شهردار نطنز وضعیت مرتفع سازی‌ها را تشریح کرد:

انتقاد مردم به مرتفع سازی‌ها در نطنز

انتقاد مردم به مرتفع سازی‌ها در نطنز
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۶ | ۱۳۹۹/۰۷/۰۲

نطنز یکی از شهرستان‌های خوش آب و هوای استان اصفهان است که به باغشهر تاریخی شهرت دارد به طوری که باغ‌های فراوان و زیبایی را در دل خود جای داده است و دارای مکان‌های تاریخی زیادی نیز هست، اما در چند سال اخیر مرتفع سازی‌های زیادی در این شهر سرسبز شده است که انتقاد مردم را در پی داشته است.
به گزارش اخبار ساختمان، شهروندان نطنزی معتقد هستند مرتفع سازی‌ها و احداث آپارتمان‌های بسیار چهره این باغ شهر تاریخی را مخدوش می‌کند، اما در مقابل متولیان امر این استدلال را می کنند که برای پاسخگویی به نیاز اسکان مردم و مهاجران به این شهر باید برای این مرتفع سازی‌ها پروانه ساخت صادر شود بدون اینکه به حریم باغات و بافت تاریخی شهر لطمه‌ای وارد شود.

برای بررسی بیشتر این موضوع و معضلات شهری نطنز، با علی پیراینده- شهردار نطنز به گفت‌وگو پرداخت ایم که در ادامه می‌خوانید:

با یک شیب تند مهاجرت به نطنز مواجه هستیم

علی پیراینده اظهار کرد: اصل ماجرا تأمین فضای کافی برای سکونت افرادی است که متقاضی زندگی در نطنز هستند. به نظر می‌رسد در هشت سال اخیر با یک شیب تند مهاجرت به نطنز روبرو هستیم. تا سرشماری سال ۲۰۰۰ نمی‌توانیم اطلاعات دقیقی در این خصوص بدهیم، اما داده‌های آماری ما در شهرداری از اصالت مراجعان این مطلب را می‌رساند که امیدواری به توسعه نطنز در داخل این شهر افزایش پیدا کرده است و طبیعتاً مهاجرپذیر شده است.

وی با بیان اینکه دو قشر، مهاجران نطنز را تشکیل می‌دهند، افزود: یک قشرِ مهاجران از اطراف نطنز هستند و جمعیت کثیری از اردستان و مهاباد به نطنز مهاجرت می‌کنند که احتمال می‌دهم فقط ۲ هزار نفر در چند سال گذشته از اردستان به نطنز آمده‌اند و مقداری هم از شهرها و روستاهایی مانند بادرود، خالدآباد، ابیانه و ... به این باغ شهر تاریخی مهاجرت کرده‌اند.

شهردار نطنز تصریح کرد: مفهوم این مهاجرت‌ها این است که یک ظرفی وجود داشته، اما موادی که می‌خواهیم در آن بریزیم هر روز افزون‌تر می‌شود. در این موضوع نطنز با شهرهای اطرافش متفاوت است به طوری که این شهرها در حال تخلیه شدن و نطنز در حال پر شدن جمعیت است و این فرضیات البته حدسی است.

پیراینده گفت: طرح جامعی در شهر وجود دارد که این طرح جامع بر اساس یکسری قواعد، محدوده شهری نطنز را خیلی کوچک می‌کند. این طرح خطوط حدود شهری نطنز را در سال ۱۳۸۸ بسیار تنگ کرده است و به اراضی مستعد، اجازه ورود به شهر را نداده است و طبیعتاً کوچک شدن در محدوده شهری اتفاق افتاده و به این نیازها به گونه‌ای باید پاسخ داده شود. دو راه بیشتر وجود ندارد؛ یا باید اجازه تغییر کاربری باغات را بدهیم که تا کنون این اجازه را نداده‌ایم، اما نیاز هنوز سر جای خود است.

مجوز تغییر کاربری باغات را نمی‌دهیم

وی ادامه داد: ضوابط شهری در نطنز نهایتاً اجازه ساخت چهار طبقه مسکونی روی پیلوت را می‌دهد، اما نه در باغات بلکه بیشتر در محدوده جدید شهر که همان منطقه گنبد باز است. بنابراین آنچه که به عنوان مرتفع سازی مطرح می‌شود در این منطقه جدید شهر است که باغات در این ناحیه وجود ندارد. این امر نسخه موقتی است که روی آن کار می‌کنیم و راهی هم به غیر از این برای اسکان مهاجران جدید نداریم و ناچاریم این نیاز را جواب دهیم.

نیاز به اسکان را باید به سمت زمین‌های بایر سوق دهیم

شهردار نطنز گفت: مرتفع سازی به هر حال بهتر از این است که مجبور شویم باغات را تخریب کنیم و این مرتفع سازی به هیچ وجه در منطقه قدیم نطنز مجوز نمی‌گیرد. این راهکارها نسخه موقت و مُسکن است و راهکار اصلی طرح جامع جدید شهر است. یکسری اراضی در شهر نطنز داریم که جز اراضی بایر هستند و قابلیت کشاورزی ندارند که این زمین‌ها در اطراف شهر است. به نظر می‌رسد راهکار اساسی همین است که این زمین‌های بایر را به محدوده شهری اضافه کنیم و نیاز به اسکانی که هم‌اکنون در داخل نطنز وجود دارد را به سمت این زمین‌ها سوق دهیم.

پیراینده تصریح کرد: این اراضی بایر متعلق به دولت و اداره راه و شهرسازی است، اما قابلیت تفکیک و واگذاری به مردم را دارد. با نیاز به اسکان هیچ کاری نمی‌توان کرد و نمی‌توانیم از نظر قانونی شناسنامه افراد را چک کنیم و به آنان بگوییم چون اهل نطنز نیستید به شما پروانه ساخت نمی‌دهیم. بنابراین باید برای این مشکل راهکار اصولی اندیشیده شود که استفاده از اراضی بایر نزدیک به محدوده شهر راهکار اصولی برای حل این معضل است.

وی با بیان اینکه قیمت هر مترمربع آپارتمان در نطنز به هشت میلیون تومان رسیده است، گفت: برای خرید یک آپارتمان ۱۰۰ متری در نطنز نیاز به یک میلیارد تومان پول است که رقم بالایی است.

شهردار نطنز در پاسخ به این سؤال که آیا اقدامی برای تغییر کاربری زمین‌های بایر انجام شده است یا خیر، یادآور شد: در سال ۱۳۹۷ یک مصوبه از شورای عالی برای نطنز بابت طرح جامع جدید گرفتیم که این طرح جامع با رویکرد نوین به شهرها نگاه می‌کند که بر این اساس نطنز، اصفهان، کرمان سنندج و یزد شهرهایی هستند که طرح‌های جامع این شهرها به شیوه جدید طراحی می‌شود که شیوه جدید و قدیم دو تفاوت اساسی با یکدیگر نسبت به روندی که قبلاً تهیه می‌شد، دارند.

خصوصیت اصلی طرح جامع شفافیت و مشارکت شهروندان است

پیراینده در همین خصوص افزود: یکی از این تفاوت‌ها اصل شفافیت است به این معنا که هر اتفاقی در توسعه شهرها می‌افتد باید اعلام عمومی شود و نقشه باید اعلام عمومی شود تا همه بدانند که برای مثال این ملک که متعلق به شما بود تغییر کاربری داد و تجاری شد. بنابراین همه مردم می‌فهمند که در شهرداری چه اتفاقاتی می‌افتد. تفاوت دیگر بحث مشارکت با مردم است به این معنا که طرح با مشارکت شهروندان تهیه می‌شود و نظرات مردم در داخل طرح دیده می‌شود و بعد برای اجرا می‌رود.

نطنز نسبت به سایر شهرها دو برابر معبر دارد

وی در خصوص وضعیت آسفالت شهری و وجود دست‌اندازهای زیاد در برخی جاده‌ها گفت: در سه سال گذشته بلوارهای شهید منتظری و عظیمی یک لاین، جاده مزرعه خطیر، خیابان امام خمینی و بلوار طالقانی و برخی معابر فرعی آسفالت شده‌اند که نسبت به قبل خیلی بیشتر است. امسال هم آسفالت خیلی مفصلی خواهیم داشت. نکته اینجاست که شهرهایی مانند بادرود و اردستان دو تکه هستند، اما شهری مانند نطنز ۱۰ تکه است.

شهردار نطنز ادامه داد: نطنز نسبت به سایر شهرها دو برابر معبر دارد در حالی که سهمیه‌ای که سازمان شهرداری‌ها به ما پرداخت می‌کند با دیگر شهرها برابر است. البته این موضوع را باید مد نظر داشته باشیم که در زمستان و با بارش هر برف، آسفالت آسیب زیادی می‌بیند. همچنین به شکل هفتگی چاله‌های معابر را پر می‌کنیم و در شهرهای گرم این مشکلات کمتر دیده می‌شود.

نسبت به سه سال پیش تاب‌آوری نطنز در برابر سیل بیشتر شده است

پیراینده با بیان اینکه خطر سیل به شدت نطنز را تهدید می‌کند، اظهار کرد: نطنز رودخانه‌ای به نام "بابا رضا" داشته است که در زمان توسعه شهر در فاصله زمانی۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰ این رودخانه توسط شهرداری وقت و سایر دستگاه‌ها تصرف شد و از بین می‌رود و بلوار طالقانی کنونی احداث می‌شود. مسکن مهر هم مازاد بر این اتفاق می‌شود و آبی که در داخل رودخانه می‌رفته به داخل معبر می‌رود و در بلوار آزادگان جمع می‌شود که هم‌اکنون در حال زدن کانال در این بلوار هستیم.

وی یادآور شد: برای هدایت آب‌های سطحی طرحی تهیه ‌کرده‌ایم و در نطنز کاملاً می‌دانیم در این خصوص چه‌کاری باید انجام بدهیم. همچنین عمقِ کانال کنار کوه "شاگرد خلیفه" را افزایش دادیم که کار خطرناکی هم بود. هدایت آب‌های سطحی کوه "گنبد باز" به داخل رودخانه قدمگاه را سال گذشته انجام دادیم. لایروبی رودخانه‌ها را مرتب انجام می‌دهیم و اداره آب منطقه‌ای، مزرعه خطیر را دیوار چینی کرده است و اساساً اقدامات خوبی در بحث هدایت آب‌های سطحی در دو سال گذشته انجام شده است.

شهردار نطنز در پاسخ به این سؤال که اگر امروز باران زیادی ببارد با این اقدامات خطر سیل مرتفع شده است یا خیر؟ گفت: نمی‌توانیم بگوییم هیچ خطری وجود ندارد، اما با اطمینان می‌گوییم نسبت به سه سال پیش تاب‌آوری نطنز در برابر سیل بیشتر است و هیچ‌وقت ادعا نخواهیم کرد که مشکل را به طور کامل حل کرده‌ایم.

آلوده‌ترین آب موجود در شهرها آب بارندگی است

پیراینده با بیان اینکه آلوده‌ترین آب موجود در سطح شهرها، آب حاصل از بارندگی است، افزود: به همین دلیل هیچ شهری نمی‌تواند آب جمع شده از بارندگی را به فضای سبز اختصاص دهد. خوشبختانه منابع آبی نطنز حتی در شرایط بحرانی تأمین کننده آب مورد نیاز فضای سبز هست. یک بار آب باران را برای تست به آزمایشگاه فرستادیم که نشان داد چقدر آلودگی آن زیاد است به همین دلیل به دنبال این هستیم که جوی‌های آب را که آب باران داخل آن می‌رود از فضای سبز خارج کنیم.

وی تصریح کرد: در طول سال انواع آلودگی‌ها در معابر شهر رخ می‌دهد که باران تمام این آلودگی‌ها را به داخل جوی‌ها می‌برد.

شهردار نطنز گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شهر در نطنز هدایت آب‌های سطحی بود که خوشبختانه کار زیادی روی آن کردیم، اما به نتیجه ۱۰۰ درصدی نرسیده‌ایم و در کل مشکلی نیست که در طول دو سال قابل حل باشد. همچنین در حوزه گردشگری که یک مزیت رقابتی برای نطنز است اقداماتی کرده‌ایم و هم‌اکنون مشغول مرمت بازار نطنز هستیم.

پیراینده افزود: در حوزه فرهنگی یکسری از فعالیت‌های شهرداری همراه با سایر نهادها است و یکسری از فعالیت‌ها مستقل است. یک مرکز فرهنگی را تا پایان سال افتتاح خواهیم کرد و برنامه‌های دیگری هم داشتیم، مانند برگزاری جشنواره گلابی که برنامه‌ریزی خوبی هم با همکاری سایر نهادهای مربوط کردیم و مقدمات منطقه‌ای آن فراهم شد که متأسفانه با شیوع ویروس کرونا این جشنواره برگزار نشد.

به ازای هر شهروند یک‌میلیون تومان بودجه داریم

وی در خصوص بودجه سالانه شهرداری نطنز، گفت: هم‌اکنون به ازای هر شهروند یک ‌میلیون تومان بودجه داریم به این معنا که برای ۱۵ هزار نفر جمعیت نطنز بودجه ۱۵ میلیارد تومانی داریم. اگر این بودجه را با بودجه شهرداری شهرهای بزرگ قیاس کنیم نسبت فوق‌العاده پایینی است. در اصفهان به ازای هر شهروند سه میلیون تومان بودجه اختصاص می‌یابد. مقداری از این بودجه صرف امور جاری می‌شود که در نطنز این امور جاری بیشتر است به طوری که هزینه نگهداری فضای سبز نطنز از سایر شهرها بسیار بیشتر است.

شهردار نطنز افزود: ۶۰ درصد این بودجه به امور عمرانی شهر اختصاص می‌یابد و ۴۰ درصد دیگر صرف تأمین حقوق کارمندان می‌شود چراکه عملاً دولت بودجه‌ای را برای تأمین این هزینه‌ها به شهرداری‌ها نمی‌دهد. هم‌اکنون ۱۰۸ نیرو در شهرداری نطنز مشغول به کار هستند که برای این تعداد ماهیانه ۵۵۰ میلیون تومان حقوق پرداخت می‌شود که هزینه بالایی است.

پیراینده اظهار کرد: تورم در هزینه‌های شهرداری تأثیر زیادی دارد و برای مثال قیمت لاستیک لودر چهار برابر شده است. آتش‌نشانی شهرداری، ده‌ها حریق را خاموش کرده که در یکی از این آتش‌سوزی‌ها تنها ۱۵ میلیون تومان شلنگ آتش نشانی پاره شد.

هیچ کاغذ بازی در شهرداری برای سرمایه‌گذاران نداریم

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که سرانه اعتبار شهرداری‌ها با یکدیگر برابری نکند این مشکلات را خواهیم داشت. البته ادعا نمی‌کنیم که مانند شهرداری تهران باید سرانه داشته باشیم بلکه باید سرانه معقول‌تری به شهرداری نطنز اختصاص یابد. وقتی شهر پول ندارد مهاجرت از آن زیاد می‌شود و در شهری مانند اردستان سرانه برای هر نفر ۷۰۰ هزار تومان است و در این شرایط طبیعی است که مهاجرت‌ها افزایش یابد.

شهردار نطنز گفت: شرایط سرمایه‌گذاری‌ها تسهیل شده است و اگر سرمایه‌گذار برای رونق گردشگری قدم بردارد موقعیت مناسبی است. شرایط به نظر اقتصادی به سمتی رفته که این امر مغفول مانده است. شهرداری سعی کرده امور سرمایه‌گذاران را حل و فصل کند و هیچ کاغذبازی در شهرداری برای سرمایه‌گذاران نداریم.

ایسنا

برچسب ها:

مرتفع سازی ،نظنز 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman