در دولت تدبیر و امید انجام شد؛

تحویل 91 درصد مسکن مهر تعاونی‌ها

تحویل 91 درصد مسکن مهر تعاونی‌ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۳۴ | ۱۳۹۹/۰۶/۱۵

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۸۴۰ هزار تعاونی مسکن مهر در کشور وجود دارد، گفت: ۱۴ درصد مسکن مهر متقاضیان در دولت قبل تحویل داده شد و در دولت تدبیر و امید این رقم با رشد ۷۷ درصدی به ۹۱ درصد رسید.
به گزارش اخبار ساختمان، «محمد کبیری» در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته تعاون اظهار داشت: کمتر از ۱۰ درصد تعاونی‌های مسکن در کشور مشکل دارند و بسیاری از افراد در شرایط تورمی از طریق این تعاونی‌ها صاحب خانه شدند.

وی افزود: ۷۴۰ هزار پرونده مسکن مهر در کشور داشتیم که این رقم به ۱۴ هزار هزار پرونده کاهش یافته است.
معاون تعاون وزیر تعاون اطهارداشت: اقتصاد تعاون و فعالیت تعاونی منحصر به جغرافیای کشور نیست و سه میلیون تعاونی با ۲۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان فعالیت می‌کنند و در کشور ما ۹۴ هزار تعاونی با ۱۰ میلیون عضو و یک میلیون و ۷۰۰ هزار شغل فعالیت می‌کنند.

معاون وزیر تعاون تاکید کرد: یکی از بهترین‌ راه‌های مبارزه با آثار منفی رکود تورمی، توسعه تعاونی‌ها و تجمیع سرمایه‌های خرد است و در روزهایی که سرمایه مردم در بازار ارز، طلا و سرمایه که ریسک بالایی دارند هزینه می‌شود با اعمال مشوق‌ها می‌توان آنها را به بخش تعاون رهنمون کرد.

کبیری در خصوص توسعه کمی تعاونی‌ها گفت: ۹۴ هزار تعاونی تولید، توزیع و خدمات در کشور فعالیت می‌کنند که ۲۵ هزار تا از این تعاونی‌ها در دولت تدبیر و امید تشکیل شده است.

وی افزود: در راستای توسعه کیفی و توانمندی تعاونگران، بودجه سال ۹۸ نسبت به سال ۹۶ در این بخش ۱۲ برابر افزایش یافت و میزان تسهیلات بانک توسعه تعاون در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۶ دو برابر شد و سقف صدور ضمانت‌نامه برای سرمایه‌گذاری در تعاون ۷۵ درصد افزایش یافت و از ۱۲ میلیارد تومان به ۲۱ میلیارد تومان رسید.

معاون وزیر درباره اقدامات معاونت متبوع خود در بخش شفافیت گفت: سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون در راستای شفاف‌سازی و دولت الکترونیک راه‌اندازی شد تا تعاونی‌ها به اتاق شیشه‌ای تبدیل شوند و اعضا آنها بر فعالیت مدیران نظارت داشته باشند و در این راستا اهداف نظارتی بر بخش تعاون ۱۲ برابر افزایش یافت.

وی افزود: پیش از این برای صدور مجوز شرکت تعاونی نیاز به مراجعات مکرر حضور بود، اما اکنون بدون نیاز به مراجعه حضوری، زمان صدور مجوز از ۷۰ روز به ۱۰ روز کاهش یافته است.

کبیری درباره نوآوری در بخش تعاون نیز گفت: ۱۰ مرکز نوآوری برای حمایت از تعاونی‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌هایی که خروجی تعاونی دارند فعالیت دارند و مهرماه امسال مرکز ملی نوآوری ایران (منتا) افتتاح می‌شود.

معاون وزیر درباره اقدامات معاونت تعاون وزارت تعاون گفت: صندوق‌های خطرپذیر و جسورانه با سهم ۴۹ درصد دولت و ۵۱ درصد تعاونی‌ها به زودی راه‌اندازی می‌شود و طرح‌های تعاونی قابل انجام ظرف ۲ تا پنج سال را در اولویت ضمانت قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: خط اعتبار برای تعاونی‌های زنان و گروه‌های توان‌یاب با ۸ تا ۱۲ درصد درنظر گرفته شده است. همچنین صدور ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری برای تعاونی‌های زنان تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان و برای شرکت‌های تعاونی شهرستانی تا ۱۲ میلیارد تومان و برای تعاونی‌های مسکن تا ۱۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته می‌شود.

کبیری از بهره‌برداری ۳۸۳ طرح تعاونی در هفته تعاون با سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد تومان و ظرفیت اشتغالزایی ۲۶ هزار اشتغال به صورت همزمان در کشور خبر داد.

در ادامه این نشست «عزیزالله مهدیان» مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: میزان تسهیلات بانک توسعه تعاون در حال حاضر ۱۷۵۰ میلیارد تومان بود، در حالی که این رقم در گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان بود که هم اکنون هشت برابر شده است.

وی افزود: سپرده‌های مردمی در بانک توسعه تعاون از ۲۵۰۰ میلیارد تومان در گذشته، اکنون به ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون نرخ تسهیلات توسعه تعاون را چهار درصد برای قرض‌الحسنه، ۶ درصد برای اشتغال روستایی و تا ۱۸ درصد برای سایر موارد طبق مصوبه شورای پول و اعتبار عنوان کرد.

همچنین در این مراسم، «مهدی حسین‌نژاد» مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون گفت: این صندوق برای پرکردن خلاء وثیقه برای تعاونگران است و تاکنون سه هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای تعاونگران صادر کرده که کارمزد این ضمانت‌نامه‌ها نصف میزان کارمزد شبکه بانکی است.

وی افزود: سقف ضمانت‌نامه‌ها از یک‌و نیم میلیارد تومان به ۲۱ میلیارد تومان افزایش یافته که بر مبنای سیستم اعتبارسنجی به تعاونگران واگذار می‌شود و از سه هزار میلیارد تومانی که ضمانت‌نامه صادر شده حتی یک ریال هم سوخت نشده است.

حسین نژاد اظهارداشت: برای شرکت‌های تعاونی زنان تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان با سفته ضمانت می‌دهیم. برای جوانان، شرکت‌های دانش‌بنیان و تعاونی‌های برتر تا سقف یک و نیم میلیارد تومان ضمانت‌نامه صادر می‌شود.

به گفته وی، سرمایه صندوق ضمانت صادرات امسال از محل سود انباشته ۴۵ میلیارد تومان اضافه می‌شود که این رقم ۳۰ درصد سرمایه قبلی است که اضافه شده و در حال ثبت است.

ایرنا

برچسب ها:

مسکن مهر 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman