نگاهی به مصائب اجاره نشینی در اردبیل

نگاهی به مصائب اجاره نشینی در اردبیل
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۹ | ۱۳۹۹/۰۶/۱۹

علی‌رغم این که مسکن یک کالای مصرفی به حساب می‌آید اما به واسطه برخی دلالان و سوداگران رکود بازار مسکن باعث شده حسرت خانه‌دار شدن بر دل تازه زوج‌های اردبیلی بماند.
به گزارش اخبار ساختمان، مسکن را می‌توان به عنوان یکی از نیازهای اساسی و اولیه برای هر خانواده‌ای به حساب آورد، نیازی که تحت تأثیر عوامل مختلفی همچون نوسانات ارزی و گرانی‌ها قرار گرفته و یک باره برای برخی‌ها به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شد و برای برخی دیگر به یک حسرت ماندگار بدل شد.

این در حالی است که به خاطر افزایش بی‌رویه قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید خانواده‌ها بازار مسکن در اردبیل با رکود شدیدی مواجه شده و تعیین نرخ قیمت به دست صاحبان منزل انجام می‌شود که این موضوع سبب سردرگمی افرادی است که به دنبال خرید خانه‌ها هستند.

قیمت‌گذاری‌های سلیقه‌ای به یک معضل در وضعیت کنونی تبدیل شده که دیگر حساب و کتاب هم از دست بنگاه‌داران و صاحبان مشاوران املاک دررفته و هیچ متولی در این زمینه پاسخگوی نرخ قیمت‌گذاری بر مسکن نیست.

طبق نظر کارشناسان بازار مسکن نسبت به عرضه و تقاضا باید قیمت‌گذاری شود و در این زمینه افزایش ساخت و ساز در بازار مسکن نیز باید جوابگوی التهابات در این زمینه باشد تا دولت بتواند با مشارکت بخش خصوصی مشکلات موجود در راستای تعادل‌سازی بازار مسکن را محقق کند.

این کارشناسان معتقدند با هدف تعادل‌بخشی به بازار مسکن نیاز است ارائه تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان در اولویت کاری قرار بگیرد و سیاست‌های تشویقی برای ایجاد رغبت در بین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ورود به بازار مسکن به‌کارگرفته شود.

اما مسئله‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که افزایش صعودی قیمت مصالح هم از طرفی سبب شده تا بخش خصوصی آنچنان رغبتی برای ورود به این عرصه نداشته باشد و اگر پیمانکاری پروژه‌ای را شروع کند حاضر به فروش آن با قیمت مناسب نیست.

در این میان طرح مسکن اقدام ملی نیز با هدف تحقق رویای خانه‌دار شدن جوانان اردبیلی از طرف دولت و بخش خصوصی پا به عرصه گذاشته که انتظار می‌رود با احداث این واحدها تا حدود قابل توجهی آشفته‌بازار مسکن در اردبیل بهبود یابد.

اجاره‌نشینی در اردبیل خوش‌نشینی شده است

در این باره یکی از جوانان اردبیلی که تازه ازدواج کرده اظهار داشت: در حال حاضر اجازه‌نشینی هم در اردبیل به خوش ‌نشینی تشابه بیشتری دارد چرا که برای پیدا کردن خانه اجاره‌ای هم ماه‌ها باید وقت بگذاریم تا خانه‌ای با قیمت و شرایط مناسب پیدا کنیم.

م.ع افزود: مسئله‌ای که هم‌اکنون سبب التهابات بیشتر در بازار شده است این است که حتی به دو بنگاه که در یک محله قرار دارند مراجعه می‌کنی نرخ‌های متفاوتی را برای همان خانه ارائه می‌دهند و این موضوع شرایط را برای ما جوانان سخت‌تر می‌کند.

وی بیان کرد: قیمت اجاره‌نشینی حتی در حاشیه‌های شهر نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرده که امیدواریم بتوانیم با اجرای طرح اقدام مسکن ملی خانه‌دار شویم و از دولت انتظار داریم اجرای این طرح‌ها را با در نظر گرفتن وضعیت جوانان متوقف نکند.

افزایش روزافزون قیمت اجاره و فروش مسکن مشهود است

خداوردی حضرتی رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان اردبیل در این باره چنین اظهار داشت: متأسفانه افزایش روزافزون قیمت اجاره مسکن و فروش آن کاملا ملموس است به طوری که بنگاه‌داران هم نرخ ثابتی برای تعیین قیمت برای ملک خاصی در دست ندارند و نمی‌توانند به مراجعه‌کنندگان قیمت تضمینی ارائه دهند چرا که صاحبان خانه به صورت مستمر قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

وی بیان کرد: در راستای اجرای مالیات بر خانه‌های خالی نباید هیچ تعللی وجود داشته باشد چرا که این مسئله تا حدود قابل توجهی وضعیت آشفته‌بازار مسکن را بهبود می‌بخشد و در این زمینه امیدواریم نمایندگان مردم در مجلس و دستگاه‌های مربوطه اهتمام جدی داشته باشند.

حضرتی تصریح کرد: از طرفی افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیز بر وضعیت کنونی افزایش قیمت بازار مسکن قوت بخشیده که در این زمینه نیاز است تلاش برای پایین آوردن قیمت مسکن در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم وضعیت موجود را تا حدودی متعادل کنیم.

عملکرد ضعیف دولت در کنترل گرانی بازار مسکن

صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: دولت در ارتباط با وضعیت گرانی بازار مسکن عملکرد ضعیفی از خود نشان داده و جای خالی نظارت بر بازار مسکن مشهود و ملموس است که باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های اساسی انجام یابد.

وی با اشاره به این که قیمت مسکن متأثر از عوامل مستقیم و غیرمستقیم است بیان کرد: در راستای سامان‌بخشی به بازار مسکن باید برنامه‌ریزی‌های اساسی مبنای کار قرار گیرد که اجرای طرح اقدام ملی مسکن می‌تواند پاسخگوی شرایط موجود باشد.

بدری افزود: از عوامل دیگری که بر روی قیمت مسکن تأثیرگذاشته است می‌توان به نابسامانی بازار طلا، سکه و بازار بورس اشاره کرد که سبب ایجاد گرانی‌ها و نابسامانی‌ها می‌شود که درصدد هستیم با کاهش قیمت مسکن شرایط مطلوبی را در سطح استان فراهم کنیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس تصریح کرد: سالانه 400 تا 500 هزار واحد مسکونی به دهک‌های پایین جامعه تحویل داده می‌شود که تلاش برای رفع نواقص پیش روی این طرح در دستور کار است و در این زمینه تا رسیدن به نتیجه مطلوب برنامه‌ریزی داریم.

بدری بخش تولید را نیز در عوامل تأثیرگذار بر مشکل مسکن عنوان کرد و افزود: شرایط اقتصادی کشور تمامی عوامل را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مسکن نیز جزوی از آن‌ها است اما برای حل این مشکل یک عزم و اراده جدی لازمه اساسی است که باید همگان تلاش خود را انجام دهند چرا که نگاه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای به مسکن یک اشتباه بسیار بزرگ است.

عضو کمیسیون عمران مجلس بانک‌ها را عاملی مهم برای دلال و سوداگری برشمرد و گفت: به دلیل عدم همکاری بانک‌ها مشکلات در راستای تعادل‌سازی بازار مسکن افزایش می‌یابد و در نتیجه نیاز است برنامه‌های نظارتی و کنترلی در بازار مسکن تشدید شود.

همین طور که به نظر می‌رسد در راستای اجرای طرح‌های نظارتی بر بازار مسکن باید حمایت‌های لازم مبنای کار قرار گیرد تا جلوی دست‌اندازی دلالان و سوداگران گرفته شود و بیش از این شاهد آشفته‌بازار مسکن در اردبیل نباشیم.

تسنیم

برچسب ها:

بازار اجاره ،اردبیل 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman