مسکن مهر قوچان، میراث غلط گذشتگان است؛

بررسی مشکلات مسکن مهر قوچان

بررسی مشکلات مسکن مهر قوچان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۱۴ | ۱۳۹۹/۰۶/۲۹

فرماندار شهرستان قوچان گفت: مسکن مهر قوچان میراث غلط گذشتگان است اما به دلیل اعتماد مردم باید هر چه زودتر واحدهای آماده تحویل به مردم واگذار شود که این نیازمند راه‌اندازی هر چه زودتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب است.
به گزارش اخبار ساختمان، امروز بازدیدی میدانی از محل مسکن مهر قوچان و بررسی مشکلات ساکنان این منطقه با حضور قدرت‌الله ابک مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، هادی رجایی‌نیا فرماندار شهرستان قوچان، علی آذری نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی، حسین ولی‌دخت دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قوچان و جمعی از مدیران برگزار شد.

نوید همتی‌دوست یکی از اهالی مسکن مهر قوچان با بیان مشکلات مسکن مهر قوچان، عنوان کرد: نخستین درخواست ساکنان مسکن مهر بحث ایجاد امنیت ساختمان‌هاست چون بعد از تزریق بتن و انجام تعمیرات وضعیت مناسبی ندارند و بر اساس نظریه کارشناسی بلوک‌های E۷ و E۸ غیر قابل اسکان هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حدود سه سال از تخلیه واحدهای مسکونی می‌گذرد حق امتیاز انشعابات منازل قطع‌ شده است و برای وصل مجدد این امتیازات، باید دوباره خریداری شود.

این ساکن مسکن مهر قوچان با اشاره به مشکل کمبود فضای مجازی در این منطقه، گفت: فضای آموزشی مسکن مهر بر اساس نقشه‌برداری درست مرکز کانون است و امکان نشست وجود دارد و اگر این مدرسه‌ها بخواهد باز شود مشکلات عدیده‌ای برای فرزندان ما به وجود می‌آورد.

وی در ادامه اظهار کرد: برخی از منازل جایگزین ساکنان مسکن مهر به‌ صورت رهن و اجاره و برخی رهن بوده است و با توجه به اینکه وام مسکن برای متقاضیانی که مبلغ وام کمتری داشته‌اند، تسویه شده است این خانوارها با این وضعیت بیکاری و فشار بد اقتصادی اجاره‌بهای منازل را از جیب خود پرداخت می‌کنند.

امکان بروز نشست در مسکن مهر در صورت عدم راه‌اندازی سیستم فاضلاب

در ادامه هادی رجایی‌نیا فرماندار شهرستان قوچان عنوان کرد: به دلیل عدم راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب مسکن مهر مجبور به حفر تعدادی چاه جذبی در این منطقه شده‌ایم که به همین دلیل در حال حاضر ممکن است بقیه واحدهای ساختمانی هم دچار نشست زمین شوند.

وی با تأکید بر این‌ که در انتخاب و جانمایی مسکن مهر در ابتدا مشکلاتی وجود داشته است، گفت: مسکن مهر قوچان مشکلات ساختاری و زیربنایی دارد و علی‌رغم کارهایی که انجام‌ شده به دلیل اشتباهات اولیه نقایص زیادی وجود دارد.

رجایی‌نیا عمده‌ترین معضل واحدهای مسکن مهر را نیمه‌تمام و بلاتکلیفی برخی واحدها به دلیل مشکل شبکه جمع‌آوری فاضلاب دانست و افزود: پس از اخذ مصوبه استانداری خراسان رضوی مبنی بر پرداخت کمک بلاعوض یک میلیارد و ششصد میلیون تومانی به مسکن مهر قوچان برای راه‌اندازی تصفیه‌خانه این منطقه، این مبلغ با تأخیر دو ماه و نیم پرداخت شد که در صورت پرداخت به‌ موقع هزینه راه‌اندازی پروژه با حداکثر شش میلیارد تومان به پایان می‌رسید، در حالی‌ که اکنون برای تکمیل این پروژه به بیست میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی با تأکید بر لزوم پیگیری مشکلات مسکن مهر قوچان در سطح ملی، بیان کرد: مسکن مهر قوچان میراث غلط گذشتگان است اما به دلیل اعتماد مردم باید هر چه زودتر واحدهای آماده تحویل به مردم واگذار شود که این نیازمند راه‌اندازی هرچه زودتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب است.

در ادامه حسین ولی‌دخت دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قوچان با بیان این نکته که مشکلات مسکن مهر در قوچان به سه دسته تقسیم می‌شود، عنوان کرد: نخستین مشکل عدم پرداخت وجه متقاضیان انصراف داده از مسکن مهر است که مبالغی از ۵۰۰ هزار تومان تا یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کرده‌اند اما پس از انصراف مبلغ واریزی به آن‌ها عودت داده نشده است.

وی اظهار کرد: دسته دوم متقاضیانی هستند که واحدهای آنان تا کنون تکمیل‌ نشده و برای تحویل به متقاضیان پیمانکاران منازل را با نرخ روز محاسبه می‌کنند و درخواست اخذ مابه‌التفاوت هزینه را از مردم دارند این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد ساختمان با هزینه‌های گذشته ساخته‌ شده و پیمانکار حق درخواست وجه اضافه از متقاضیان را ندارد.

ولی‌دخت در ادامه بیان کرد: ساختمان‌های تحویل داده‌ شده برای دسته سوم ساکنان مسکن مهر در اراضی ساخته‌ شده که به دلیل نامناسب بودن زمین و عدم راه‌اندازی طرح جمع‌آوری فاضلاب نشست کرده و پس از تزریق بتن به دلیل تخریب لوله‌های جمع‌آوری فاضلاب مجبور به لوله‌کشی مجدد شدند.

وی با بیان این که فلسفه ساخت مسکن مهر ایجاد مسکن برای خانوارهای کم‌ در آمد بوده است، گفت: مشکلات مهندسی نشده موجب بروز خسارت مادی بسیاری به این قشر شده است.

سبک سازه‌های مسکن مهر قوچان نشان‌دهنده سوء استفاده از مردم است

همچنین علی آذری نماینده مرم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هشت سال است دل ساکنان مسکن مهر قوچان را خون کرده‌اند، مسکن مهر بر روی زمین اسفنجی احداث‌ شده و تا کنون خسارات مالی و معنوی زیادی به روح و روان مردم وارد کرده است.

وی اظهار کرد: متأسفانه در گذشته گروهی از مهندسان یا مجریان پروژه در یک زمین نرم و اسفنجی پروژه را اجرا کردند همچنین سبک سازه‌ها در مسکن مهر قوچان نشان می‌دهد که در نوع و سبک سازه سوء استفاده شده و باید در کنار نحوه واگذاری زمین این خطاها مورد بررسی قرار گیرد.

به تعهدات خود پایبندیم

در ادامه قدرت‌الله ابک مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اظهار کرد: اتفاقات نادری که ممکن است در پروژه‌ها رخ دهد به‌ صورت یک جا در مسکن مهر قوچان اتفاق افتاده است و این شرایط را به وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون در دو مرحله مبلغی به‌ عنوان بلاعوض برای ساماندهی بحث فاضلاب منازل مسکن مهر به شهرستان قوچان اختصاص‌ یافته است، عنوان کرد: در بحث ژئوتکنیک مشکلاتی به وجود آمده است و علی‌رغم اینکه حفر هفت حلقه چاه جذبی و اتصالات آن‌ها انجام‌ شده اما باید تصفیه‌خانه هر چه زودتر راه‌اندازی شود.

ابک افزود: بر همین منوال اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به وظایف خود پایبند است و طبق توافقات انجام‌ شده با مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مقرر شد برنامه اجرایی همراه با زمان‌بندی و برآورد ریالی اجرای کار انجام شود و در قالب بند ب تبصره ۸ اعتبارات سایت مسکن مهر پرداخت شود تا با اجرای طرح جمع‌آوری فاضلاب در این مرحله بخش عمده‌ای از مشکلات مرتفع می‌شوند.

وی با بیان این نکته که امکان کمک بلاعوض در بحث اجاره خانه‌ها در حال حاضر وجود ندارد، گفت: بحث دیوارهای محوطه و سایر موارد مقرر شد پیمانکار با تعهدی که پیش ما دارد انجام دهد تا ساکنان ۶ بلوک تا اول مهر ماه و دو بلوک تا اول آبان ماه در منازل مستقر شوند.

ایسنا

برچسب ها:

مسکن مهر ،قوچان 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman