسوولان مطالبه کنند، مطالبه‌ای که امروز با وحدت نظر مسوولان استانی و شهرستانی، بارقه‌ امیدی را در دل این افراد زنده کرده است.

این اراضی ۱۰ هکتاری، معارضانی همچون منطقه نظامی، محیط زیست، منابع طبیعی را پیش رو داشت که امروز همگی آنان برطرف شده و منتظر اعلام نظر اداره‌کل راه و شهرسازی استان تهران است که با رفع آن، آرزوی دیرینه چهار هزار عضو این اتحادیه برای صاحب خانه شدن برآورده شود؛ آرزویی که به نظر می‌رسد با افزایش قیمت شدید ساخت مسکن ممکن است باز هم با تاخیر مواجه شود.

با وجود آن که هنوز تکلیف این اراضی مشخص نشده است، هم‌اکنون هر قطعه از زمین‌های این شرکت تعاونی تا ۱۸۰ میلیون تومان نیز خرید و فروش می‌شود.

مشکل معارضان برطرف شده است

مدیرعامل اتحادیه مسکن تعاونی مسکن امیرالمؤمنین پاکدشت گفت: در حال حاضر مشکل معارضان از جمله محیط زیست و منطقه نظامی برطرف شده و در صورتی که مشکل اداره راه و شهرسازی که مجددا اراضی این شرکت تعاونی را موات اعلام کرده برطرف شود، تکلیف این اراضی مشخص می‌شود.

قاسم یوسفی افزود: اراضی خریداری شده خارج از بافت بود که با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مسوولان شهرستان و استان، این اراضی وارد بافت پاکدشت شده‌ است.

وی تصریح کرد: محیط زیست نیز نسبت به این اراضی ایرادهایی وارد کرده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته و موافقت مسوولان وقت سازمان محیط زیست، ایرادهای وارد شده به اراضی شرکت تعاونی رفع و مجوز ادامه فعالیت صادر شد.
وی افزود: منطقه نظامی پارچین نیز بر لزوم رعایت حریم این منطقه نظامی تأکید داشت که با لحاظ شدن حریم قانونی، مشکل این معارض نیز برطرف گردید.

وی گفت: سال ۱۳۹۶ اداره مسکن و شهرسازی، درخواست اصالت نامه و حکم صادره از سوی دادگاه مبنی بر موات نبودن این زمین را از مسوولان شرکت تعاونی درخواست کرد که نامه اصالت دریافت و به اداره مسکن و شهرسازی تحویل داده شد ولی در سال ۱۳۹۸ این اداره شکایتی کیفری مبنی بر تصرف عدوانی این اراضی توسط مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره به دادگاه تقدیم کرد.

یوسفی تصریح کرد: ۶ ماه بعد و با ارائه ادله قانونی، دادگاه رأی منع تعقیب مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره را صادر کرد ولی مجددا اداره راه وشهرسازی پاکدشت اعلام کرد که در خصوص این زمین هیأت هفت نفره نیز باید نظر خود را اعلام کند.

وی افزود: براساس مصوبه سال ۶۵ مجلس شورای اسلامی، اگر زمینی داخل بافت قرار داشه باشد، نمی‌توان آن را موات اعلام کرد و در اصل، مدعی این زمین باید جهاد کشاورزی باشد که جهاد نیز رأی دادگاه را که به نفع مالکان صادر شده قبول دارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسکن پاکدشت اظهار امیدواری کرد که با نظر مساعد اداره کل راه و شهرسازی، مشکل این زمین برطرف و اعضا به حق خود برسند.

مشکلات این اراضی در سطح مسوولان استانی و کشوری پیگیری می‌شود

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی نیز از پیگیری مشکلات این شرکت تعاونی از طریق مسوولان استانی و کشوری خبر داد.

فرهاد بشیری گفت: رفع مشکلات شرکت تعاونی امیرالمومنین(ع) و تعیین تکلیف اعضا، یکی از مهمترین دغدغه‌های مسوولان پاکدشت است که تلاش می‌شود با استفاده از ظرفیت مسوولان استانی و کشوری، هرچه سریع‌تر این مشکلات برطرف شود.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون اتفاق نظری در بین مسوولان برای رفع مشکلات وجوددارد که تلاش می‌شود با برگزاری جلسات تخصصی، اعضای این شرکت تعاونی پس از سال‌ها به حق خود برسند.

مهم‌ترین مشکل این اراضی الحاق به بافت شهر است

فرماندار پاکدشت در رابطه با مشکل شرکت تعاونی امیرالمومنین(ع) گفت: این اراضی در زمان خریداری خارج از محدوده شهر بود و امروز یکی از مهم‌ترین اقدامات فرمانداری، پیگیری الحاق این اراضی به محدوده قانونی شهر از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان به شورای عالی معماری و شهرسازی است.

هادی تمهیدی افزود: در صورتی که این اراضی به شهر الحاق شود، بسیاری از موانع تعیین تکلیف آن برطرف می‌شود که البته اداره‌کل راه و شهرسازی استان تهران نیز با این امر موافق بوده و استاندار تهران نیز طی مکاتبه با وزیر راه و شهرسازی، تحقق این مهم را خواستار شده‌ است.

وی در خصوص موات اعلام شدن این اراضی اظهار کرد: کارشناسان رسمی در حال بررسی وضعیت این اراضی می‌باشند که به محض اتمام کار آنان، نتیجه به دادگستری اعلام می‌شود تا این مانع بزرگ نیز برطرف شود.

وی تأکید کرد: امروز شاهد یک همدلی بین مسوولان شهرستان و استان تهران برای تعیین تکلیف اراضی شرکت تعاونی امیرالمومنین هستیم تا همه چیز به نفع مردم و اعضای این شرکت تعاونی تمام شده و انتظار اعضا به پایان رسد.

وی گفت: از سال ۹۷ پیگیری‌های جدی در خصوص رفع حریم محیط زیست، منابع طبیعی و مناطق نظامی شهرستان صورت گرفته و تمامی این حریم‌ها برطرف شده است.

پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران و در مسیر محور امام رضا(ع) واقع است.

ایرنا

برچسب ها:

مسکن ،پاکدشت 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman