بررسی وضعیت قیمت مسکن در قم

بررسی وضعیت قیمت مسکن در قم
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۳۵ | ۱۳۹۹/۰۶/۲۹

خانه دار شدن در قم امروز به یکی از مهمترین مشکلات جوانان تبدیل شده است زیرا با سیل عظیم گرانی مسکن در دو سال گذشته تهیه مسکن به یک رویا مبدل شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، بی شک یکی از اصلی ترین نیازها جهت شروع زندگی مشترک فراهم کردن سرپناه است. سرپناهی که این روزها بهایش چندان افزایش یافته که فراهم کردن آن کار بسیار دشواری است و حتی از عهده برخی بر نمی‌آید به خصوص جوان نوپایی که تازه اول راه پرفراز و نشیب زندگی است.

سیر گسترده افزایش قیمت مسکن در قم در سالهای اخیر با چند سکته رکودی و چند خیر هالیوودی همراه بود که امروزه باعث شده است که تعریف خانه در امروز قم با 10 سال پیش و حتی پنج سال پیش متفاوت باشد. تا پنج سال پیش کسی حاضر نبود برای زندگی به منطقه پردیسان قم برود و عروس و دامادها آخرین شانس زندگی و تامین مسکن را در پردیسان می دانستند ولی امروز قیمت این منطقه از قیمت مهای شهر هم بالاتر رفته است و مناطقی که در روزگاری به عنوان آخرین شانس بود امروز به یک رویا مبدل شده است.

قیمت مسکن چنان به سرعت سیر صعودی را طی می کند که یک جوان به فرض اشتغال پایدار با حقوق ۲ میلیون تومان نیز باید به طور کامل قید خانه دار شدن را بزند.

در این نوبت از سلسله گزارش های مساله قم که به بحث مسکن می پردازد، به دنبال خانه ۵۰-۶۰ متری مناسب زوج جوان برای برای شروع زندگی مشترک در استان قم می‌گشتیم که متوجه شدیم در مناطقی مانند نیروگاه،امامزاده ابراهیم یا شهرک فاطمیه حدود ۶۰۰ میلیون تومان باید هزینه کرد یا ۱۵ خرداد ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان و مناطق به اصطلاح بالا شهر هم متری ۱۰، ۱۵ یا ۲۰ میلیون تومان است.

از این مناطق که بگذریم منطقه پردیسان یکی از مناطقی است که همواره مسکن با قیمت مناسب در آن یافت می شد اما تورم قیمت ها به پردیسان هم رحم نکرد و قیمت حدودی خانه در این منطقه در حال حاضر حدود متری هفت میلیون تومان است.

با این اوصاف حداقل هزینه مورد نیاز برای خرید خانه‌ای به اصطلاح نقلی و مناسب شروع زندگی در قم ۴۰۰ میلیون تومان است که حتی زور وام ازدواجی که تقسیم نشود هم به این مبلغ نمی رسد پس جوان تازه استخدام شده با حقوق ۲ میلیون تومان تا چند سال دیگر باید دنبال نرخ تورم بدود تا خود را با آن هماهنگ کرده و صاحبخانه شود.

سراغ تسهیلات بانکی (چه دولتی و چه خصوصی) هم که بروی در شرایط سخت تری قرار خواهی گرفت زیرا یا مبلغ وام در مقابل قیمت مسکن بسیار ناچیز است و با بازپرداخت سریع یا نرخ سود بسیار بالا است در حالی که ایراد شرعی نیز دارد و از اقساط هم دیگر نگویم که یا تمام حقوق را می‌بلعد تازه رو هم باید بگذاری یا خیلی هم که لطف کند مبلغ ناچیزی برایت نگه می‌دارد که در عمل به درد خاصی هم نمی‌خورد.

نکته جالب این‌ جاست که برخی بانک ها برای ارائه تسهیلات علاوه بر عبور از هفت خوان شرایطشان، درخواست سند ملک یا مسکن می‌کنند در حالی که متقاضی به دنبال فراهم کردن پول خرید همان خانه است!

حتی نگاهی ظاهری به این قیمت‌ها و شرایط در هر جوانی هراس ایجاد می کند که نتیجه آن ممکن است انصراف از ازدواج باشد و در آخر معایب جبران ناپذیر تاخیر در ازدواج از جمله تأثیرات منفی بر روی سلامت روحی، جسمی و جنسی افراد به خصوص جوانان، بالا رفتن سن ازدواج و تغییر در معیارها و افکار اشخاص و کاهش جمعیت کشور را به دنبال دارد.

از آن جایی که در کشور همواره تأکید بر ازدواج و افزایش جمعیت است، انتظار می‌رود که دولت نیز در این امر مساعدت هایی به عمل آورد. بالاخره یک جایی باید جلوی افزایش بی‌رویه قیمت مسکن گرفته شود یا حقوقی که تنها نسبتش با تورم، نسبت عکس است نیز همراه با تورم سیر صعودی طی کند یا حداقل تسهیلاتی با در نظر گرفتن شرایط یک جوان جهت ازدواج ارائه شود تا مشکلی از ده ها مشکل سد راه ازدواج جوانان حل شود.

در گزارش های بعدی به شکل ریز به جزییات نسبت شانس خانه دار شدن با وضعیت روز و ارایه تحلیل هایی جهت تسریع در مساله خانه دار شدن می پردازیم.

ایسنا

برچسب ها:

قیمت مسکن ،قم 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman