وزیر کشور عنوان کرد:

دو طرح ملی برای مناطق حاشیه نشین

دو طرح ملی برای مناطق حاشیه نشین
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۲۰ | ۱۳۹۹/۰۶/۲۳

وزیر کشور گفت: روند ساماندهی حاشیه نشینی نسبت به قبل خوب است اما هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم چرا که شرایط اقتصادی کشور، افزایش قیمت و به ویژه افزایش قیمت مسکن، مشکلاتی در این مناطق ایجاد کرده است.
به گزارش اخبار ساختمان، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه برگزاری یکصد و سی و چهارمین جلسه شورای اجتماعی با موضوع بررسی چالشی های حوزه حاشیه نشینی در جمع خبرنگاران افزود: در این جلسه موضوع حاشیه‌نشینی را بررسی کردیم البته قبلاً هم در جلسات مختلف به موضوعات حاشیه‌نشینی پرداخته بودیم اما چون این موضوع مورد تأکید رهبری است، جلسات دیگری را هم برای موضوع حاشیه‌نشینی اختصاص داده‌ایم.

وی ادامه داد: وزارت مسکن و شهرسازی که متولی اصلی طرح‌های حاشیه‌نشینی است، گزارشی را ارائه داد و طبق گزارش این وزارتخانه، برنامه‌های در نظر گرفته شده در این مناطق به خوبی در حال پیشرفت است.

وزیر کشور افزود: برای ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین تقسیم کار شده است. کار باید به صورت ملی پیش برود و دستگاهی را در این تقسیم کارها در یک طرح جامع در نظر گرفته‌ایم.

رحمانی‌فضلی خاطر نشان کرد: روند کار نسبت به قبل خوب است اما هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم چرا که شرایط اقتصادی کشور، افزایش قیمت و به ویژه افزایش قیمت مسکن، ما را با مشکلاتی دچار کرده است.

وی با اشاره به مصوبات این جلسه گفت: مقرر شد که با کمک مجلس دو طرح ملی را برای ساماندهی مناطق حاشیه‌نشینی تصویب کنیم؛ اولین طرح، طرح مدیریت و ساماندهی مهاجرت و طرح دوم، طرح ملی ساماندهی حاشیه‌نشینی است که باید به شکل قانون درآید. بعد از تبدیل این طرح‌ها به قانون، باید به دستگاه‌ها اولویت داده شده، سپس زمان‌دهی و اجرا شود.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: یکی از نقاط قوت در مناطق حاشیه‌نشین، استقرار واحدهای تسهیل گری است، این نهادها در بیشتر مناطق حضور دارند و رابط بین مردم و دستگاه‌های اجرایی هستند؛ امیدواریم با کمک آنها بتوانیم اهداف خود را در مناطق حاشیه‌نشین اجرا کنیم.

وزیر کشو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برای تکمیل کلانتری‌ها، مدارس و مراکز درمانی در مناطق حاشیه‌نشین برنامه‌ای دارید یا خیر؟ تصریح کرد: حاشیه‌نشینی را از دو جهت نگاه می‌کنیم؛ یکی جهت بحث کالبدی و فیزیکی آن است و جهت دیگر، بحث خدمات و مسائل اجتماعی در مناطق حاشیه ای است.

وی ادامه داد: بحث کالبدی و فیزیکی امکانات خدماتی شامل آب، برق، تلفن و مواردی از این قبیل می‌شود و امکانات اجتماعی بحث تنظیم روابط اجتماعی، جرم، جنایت و موارد دیگر است.

وزیر کشور افزود: توانمندسازی مردم در این مناطق اولویت اول است. همچنین به نهادها و سازمان‌ها گفته‌ایم، در این مناطق حضور داشته باشند و مهارت‌آموزی و حرفه‌آموزی را جدی بگیرند. پرداختن به امر مهارت‌آموزی و حرفه‌آموزی، مردم این مناطق را خودکفا می‌کند و برای مواردی که نیاز به تسهیلات وجود دارد هم به نیروهای مربوطه گفته‌ایم تسهیلات لازم را ارائه دهند.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman