سقفی که بعد از 13سال هنوز بنانشده است

سقفی که بعد از 13سال هنوز بنانشده است
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۶ | ۱۳۹۹/۰۶/۲۴

سال پایانی دولت تدبیر و امید هم از راه رسید و حالا زنگ حساب عملکرد دولتمردان در بخش‌های مختلف است، کلیدی که قرار بود قفل بسیاری از مشکلات اقتصادی و معیشتی را باز کند اما برای گشوده شدن مطالبه 13 ساله گلستانی‌ها همچنان زنگار بسته است.
به گزارش اخبار ساختمان، این روزها قیمت‌های وحشتناک مسکن گرچه برای بنگاه‌های املاک، بانک‌ها و مالکان واحدها، یک بازار جذاب و پرسود است اما نگاه نگران مستاجران و خانه به دوشان به تلاطم پرنوسان بازار، غمی عجیب را میهمان دلشان کرده است، امید مردم استان گلستان به پروژه مسکن‌مهر دولت در سال ۱۳۸۶ نقطه عطفی بود که سقف آرزوهای بسیاری از اقشار کم‌درآمد بر آن بنا شد.

مطالبه 13 ساله‌ای که به ایستگاه آخر نرسید

اگرچه عمر دولت‌های نهم و دهم کفاف اتمام این پروژه اقتصادی را نداد و مردم برای دست یافتن به خانه آرزوهایشان، چشم امید به عملکرد دولت روحانی داشتند اما سپری شدن دو دوره دولت تدبیر و امید هم نتوانست خط پایان مسکن‌مهر استان گلستان را پس از ۱۳ سال مشخص کند.

مردم استان گلستان وعده‌های زیادی از مسوولان در اتمام پروژه‌های مسکن مهر شنیدند گرچه اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورد اما پرونده مسکن‌مهر این استان همچنان باز مانده و مردم تا رسیدن به ایستگاه پایانی این پروژه دست به دعا هستند.

نظارت در بازار مسکن خارج از دست مسوولان گلستان/ کنترل از راه دور قیمت‌ها مرهم درد نیست

این روزها مسکن به‌عنوان مهمترین نیاز مردم؛ گرفتار قیمت‌های نجومی شده و خیال به ثبات رسیدن هم ندارد، از طرفی مردم نمی‌توانند حتی در این بخش به ابزارهای نظارتی دلخوش کنند برای اینکه همه چیز به تصمیمات پایتخت‌نشینان گره خورده است و مسوولان استان گلستان، ورود به این بازار را از دست خود خارج می‌دانند و قطعا کنترل از راه دور نظارت‌ها مرهمی بر دردهای مردم، در بازار پرنوسان مسکن نخواهد بود.

قیمت‌های الاکلنگی بازار ارز، طلا، دلار، مسکن، خودرو و ... مردم را کلافه و سردرگرم کرده است، نقش مجلس انقلابی هم چندان برای کاهش آلام مردم در فروکش کردن قیمت‌ها ملموس نیست، بازار مسکن هم در هیاهوی قیمت‌ها ترمز بریده و نبض بازار در دست سوداگران و سایت‌های تبلیغاتی گرفتار شده است.

سرمایه‌های 17 میلیونی مردم در مسکن‌مهر گلستان به 500 میلیون تومان رسید

مردم بر این باور هستند اگر دولت روحانی پروژه مسکن‌مهر را دستخوش رویکردهای سیاسی نکرده بود امروز گرانی در بازار مسکن اینگونه بیداد نمی‌کرد؛ پروژه‌ای که در استان گلستان از سال ۱۳۸۶ وارد فاز اجرا شد و بر اساس این طرح قرار بود ۴۹ هزار واحد مسکن‌مهر ساخته شود و هشت هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده مورد نوسازی قرار بگیرد.

تمام دلخوشی مردم به پایان این قصه دوخته شده است، اگرچه عده زیادی طعم خوش خانه‌دار شدن را با اجرای این پروژه چشیدند اما هنوز هم تعدادی برای گرفتن کلید مسکن‌مهر لحظه شماری می‌کنند، این در حالی است که برخی از متقاضیان مسکن‌مهر که آن روزها برای تحویل کلید مسکن مهر با ۱۷ الی ۲۰ میلیون تومان خانه‌دار شدند حالا بعد از هشت سال همان سرمایه‌شان تبدیل به خانه‌های ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومانی شده است.

عملکرد لاک‌پشتی دولت روحانی در تکمیل پروژه مسکن‌مهر

گرچه دولت روحانی در تکمیل پروژه مسکن‌مهر عملکرد لاک‌پشتی داشته اما سیاست‌های نامیمون دولتش با ایجاد تورم بخش مسکن و قیمت‌های نجومی، مردم را زمین‌گیر کرده است، ۱۷ بهمن سال ۱۳۹۸ بود که حسین محبوبی مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگاران وعده کرد «پرونده مسکن مهر گلستان تا نیمه نخست سال ۹۹ بسته می‎شود» اما این مهم تاکنون به طور کامل محقق نشده است.

قابل تامل آنکه هنوز پروژه مسکن‌مهر به سرانجام نرسیده، دولت روحانی بحث «اقدام ملی تأمین مسکن» را مطرح کرد تا شاید این طرح به ظاهر جدید، باب دیگری به روی اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر جامعه باز کند، اما آنچه مشخص است اینکه دولت روحانی از اتمام پروژه‌های به بار نشسته در سال پایانی این دولت ناتوان مانده و چطور ممکن است این طرح در مدت کوتاه باقیمانده به نتیجه برسد.

حق‌شناس: طرح دولت در «اقدام ملی تأمین مسکن» با استقبال مردم گلستان مواجه نشد

آنچه به بازار قیمت‌های نجومی در بخش مسکن دامن زده موضوع احتکار مسکن است که استاندار گلستان در این باره گفت: کمترین مسکن خالی را در استان گلستان داریم این استان مانند استان گیلان و یا مشهد مقدس به عنوان مناطق گردشگری یا زیارتی نیست، شاه‌بیت بخش گردشگری استان منطقه زیارت است که ساکنان این منطقه اکثرا بومی استان گلستان هستند.

هادی حق‌شناس با اشاره به اینکه در طرح مسکن مهر و مسکن اقدام ملی یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند، افزود: در پالایش اول، تعداد متقاضیان به ۸۰۰ هزار نفر رسید که می‌توانستند افراد واجد شرایط باشند که دولت برای ۴۰۰ هزار نفر برنامه‌ریزی کرد اما عملا کسانی که می‌خواستند برای این پروژه پول واریز کنند ۲۵ هزار نفر بودند و ۱۶ هزار نفر در ایران کمتر از ۲۰ میلیون تومان واریز کردند.

وی گفت: قیمت مسکن اقدام ملی برای متقاضیان ۳۰۰ میلیون تومان برآورد شد اما به دلیل اینکه برای گروه‌های هدف این میزان بسیار گران بود و شاید هم ذائقه‌های مردم متفاوت است این طرح با استقبال خوبی مواجه نشد.

محبوبی: تحویل 24 هزار واحد مسکن‌مهر به متقاضیان گلستانی قبل از دولت روحانی/ تکمیل و افتتاح 15 هزار واحد در دولت روحانی

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان در پاسخ به آخرین وضعیت سایت‌های مسکن مهر در دولت تدبیر و امید به خبرنگار فارس گفت: پروژه‌های مسکن مهر استان گلستان از سال ۱۳۸۸ آغاز و جمعاً به تعداد ۴۲ هزار و ۷۰۰ واحد قرارداد احداث در قالب دو بخش به تفکیک ۱۳ هزار و ۴۰۰ واحد و بخش خصوصی به تعداد ۲۹ هزار و ۳۰۰ واحد انجام پذیرفته است.

حسین محبوبی با اشاره به اینکه از تعداد فوق الذکر حدود سه هزار واحد در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ به‌علت مشکلات حقوقی و یا فنی توسط سازندگان متوقف شده که در سالهای بعد از ۱۳۹۲ به طریق قانونی تعیین تکلیف شد، افزود: به نحوی که در طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ تنها ۲۴ هزار واحد تکمیل و افتتاح شده و از سال ۱۳۹۳ تاکنون نیز تعداد ۱۵ هزار واحد تکمیل و افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صرفاً ۲۴۰ واحد از تعهدات احداث مسکن مهر اداره کل در قالب بخشی از یکی از پروژه‌های سه جانبه باقیمانده که ۱۲۰ واحد آن تا پایان شهریور ماه تکمیل و تحویل متقاضیان خواهد شد، ابراز کرد: متاسفانه ۲۰ واحد به دلیل وجود عارضه حقوقی با پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصد متوقف است که مقرر به پیگیری و حل مشکل به منظور امکان ادامه عملیات اجرایی است.

مهمترین مشکلات پروژه‌های مسکن‌مهر گلستان از نگاه مدیرکل راه و شهرسازی

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان در خصوص مهمترین مشکلات پروژه‌های مسکن‌مهر استان گلستان گفت: در تعدادی پروژه‌های دولتی تحویل شده در شهرهای گرگان و گنبدکاووس مشکل دفع فاضلاب وجود دارد که در شهر گنبدکاووس «پروژه مسکن مهر کاج» بابت رفع مشکل مذکور در دست اجراء است که با اتمام پروژه مشکل ساکنان حل خواهد شد.

به گفته محبوبی؛ پروژه مسکن مهر در شهر گرگان به دلیل عدم تکمیل شبکه فاضلاب حل مشکل نیاز به تکمیل زیر ساخت‌های شبکه فاضلاب در شهر است که این اداره کل در حال رایزنی با شرکت آب و فاضلاب استان بابت برنامه‌ریزی‌های لازم است.

فارس

برچسب ها:

مسکن مهر ،گلستان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman