دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تاکید کرد:

آزادسازی قیمت سیمان ضرورت دارد

آزادسازی قیمت سیمان ضرورت دارد
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۳۶ | ۱۳۹۹/۰۶/۳۰

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان هشدار داد در صورتی که قیمت سیمان آزاد نشود، به زودی فعالیت چندین کارخانه تولید سیمان متوقف خواهد شد.
به گزارش اخبار ساختمان، عملکرد مطلوب شرکت‌های سیمانی در پنج ماه ابتدای سال با انتقاداتی به سیاست‌های تعیین قیمت‌های دستوری دولت همراه بوده است؛ در عین حال شرکت‌های سیمانی افزایش قیمت سیمان را منطقی و قابل دفاع می‌دانند.

با توجه به افزایش سرسام آور هزینه‌های تولید مانند کرایه و حمل، دستمزد، هزینه‌های تعمیر دستگاه‌ها و نگهداری که سال جاری با جهش روبرو شده و روی قیمت تمام‌شده سیمان بیش از ۳۰ درصد تاثیر گذاشته از این رو فعالان این بخش در انتظار افزایش قیمت سیمان هستند.

طبق ادعای فعالان صنعت سیمان، وزارت صنعت با موافقت در اجرای افزایش مرحله‌ای قیمت سیمان، باید افزایش هزینه‌های تولید برای کارخانه‌های تولید سیمان را که اکنون توجیه اقتصادی ندارد را در نظر بگیرد.

سیمانی‌ها در انتظار ابلاغ مرحله دوم افزایش قیمت سیمان

در این زمینه عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: همواره صنعت سیمان دستخوش بی ملایمتی هاست و طی سال‌های اخیر به دلیل تعیین قیمت و افزایش هزینه‌های تولید متضرر شده است.

شیخان ادامه داد: بحثی که از ابتدای سال با وزارت صمت به نتیجه رسید این شد که قیمت سیمان در طی سال مرحله‌ای تعیین شود و در مرحله نخست قیمت آن تعیین و اعلام شده، اما هنوز مرحله دوم افزایش قیمت‌ها تعیین و ابلاغ نشده است.

این در حالی است که به گفته شیخان، سیمان جزو گروه سه محسوب می‌شود و قیمت آن باید طبق عرضه و تقاضا تعیین شود، نه به صورت دستوری و از آنجا که ظرفیت سازی این محصول مازاد بر نیاز کشور و صادرات است بنابراین هیچ لزومی ندارد که دولت قیمت آن را تعیین کند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تاکید بر اینکه ما به دنبال آزادسازی قیمت سیمان هستیم، ادامه داد: امروز این صنعت با فشار‌های اقتصادی زیادی مواجه است و این موضوع باید هرچه سریعتر مورد پیگیری قرار بگیرد در غیر این صورت نمی‌توان پیش بینی خوبی برای صنعت سیمان داشت.

شیخان با اشاره به مشکلات این صنعت گفت: در حال حاضر واحد‌هایی فعال در این صنعت هستند که تنها کلینکر سایش می‌کنند یعنی باید کلینکر را خریداری و در کارخانه سایش کنند و این مراحل با توجه به ظرفیت بالا بسیار گران تمام می‌شود و قیمت تمام شده محصول آن‌ها سنگین است، ضمن اینکه بازار این محصولات کشش زیادی دارد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان یادآور شد: به نظر می‌رسد درصد‌های مصوب قیمت از سوی دولت برای این محصولات کارآیی ندارد از این رو باید به سمت آزادسازی بروند و بر اساس عرضه و تقاضا قیمت‌ها تعیین شود.

وی ادامه داد: اینکه امروز با سرکوب قیمت‌ها می‌خواهند بازار را به تعادل قیمتی برسانند حاصلی جزء فرسایش این صنعت نخواهد داشت و فعالان این عرصه خواهان اجرای تفاهم نامه‌ای هستند که سال‌های گذشته با وزارت صمت داشتند و درخواست آزادسازی قیمت را دارند.

این فعال صنعتی می‌گوید: اکنون انجمن پیگیر این مسئه است، اما متاسفانه وزارتخانه متولی ندارد از اینرو درخواست جلساتی را با سرپرست وزارت صمت داریم و امیدوار هستیم که این موضوع به نتیجه مطلوب برسد.

شیخان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تولید و صادرات سیمان طی پنج ماه نخست سال به هدف گذاری ها نزدیک بوده است؟ گفت: علی رغم فشار‌هایی که بر روی صنعت سیمان بوده این صنعت توانست طبق برنامه، تولید و صادرات را داشته باشد.

وی تصریح کرد: از نبود قطعات یدکی تا افزایش هزینه‌های تولید صنعت سیمان را درگیر کرده است، اما با توجه به این مشکلات این صنعت توانست طی پنج ماهه سال جاری حدود ۱۴ درصد تولید را افزایش دهد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان یادآور شد: در این بین حدود ۱۸ درصد تحویل داخلی سیمان نیز افزایش داشته است. هرچند صنعت سیمان تحت فشار بوده، اما توانست تولید و تحویل را افزایش دهد.

شیخان در پاسخ به این سوال که میزان صادرات این محصولات چقدر ارزیابی شده است؟ گفت: از ابتدای سال تا مرداد، صادرات کلینکر افزایشی بوده، اما صادرات سیمان به دلیل تامین نیاز داخل حدود ۲۴ درصد کاهش داشته است.

این فعال صنعتی پیش بینی خود را درباره ۶ ماه دوم سال چنین بیان کرد: افزایش قیمت‌ها به دلیل اتمام موجودی قطعات در انبار‌ها و عدم امکان تهیه برخی از قطعات و نبود آجر‌های نسوز به دلیل عدم تولید به موقع قطعاً بر قیمت تمام شده محصول و همچنین روند تولید در ۶ ماه دوم سال تاثیر خواهد گذاشت و این ارزیابی نشان می‌دهد هدف گذاری تولید و صادرات با چالش جدید روبرو خواهد شد.

به گفته شیخان اگر با همین رویه، صنعتگران صنعت سیمان مجبور به فعالیت و تولید باشند انتظار می‌رود چندین واحد تولید سیمان متوقف شود و به اهداف تعیین شده نخواهند رسید.

وی یادآور شد: اگر جلسات با وزارت صمت نتیجه بخش باشد می‌توان برای رسیدن به هدف‌های تعیین شده امیدوار شد در غیر این صورت باید شاهد توقف چندین واحد تولید سیمان باشند.

شیخان گفت: ادامه فعالیت کارخانه‌های تولید سیمان به دلیل نبود قطعه و گرانی هزینه تولید بسیار سخت شده است اگر قیمت سیمان آزاد نشود به زودی فعالیت چندین واحد تولید سیمان متوقف خواهد شد.

اقتصاد 24

برچسب ها:

قیمت سیمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman