مسکن مهر گیلان، نشان تعهد دولت به مردم

مسکن مهر گیلان، نشان تعهد دولت به مردم
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۳ | ۱۳۹۹/۰۶/۱۶

بخشی اعظمی از پروژه ساخت واحدهای مسکونی که تحت عنوان مسکن مهر با بی ثباتی و جهش قیمت های مسکن در سال ۸۶ پا به عرصه وجود گذاشت، نیمه تمام به ایستگاه استقرار دولت یازدهم رسید و در دولت تدبیر و امید تکمیل و کلید آن به صاحبانش تحویل شد.
به گزارش اخبار ساختمان، سال ۹۲ که دولت تدبیر و امید روی کار آمد با حجمی انبوه از طرح های نیمه تمامی مواجه شد که جزو مطالبات مردم شده بود، بسیاری از وعده هایی که بیشتر از عملی شدن فقط توقعات و انتظارات مردم را برای اجرایی شدن آنها برانگیخته و افزایش داده بود.

مسکن مهر یکی از این پروژه های نیمه تمام بود که به دولت تدبیر و امید، به ارث رسید. پروژه ای که در تبلیغات از کارهای ماندگار دولت نهم و دهم عنوان شد، حال اینکه بخش عمده ای از آن در دولت تدبیر و امید تکمیل و بهره برداری شده است.

هرچند دولتمردان دولت یازدهم نیز نقدهای بسیاری به طرح باقی مانده از دولت قبل داشتند، اما با توجه به این که هزینه‌های کلانی برای اجرای این طرح شده بود و متقاضیان بسیاری در انتظار تحویل واحدهای خود بودند،برخلاف برخی دولت ها، تعهدات دولت نهم و دهم را جزو تعهدات خود دانستند و بیشتر از تعریف پروژه های جدید برای اجرا، اهتمام خود را در جهت تکمیل پروژه های نیمه تمام اولویت دار به کار بستند تا سرمایه کشور و بودجه ها عمرانی هزینه شده برای انجام آنها هدر نرود.

آمارها حاکی از آن است که در مجموع حدود ۶۰ درصد این طرح در دولت یازدهم اجرایی شده است. بیش از شش سال از اجرای طرح مسکن مهر در دولت‌های نهم و دهم و سه سال و نیم آن در دولت یازدهم بوده است.

در گیلان نیز عملیات اجرایی پروژه های مسکن مهر در شهرهای دارای جمعیت بالا و زیر ۲۵ هزار نفر از سال ۸۶ اجرایی در قالب پروژه های تعاونی، خود مالک و سه جانبه در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، زیر ۲۵ هزار نفر اجرا شده است.

در مجموع پروژه‌های مسکن مهر استان ۷۴ هزار و ۶۲۸ واحد است که در حال حاضر از این تعداد پروژه، نزدیک به ۶۳ هزار واحد در شهرهای مختلف گیلان به بهره‌برداری رسیده و بیش از ۱۱ هزار واحد نیز هم‌اکنون در حال ساخت است.

تعداد باقی مانده پروژه‌های مسکن مهر رشت در بخش انبوه‌ساز نیز ۲ هزار و ۸۴۰ واحد است که تعدادی از این پروژه‌ها هم‌اکنون با ۷۰ درصد و در برخی دیگر با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل هستند که برای اتمام آنها به اعتبار مضاعفی نیاز است.

ماکان پدرام مدیر کل راه و شهرسازی گیلان نیز در همین ارتباط گفت: از زمان آغاز ساخت تا سال ۹۲؛ حدود ۲۳ هزار واحد مسکن مهر به بهره برداری رسید اما از سال ۹۲ تا کنون؛ ۴۲ هزار و ۱۱۶ واحد به بهره برداری رسیده است.

به گفته علیزاده مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان نیز تا کنون از ۱۴ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن مهر توسط تعاونی ها، بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد توسط یکصد شرکت تعاونی آماده و به صاحبانش تحویل شده است.

همچنین معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گیلان نیز با اشاره به ساخت مسکن مهر در شهر های زیر ۲۵ هزار نفر در استان عنوان کرد: ۲۱ هزار و ۶۹۸ واحد مسکن مهر با استفاده از تسهیلات به بهره‌برداری رسیده است.

بهمن بابایی با اشاره به اجرای طرح اقدام ملی مسکن که بخشی از آن در مکان های مسکن مهر اجرا می شود و برخی نیز از مسکن های مهر در زمره این طرح قرار خواهد گرفت، افزود: در راستای اجرایی نمودن طرح ابلاغی اقدام ملی مسکن در سال جاری از سوی ادره کل راه و شهرسازی استان، اراضی مربوط به طرح موصوف با ظرفیت یک هزار و ۶۷۰ واحد مسکونی در ۹ شهر برنامه ریزی گردیده و در ۲ مرحله فرآیند ثبت نام متقاضیان در سامانه اقدام ملی انجام و از تعداد یک هزار و ۱۵۵ نفر متقاضی تعداد ۵۹۵ نفر متقاضی واجد شرایط پالایش گردیده است.

مسکن مهر رشت بزرگترین مسکن مهر گیلان با ظرفیت اسکان حدود ۱۷ هزار خانوار، تا چند سال قبل بسیاری از امکانات را نداشت، ولی اهتمام دولت یازدهم به تعهداتی که مربوط به دولت گذشته است، موجب شد بسیاری از خدمات به ساکنان ارائه شود و تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکونی در این زمان به بهره برداری برسد.

اگر چه تعدادی از واحدهای مسکن مهر بدلیل برخی مشکلات همچون داشتن معارض و یا عدم تامین آورده از سوی متقاضیان باقی مانده استِ اما در حضور میدانی در مسکن مهر بیشتر ساکنان این شهرک اگرچه این پروژه را بدون اشکال نداستند اما از ساخت این واحدها و زندگی در آنها رضایت دارند.

امروز بدلیل جهش ناگهانی قیمت در بخش مسکن؛ خانه دار شدن بیشتر شبیه سراب است؛ اما دولت تدبیر و امید تلاش دارد تاعلاوه بر تکمیل این طرح نیمه تمام، با اجرای طرح ها و برنامه های مختلف همچون آغاز طرح اقدام ملی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، تقویت طرح مسکن روستایی، ساخت مسکن مددجویی، ایجاد بازار تعهدی مصالح، ظرفیت‌های تامین مالی جدید، اجرای ماده ۲ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، ابلاغ سیاست‌های عرضه زمین، ارایه بسته پیشنهادی «کاهش التهابات و ساماندهی بازار اجاره مسکن» و ایجاد بنگاه‌های استارت‌آپ معاملات مسکن به خانه دار شدن تمامی ایرانیان کمک کند.

گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت از پرتراکم ترین استان های کشور است.

ایرنا

برچسب ها:

مسکن مهر ،گیلان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman