نگاهی به تحولات بازار مسکن در مردادماه

نگاهی به تحولات بازار مسکن در مردادماه
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۰۸ | ۱۳۹۹/۰۶/۱۶

بازار مسکن در هر ماه از سال جاری شاهد رشد حدود ۱۰ درصدی قیمت‌هاست. در مردادماه امسال، هر متر مربع واحد مسکونی با متوسط قیمت ۲۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان به فروش رسید.
به گزارش اخبار ساختمان، بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در سال ۹۹، وضعیت بازار در مرداد ماه را بررسی کرد. بر اساس این گزارش، در این ماه، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۹ هزار و ۸۰ واحد مسکونی رسیده که نسبت به خرداد ماه سال گذشته، ۱۷۵.۸ درصد افزایش و نسبت به تیرماه امسال، ۳۵.۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

طبق گزارش بانک مرکزی، در مرداد سال ۹۸، سه هزار و ۲۹۲ واحد مسکونی معامله شده‌است، در حالی که در تیرماه ۹۹ تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به ۱۴ هزار مورد رسیده است.

خانه متری ۲۳ میلیون تومان

خریداران در ماه مرداد بابت خرید و فروش هر متر مربع واحد مسکونی، متوسط ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هزینه کرده‌اند که نسبت به ماه قبل ۱۰.۵ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۷.۴ درصد بیشتر بوده است.

به نظر می‌رسد رشد ۱۰ درصدی قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در هر ماه تبدیل به یک روند شده است و گویا قرار نیست مانعی بر سر راه این افزایش قیمت افسار گسیخته قرار بگیرد.

بررسی چند ماه نخست سال تایید کننده این مسئله است. چرا که در فروردین امسال، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود. در ماه بعد این قیمت با افزایش ۱۱ درصدی، به متوسط هر متر مربع ۱۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسید. خرداد نیز با رشد ۱۱.۶ درصدی این قیمت را به نزدیک ۱۹ میلیون تومان در متوسط هر متر مربع رساند.

در تیرماه نیز با رشد ۱۱ درصدی، متوسط هر متر مربع خانه به ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید و حالا هر متر مربع واحد مسکونی متوسط ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام شده که نسبت به ماه قبل ۱۰.۵ درصد رشد داشته است.

خریداران واحدهای قدیمی بیشتر شده‌اند

اگرچه در مرداد ماه نیز، واحدهایی که سن بنای آنها تا پنج سال بوده است با سهم ۳۸.۵ درصدی از بازار، بیشترین سهم را میان دیگر واحدها داشته‌اند اما به نظر می‌رسد هر ماه از حجم این سهم کاسته و به واحدهای با سن بالا افزوده می‌شود. بر اساس آمار، این سهم نسبت به مردادماه سال گذشته ۳.۳ درصد کاهش داشته است و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالا افزوده شده است.

منطقه پنج، همچنان در صدر

تعداد واحدهای مورد معامله قرار گرفته در این ماه بر حسب منطقه، بیانگر آن است که منطقه ۵ با سهم ۱۵.۱ درصدی، بیشترین میزان معاملات را به خود اختصاص داده است. منطقه‌ای که چند سالی است بیشترین سهم را از آن خود کرده است و همواره در صدر قرار دارد. پس از آن نیز، مناطق ۴ و ۱۰ هر یک با اختصاص دادن ۸.۵ درصد سهم برای خود، در جایگاه بعدی قرار دارند.

منطقه یک، متری ۵۲ میلیون

طبق معاملات انجام شده در مردادماه، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۲۳ میلیون تومان بوده است. در این میان، مشتریانی که بیشترین توان خرید را داشته‌اند، هر متر مربع واحد خود در منطقه یک تهران را به قیمت متوسط ۵۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان خریداری کرده‌اند. در مقابل خریدارانی نیز بوده‌اند که کمترین توان را برای خرید واحد مسکونی در تهران داشته‌اند. آنها در نهایت مجبور شده‌اند هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه ۱۸ تهران به عنوان ارزان‌ترین منطقه را با قیمت متوسط ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تهیه کنند. این ارقام نسبت به ماه مشابه سال قبل، به ترتیب ۷۸.۲ و ۶۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

از میان پرفروش‌ترین‌ها، واحدهای مسکونی با دامنه قیمتی ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان به ازای هر متر مربع، با ۹.۴ درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین، واحدهای مسکونی با زیربنای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع، با سهم ۱۴.۱ درصدی بیشترین سهم از معاملات را از آن خود کرده‌اند.

ایرنا

برچسب ها:

بازار مسکن ،قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman