حمایت دولت ترکیه از فعالان بخش مسکن

حمایت دولت ترکیه از فعالان بخش مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۰۱ | ۱۳۹۹/۰۶/۱۵

ترکیه به عنوان یک کشور در حال توسعه بخش بزرگی از توسعه و رشد اقتصادی خود را معطوف و متمرکز به ساخت و ساز کرده است و دولت نیز بخش عمده ای از درآمد خود را از این حوزه تامین می کند.
به گزارش اخبار ساختمان، ساخت و ساز مسکن هم به عنوان یکی از نیازهای زیربنایی و هم به عنوان یکی از عوامل مهم تحرک و رونق در حوزه اقتصادی یکی از مهمترین عوامل توسعه و پیشرفت یک کشور به شمار می رود و ترکیه نیز با درک درست از این موضوع توانسته بهره برداری بهینه ای در این زمینه داشته باشد.

ساخت مسکن نیاز جامعه و موتور محرک اقتصاد

ساختمان سازی همچنین از یک سو به دلیل نیاز جامعه برای استفاده جمعیت جوان کشور و از سوی دیگر هم اینکه ساخت و ساز در حوزه مسکن همانند موتوری برای حرکت رو به جلوی اقتصاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است به همین علت رونق بخشی به این بخش از سوی دولت آنکارا با جدیت دنبال می شود. علاوه بر این دولت آنکارا با استفاده از ظرفیت بانک های دولتی در مقاطع مختلف زمانی و برای تشویق مردم برای خرید ملک و مسکن اقدام به کاهش نرخ بهره نیز می کند.

آخرین مورد از این مشوق ها در ماههای گذشته و برای رونق بخشیدن به خانه سازی بانک ها مکلف به کاهش نرخ بهره شدند و همین موصوع زمینه را برای ساخت و خرید دهها هزار واحد مسکنی مهیا کرد.

بدلیل جغرافیای مناسب ترکیه و قرار گرفتن این کشور در سواحل دریاهای مدیترانه، اژه، سیاه و مرمره بسیاری از خانواده ها در ترکیه علاوه بر منزل اصلی یک منزل نیز در کنار دریا برای خود تدارک می بینند و بخشی از سال را نیز در این منازل سپری می کنند. این موضوع نیز یکی دیگر از عوامل اشتیاق ساخت و ساز در ترکیه به شمار می رود.

انبوه سازان مورد حمایت دولت

انبوه سازان چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی مورد حمایت دولت آنکارا قرار دارند.

حزب عدالت و توسعه که از ۱۸ سال پیش سکاندار اداره جامعه ترکیه می باشد بعد از روی کار آمدن با استفاده از یک نهاد دولتی به نام "توکی" اقدام به ساخت منازل دولتی و فروش آنها به مردم با استفاده از وامهای دولتی کرده است. به موازات آن دولت نیز ضمن حذف قوانین دست و پاگیر در بخش مسکن مشوق های متعددی را برای حمایت انبوه سازان به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرد.

ملک یک سرمایه گذاری

ملک و املاک به عنوان یک سرمایه گذاری در ترکیه محسوب می شود و عموم مردم این کشور به دلیل عدم آشنایی با بازارهای بورس ترجیح می دهند سرمایه خود را در بخش ملک و مسکن متمرکز کنند.

خرید و فروش و یا نگهداری خانه و یا آپارتمان در ترکیه آزاد است و یک فرد می تواند هزاران واحد مسکونی و یا تجاری داشته باشد و مالیاتهای اخذ شده از این واحدها نیز به یکسان است و شخصی بدلیل داشتن منزل بیشتر مالیات بیشتر پرداخت نمی کند.

مالیات و عوارض مسکن

مالیاتهای اخذ شده از ملک و زمین نیز شامل مالیات املاک، محیط زیست، افزایش ارزش ملک و مالیات بر اجاره می باشد.

مالیات املاک از افرادی که دارای اموال غیرمنقول شامل منزل، محل کار، زمین و اراضی هستند بطور سالانه اخذ می شود. مبلغ یاد شده هر سال از سوی دولت اعلام می شود و پرداخت آن هر سال دو بار انجام می شود. مالیات املاک قابل پرداخت از اینترنت، بانکها و یا دوایر مالیاتی است. این مالیات در تمامی مناطق ترکیه اخذ می شود.

میزان مالیات املاک برای منازل یک در هزار، برای اماکن تجاری دو در هزار و برای عرصه ها سه در هزار می باشد. در صورتی که ملک در کلان شهری واقع باشد این میزان افزایش می یابد زیرا مالیاتهای اخذ شده در کلان شهرها دو برابر افزایش می یابد. به عنوان مثال اگر نرخ رایج یک منزل ۱۰۰ هزار لیر باشد، در صورتی که این منزل در محدوده کلان شهر باشد مالیات املاک آن ۲۰۰ لیر و در صورتی که در محدوده کلان شهر نباشد ۱۰۰ لیر در سال خواهد بود.

دولت آنکارا برخی معافیت های مالیات املاک را نیز برای برخی گروهها در نظر گرفته است این گروهها شامل معلولین، افراد بیکار که درآمدی ندارند، زنان خانه دار که درآمدی ندارند، خانواده شهدا و مصدومان جنگ، زنان بی سرپرست و بازنشستگانی که سطح دریافتی آنان در یک سطح مشخص و پایین تر از میانگین درآمد جامعه قرار دارد, می باشد.

دولت در چارچوب اخذ مالیات املاک دریافتی های دیگری نیز دارد. این دریافتی ها شامل، هزینه تمبر، مالیات افزایش افزوده ملک، مالیات محیط زیست، مالیات درآمد حاصل از کرایه.

مالیات ارزش افزوده ملک: در صورتی که یک خریدار بخواهد ملک خریداری شده خود را در طول پنج سال به فروش برساند از میزان افزایش قیمت ملک در طول این پنج سال محاسبه و احذ می شود. به عنوان مثال اگر شخصی ملکی را به قیمت ۱۰۰ لیر خریداری کرد و قبل از پایان پنج سال آن را به ۱۱۰ لیر به فروش رساند، مالیات افزایش ارزش ملک از ۱۰ لیر محاسبه و دریافت می شود.

مالیات درآمد حاصل از اجاره مسکن: صاحبان منازلی که مایل به اجاره دادن ملک خود هستند ملزم به پرداخت مالیات درآمد حاصل از اجاره هستند. این مالیات هر سال در دو نوبت پردداخت می شود. مالیات پرداختی از میزان اجاره ای که در هنگام انعقاد اجاره نامه بین موجر و مستاجر دریافت می شود و در صورت نبود اجاره نامه، میزان مالیات به نسبت ارزش ساختمان محاسبه و دریافت می شود.

مالیات محیط زیست و پسماند: این مالیات از هر واحد مسکونی اخذ می شود و درآمد آن به حساب شهرداری که منزل در محدوده آن شهرداری قرار دارد تعلق می گیرد.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman