نوسازهایی که فرسوده شده اند

نوسازهایی که فرسوده شده اند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۲۰ | ۱۳۹۹/۰۶/۱۸

تحویل واحدهای مسکن مهر پردیس قبل از افتتاح رسمی اگر اقدامی در خور نباشد مزیت هایی دارد که مالکان مسکن مهر به آن اذعان دارند اما سوال این است که واحدهایی که باید سالها قبل افتتاح و تحویل می شد آیا در حال حاضر کیفیت خود را حفظ کرده اند.
به گزارش اخبار ساختمان، مسکن مهر که ساخت آنها در دولت محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت ایران آغاز شد یک سری مجتمع‌های مسکونی هستند که هدف آن خانه‌دار کردن قشرهای کم درآمد بود. در این طرح عظیم که دولت با یک خط اعتباری از بانک مرکزی به میزان ۵۵ هزار میلیارد تومان آن را پیش برد تلاش کرد با واگذاری قطعه زمین رایگان، انبوه سازان مسکن را به خانه‌سازی و مردم دهک های یک تا سه را به خرید این واحدها تشویق کرد.

در اوایل سال ۹۲، دولت احمدی نژاد مسکن مهر را با پیشرفت حدود ۶۰ تا ۷۰ درصدی تحویل دولت یازدهم با وزارت عباس آخوندی در مسند وزیر راه و شهرسازی داد. در همان روزهای نخست آغاز به کار دولت یازدهم، از رئیس جمهور تا وزیر راه و شهرسازی بر مسکن مهر تاختند بطوریکه آخوندی آنرا مذخرف و در نهایت در روزی که تودیع می شد با افتخار اعلام کرد که حتی یک واحد مسکونی مهر را افتتاح نکرد.

اگر چه طرح مسکن مهر در عمل یک طرح مناسب بود اما اجرای آن در میزان بیش از دو میلیون و مکان یابی های نامناسب یک اشتباه استراتژیک بود که اکثر کارشناسان مسکن نیز به آن باور دارند. این اعتقاد که مسکن مهر بر رشد پایه پولی کشور افزوده و تمام منابع را بلعیده است باعث شد تا عملاً دولت روحانی آن را رها و توجهی به این نیاز مبرم دهک‌های پایین و مستضعف جامعه نکند.

محمد سعیدی کیا وزیر اسبق مسکن و شهرسازی، مسکن مهر را به عنوان طرح اصلی دولت نهم در تأمین نیاز مسکن مردم عنوان کرد که سالانه تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی یا زمین در سطح کشور واگذار شود. علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دولت احمدی نژاد نیز در خرداد ۱۳۹۲ از آغاز کار دولت برای ساخت چهار میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر خبر داد که نیمی از آن در روستاها بوده و یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تا خرداد ۹۲ تحویل داده شده و مابقی باید تا پایان دولت دهم تحویل داده شوند. اما در شهرها حدود ۱٬۲۰۰٬۰۰۰ واحد تا زمان درج گزارش تکمیل شده و بقیه در دست ساخت است که تحویل آن تا دولت یازدهم به طول می‌انجامد.

اگر چه بی‌تفاوتی دولت‌ یازدهم و دوازدهم به مسکن مهر و رها شدن بخش مسکن از سوی دولت روحانی منجر به بحران گرانی مسکن در کشور در سال ۹۷ و ۹۸ شد اما باید واقعیت را پذیرفت که تنها عامل گرانی مسکن در این سال ها تنها به رها شدن بخش مسکن، بی توجهی به ساخت و طرح مسکن مهر نبوده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده تا مردادماه سال ۱۳۹۶ تعداد ۱٬۸۳۹٬۸۲۹ واحد مسکن مهر تکمیل و افتتاح شده که حدود ۴۵ درصد از این تعداد در زمان دولت حسن روحانی افتتاح شده‌ است. تعداد ۱٬۵۶۸٬۴۵۲ واحد از کل واحدهای افتتاح شده تحویل خانوارها شده ‌است که ۵۶ درصد آن در زمان روحانی به خانواده‌ها تحویل شد.

اغلب کارشناسان مسکن که هیچ کدام آنها دولتی نیستند معتقد هستند که خانه‌های ساخته شده در طرح مسکن مهر عموماً در حاشیهٔ شهرها بودند و فکری برای امکانات گوناگون نظیر آب و برق و گاز آن‌ها نشده بود. یکی از شهرهایی که بارگذاری مسکن مهر در آن موجب ارزش افزوده زیادی به دلیل تمایل زیاد متقاضیان مسکن مهر و متقاضیان عادی مسکن به آن شده است شهر جدید پردیس به دلیل نزدیکی به تهران و داشتن آب و هوای مناسب است.

این برنامه و این وضعیت باعث شد تا برخی از پروژه های مسکن مهر در برخی مناطق مثل شهر جدید پردیس قبل از افتتاح رسمی اقدام به تحویل واحدها کند.

مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در بازدید خبرنگاران از پروژه های آماده تحویل با اشاره به اینکه این ۱۴ هزار واحد مسکن مهر قرار است به مرور تحویل متقاضیان شود گفت: با تحویل این ۱۴ هزار واحد مسکونی مالکان به مرور به بانک مسکن برای دریافت دفترچه قسط معرفی می شوند تا سپس با مراجعه به کارگزاری اقدامات نهایی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه این واحدها در فازهای ۱۱، ۹، ۹ قدیم، هشت و پنج قرار دارند و مالکان می توانند با مراجعه به ادارات آب، برق و گاز انشعابات و کنتورها را به نام خود دریافت کنند اظهار داشت: کنتورها و انشعابات به نام مالکان خواهد بود به همین دلیل چون هزینه انشعابات توسط شرکت عمران پرداخت شده است دیگر نیازی به اینکه مالکان هزینه انشعاب پرداخت کنند نیست.

در ۱۵ شهریور ماه جاری قرار بر این شد تا قبل از افتتاح واحدهای مسکن مهر پردیس توسط رئیس جمهور، واحدهای مسکونی تحویل مالکان شود تا مالکان با حضور در ادارات آب، برق و گاز اقدام به دریافت انشعاب کنند.

اما نکته ای که در این تحویل ها به خوبی نمایان بود این بود که این واحدها باید حداقل دو سال پیش به مرحله تحویل و افتتاح می رسید. این واحدهای مسکونی عمدتا به دلیل اینکه سالها پیش به مرحله سفت کاری رسیده اند تا حدودی دچار مشکل نه از لحاظ سازه ای بلکه از لحاظ ظاهری و شکلی شده اند.

برخی از مالکان و متقاضیان واحدهای مسکن مهر در مراسم تحویل واحدهای مسکونی مهر اظهار گلایه می کردند که این واحدها اگر چه هنوز کلید نخورده است اما ظاهر آنها به گونه ای است که تصور می شود این واحدهای مسکونی سالهاست که در آن سکونت صورت می گیرد.

واحدهای مسکن مهر در پردیس به هیچ وجه مشکل سازه ای ندارند

یکی از پیمانکاران مسکن مهر در پردیس که عمده فعالیت او در فاز ۸ پردیس (دره بهشت) است در پاسخ به این پرسش که برخی از مالکان واحدهای مسکن مهر عنوان می کنند که این واحدها با رنگ ظاهری مناسب پیدا کرده اند گفت: واحدهای مسکن مهر در پردیس به هیچ وجه مشکل سازه ای ندارند و شک نکنید که واحدهای مسکونی مهر در شهر پردیس حتی با برخی واحدهای مسکونی شخصی ساز نیز رقابت می تواند بکند.

او که نخواست نامش فاش شود می افزاید: البته شابد برخی واحدهای مسکونی به دلیل اینکه چند سالی از گچ کاری آنها گذشته در برخی نقاط شاهد یک ایرادهای کوچک باشند اما این دلیل نمی شود که بگوییم این واحدهای مسکونی دیگر نوساز به حساب نمی آیند.

یکی از مالکان واحدهای مسکونی مهر که واحد مسکونی او در فاز ۵ پردیس بود با بیان اینکه برخی از نقاط واحدهای مسکونی دارای تَرکهای کوچک است گفت: این تَرکهای کوچک در برخی واحدهای مسکونی ما را که سالهاست منتظر تحویل واحد خود هستیم دلزده می کند. اما خدا را شکر می کنیم که به هر حال تحویل واحدهای مسکونی با آب، برق و گاز است.

پیمانکار مسکن مهر در خصوص این تَرکهای کوچک گفت: به هیچ وجه نمی توان گفت که چون این واحدهای مسکونی تَرک دارند پس مشکل دارند و دیگر نوساز محسوب نمی شوند. آنچه که مشخص است این است که شاید چون از زمان گچ کاری این واحدهای مسکونی دو سالی می گذرد، سرما و گرما این دیوارها را دچار تَرک کرده است. اما با قاطعیت می گویم که واحدهای مسکونی مهر در بخش سازه نه در این شهر بلکه در هیچ شهری دچار مشکل نیستند.

هیچ نارضایتی در خصوص مشکل ظاهری در واحدهای مسکونی دیده نمی شود

کندی یکی دیگر از پیمانکاران مسکن مهر با اشاره به اینکه اگر واحد مسکونی مهر دارای ایراد اساسی باشد و قابل رفع باشد حتما آنرا رفع خواهیم کرد گفت: هیچ نارضایتی در خصوص مشکل ظاهری در واحدهای مسکونی دیده نمی شود. ما در پروژه ها حضور داریم و تاکنون نارضایتی در این خصوص ندیده ایم.

این پیمانکار مسکن مهر در پاسخ به این پرسش که برخی مالکان عنوان می کنند که واحدهای مسکن مهر ظاهری نوساز ندارند و از سوی دیگر مشکل کمبود آب تمام ساکنان مسکن مهر را رنج می دهد اظهار داشت: نداشتن ظاهر نوساز را به هیچ وجه قبول ندارم چرا که همین واحدهای مسکونی مهر در حال حاضر قیمت های میلیاردی دارند.

وی افزود: در مورد افت فشار آب نیز اغلب واحدهای مسکونی در شهر پردیس و حتی خود تهران نیز برای طبقات بالا افت فشار آب وجود دارد. در شهر جدید پردیس، شرکت آب و فاضلاب تمام سازندگان را ملزم کرده تا برای مقابله با افت فشار آب از پمپ و مخزن آب در واحدهای مسکونی استفاده شود.

گزارشی که از واحدهای مسکونی مهر در شهر پردیس تهیه شده است حاکی از این است که به دلیل ارزش افزوده ای که برای واحدهای مسکن مهر در شهر پردیس ایجاد شده است متقاضیان مسکن مهر حاضر هستند امتیاز این واحدها را به هر قیمتی که اعلام می شود خریداری کنند. اگر چه این واحدهای مسکونی دارای ایراداتی هستند اما به خوبی می بینیم که متقاضیان این پلشتی های ظاهری را نادیده گرفته و برای سرمایه گذاری، حاضر هستند هزینه های میلیاردی را به این واحدهای مسکونی بپردازند.

نکته قابل تامل این است که برخی واحدهای مسکونی مهر کامل نشده در شهر پردیس که تا دو ماه پیش قیمتی حدود ۳۰۰ میلیون تومان داشتند این روزها به ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است.

بازار

برچسب ها:

مسکن مهر 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman