روزهای شیرین صنعت سیمان؛

رشد 18 درصدی تحویل سیمان در سال 99

رشد 18 درصدی تحویل سیمان در سال 99
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۵۵ | ۱۳۹۹/۰۶/۱۶

تقاضای سیمان در کشور روند صعودی دارد و در پنج ماهه امسال تحویل سیمان داخلی نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۸ درصدی داشته است.
به گزارش اخبار ساختمان، گویا مجلس برای کاهش التهاب بازار مسکن، طرحی ۲ فوریتی آماده کرده که در ‌یکی دو هفته آینده در صحن علنی بررسی گردد. در این طرح پیشنهاد شده سیمان و فولاد و سایر مصالح ساختمانی، با قیمت نازل در اختیار انبوه سازان قرار بگیرد تا قیمت مسکن کاهش یافته و ساخت و ساز رونق بگیرد.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در این خصوص بیان کرد: در صورت قطعیت و اجرایی شدن این طرح، تاثیر رونق ساخت و ساز بر تقاضای سیمان قطعا مثبت خواهد بود. اما سیمان امسال حداقل افزایش نرخ ممکن را داشته (نرخ سیمان در سال جاری ۲۰ درصد افزایش یافته) و با توجه به هزینه های تولید و تامین تجهیزات و... کاهش قیمت سیمان امکانپذیر نخواهد بود. ضمن اینکه هزینه سیمان در ساخت املاک، هزینه چندان تاثیرگذاری نیست و همین حالا هم هزینه سیمان از هزینه سایر مصالح ساختمانی و حتی کابینت و... ارزان تر است.

وی افزود: نکته مثبت اینجاست که در صورت رونق ساخت و ساز در کشور، سیمان به علت قیمت ارزان تر نسبت به فولاد و گچ و آجر و...، بیشتر مورد اقبال سازندگان قرار خواهد کرد. کما اینکه در حال حاضر هم الگوی مصرف تغییر کرده و تقاضای سیمان در کشور روند صعودی دارد و در پنج ماهه امسال تحویل سیمان داخلی نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۸ درصدی داشته است.

این فعال صنعت سیمان در ادامه با اشاره به وضعیت مطلوب صادرات اظهار کرد: به رغم تحریم ها و شیوع کرونا و... حجم صادرات سیمان و کلینکر در پنج ماهه اول امسال رشد ۲.۵ درصدی داشته است و رونق صادرات هم اتفاق مثبت دیگر صنعت سیمان است.

شیخان تاکید کرد: با این تفاسیر می توان گفت به سبب تغییر الگوی مصرف به دلیل قیمت پایین سیمان نسبت به سایر مصالح ساختمانی، تقاضای سیمان در کشور افزایش داشته و این موضوع، خبر خوبی برای صنعت سیمان است. صادرات هم رونق دارد و سیمانی ها مشکلی بابت صادرات ندارند. حالا اگر برنامه هایی که در حوزه تولید مسکن مطرح شده، جدی شود و ساخت و ساز هم رونق بگیرد، تقاضای سیمان باز هم افزایش خواهد داشت.

وی در خاتمه، تنها چالش سیمانی ها را افزایش کرایه های حمل دانست و گفت: برای آنکه سیمان از مناطقی که تولید بیشتری صورت میگیرد به مناطقی که تقاضای بیشتری وجود دارد، برسد؛ باید یا کرایه های حمل متعادل تر شود یا قیمت سیمان در حدی باشد که بتوان هزینه های حمل و نقل را هم پوشش داد.

مثلا در پیک مصرف، حجم سیمان مورد نیاز ماهانه حدود ۸۵۰ هزار تن است؛ در حالی که حجم تولید ماهانه شرکت سیمان تهران و سیمان شمال (که به لحاظ جغرافیایی کمترین هزینه حمل را متحمل می شوند)، جمعا حدود ۳۷۰ هزار تن است. طبیعی است که مازاد تقاضای سیمان در استان تهران باید از سایر شرکت های سیمانی تامین شود که البته کرایه های حمل، خود مشکل ساز است.

اخبار فولاد

برچسب ها:

صنعت سیمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman