لزوم نظارت دولت بر بازار مصالح ساختمانی

لزوم نظارت دولت بر بازار مصالح ساختمانی
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۲۱ | ۱۳۹۹/۰۶/۱۳

گرانی های ترمز بریده مسکن در چند ماه اخیر صدای خیلی ها را درآورده و عملا اکثر قریب اتفاق مردم، دیگر توانایی خرید مسکن را از دست داده اند و در این بین افزایش قیمت مصالح همچون سیمان بیشتر از گذشته به چشم می خورد.
به گزارش اخبار ساختمان، بازار مسکن در مدت اخیر یک رکود تورمی عجیب را پشت سر گذاشته که عواقب آن همچنان نیز ادامه دارد. با وجود کرونا و کاهش شدید خرید و فروش مسکن طبق آمارهای اعلامی، اما قیمت هر متر مربع مسکن به طور نجومی بالا رفته و آروزی خانه دار شدن را برای خیلی ها دست نیافتنی تر کرده است.

قیمت مسکن در تبریز بیش از ۳۰ درصد آن هم نسبت به اواخر سال ۹۸ افزایش یافته است و کارشناسان دلایل متعددی برای این افزایش افسارگسیخته مطرح می کنند. از نقش دلالان و سفته بازاران گرفته تا سایت ها و اپلیکیشن های فروش آنلاین که بنا به گفته فعالان بازار مسکن، اکثر قیمت ها در آن ها خیالی بوده و صرفا با هدف افزایش قیمت اقدام به درج آگهی می شود.

با این حال یکی دیگر از عوامل مهمی که باعث افزایش قیمت مسکن معرفی می شود، گرانی مصالح ساختمانی و قیمت تمام شده ساختمان ها است. این روز ها اگر راهتان به بازار مصالح ساخت و ساز در تبریز بخورد، کافیست طی دو روز، قیمت یک کالا را جویا شود، متاسفانه متوجه تغییرات عجیب روزانه قیمت خواهید شد. ادعای فروشندگان نیز چنین است که قیمت تمام شده امروز کالا، از قیمت فروش روز گذشته بیشتر شده است.

امروز در بازار تبریز، مقطعات فولاد که از کیلویی ۹۰۰۰ تومان به ۲۰۰۰۰ تومان رسیده بودند، با قیمت ۱۷۰۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد یا سیمان که از پاکتی ۸۰۰۰ تومان به ۲۵۰۰۰ تومان رسیده بود، امروز با قیمت ۲۳۰۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد!

نوسانات قیمت، پیمانکاران را عاصی کرده است

رحیم گلمکانی، از پیمانکاران بخش خصوص مسکن، درخصوص وضعیت بازار مصالح ساختمانی گفت: افزایش شدید قیمت ارز و ادامه نوسانات آن در بازار، باعث شده تا کارخنجات پاسخی به استعلام قیمت خریداران مصالح ندهند و خرده فروشان بازار نیز که پیش از این مشکلی برای فروش اعتبار محصولات نداشتند، امروز تنها در صورت دریافت کامل پول به صورت نقدی، راضی به فروش می شوند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر بیماری کرونا و زیان سنگینی که به اقتصاد کشور وارد کرد، باعث شده تا پیمانکاران در دریافت مطالبات خود به شدت دچار مشکل شده و از طرف دیگر، در پرداخت حقوق کارکنانشان نیز در چند ماه اخیر دست خالی بمانند.

مصالح ساختمانی یا نایاب هستند یا بسیار گران

شهروز قهرمان زاده از کارشناسان حوزه مسکن در خصوص میزان تاثیر گرانی مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده مسکن گفت: هم‌اکنون برخی مصالح همچون سیمان، لوله، اتصالات و شیرآلات در بازار بشدت نایاب شده است. از طرف دیگر نیز شرایط مالی مهندسان و سازندگان این اجازه را نمی‌دهد که مصالح را در ابتدای کار و با حجم بالا خریداری کنند و موقع خرید اگر در حین کار احتیاج به خرید دوباره داشته باشند با دیدن افزایش قیمت نسبت به خرید قبلی دچار مشکل محاسباتی می‌شوند.

وی افزود: به استناد آمار ارائه شده توسط مرکز آمار، کلیه مصالح ساختمانی به کار رفته در ساخت واحد مسکونی در بهار سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل دچار پدیدۀ افزایش قیمت بوده‌اند که کمترین افزایش قیمت در حوزه نهاده ‌های ساختمانی مطرح شده مرتبط با ایزوگام با ۱۰.۳ درصد افزایش قیمت است. همچنین بیشتر افزایش قیمت نیز مرتبط با آهن آلات است که نسبت به سال گذشته ۵۰.۸ درصد افزایش را تجربه کرده است.

این کارشناس اقتصادی، در پاسخ به این سوال که افزایش نهاده‌های ساختمانی تا چه میزان بر افزایش قیمت مسکن اثر گذار است، عنوان کرد: «با توجه به اینکه مسکن مجموعه‌ای از همه نهاده‌ های مطرح شده است، در نتیجه میزان افزایش قیمت هر بخش با توجه به میزان به کار رفته آن تحت عنوان شاخصی با عنوان درصد ضریب اهمیت، باید مورد توجه قرار گیرد.

انتظارمان از دولت کنترل بیشتر قیمت هاست

جمشید برزگر، رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور در خصوص نقش افزایش قیمت نهاده ها در رشد سرسام آور قیمت مسکن گفت: امروز شاهد هستیم که قیمت تمام شده مسکن به دلیل افزایش شدید قیمت نهاده که اغلب آن ها نیز دولتی هستند، به شدت افزایش یافته است. به عنوان نمونه، قیمت فعلی هر کیلوگرم میلگرد، بیش از ۲ هزار تومان حباب دارد که در کنار سایر اقلام و نهاده ها در نهایت باعث افزایش قیمت تمام شده ساختمان ها می شود.

وی ادامه داد: انتظار ما از دولت این است که با تشدید کنترل قیمت های مصالحی چون فولاد، به رونق صنعت ساخت و ساز کمک کند، چرا که بررسی ها نشان می دهد درآمد حاصل از صنعت ساخت و ساز برای خود دولت کمتر از درآمد نفت نیست، اما همین دولت حاضر نیست در حوزه صنعت ساختمان برای اقشاری که مظلوم‌ترین قشر جامعه هستند، تسهیلات با سود ۱۰ درصدی ارائه کند تا هم این اقشار صاحب خانه شوند و هم درآمد حاصله در جامعه و صنعت جاری شود، تا با مواردی مانند رکود در صنعت ساختمان، حاشیه نشینی و حوادث غیرمترقبه به علت نبود سازه‌های مقاوم، مواجه نشویم.

برزگر اضافه کرد: برای کاهش قیمت تمام شده مسکن، پیشنهادها و درخواست‌های خود را به معاون اول رئیس جمهور ارائه کردیم و معاون اول هم آن را به وزارت راه و شهرسازی ارجاع داد که وزیر راه هم این موضوع را هم به وزیر اقتصاد و هم به رئیس سازمان برنامه و بودجه فرستاد، اما در حالی که منتظر گشایشی برای کاهش قیمت تمام شده بودیم، مشاهده کردیم که عوارض و مشکلات جدیدی در راه صنعت ساختمان بوجود آمد. یقینا با ادامه وضع و برنامه های فعلی، نمی توان امیدی به کاهش قیمت مسکن و خانه دار شدن دهک های پایین تر جامعه داشت.

پاکت سیمان کیلویی چند؟

سیمان یکی از اصلی ترین ارکان در صنعت احداث و ساختمان سازی است که پس از بخش خدمات و آهن آلات، بیشترین نقش را در تعیین قیمت تمام شده یک ساختمان ایفا می کند. همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، قیمت سیمان در تبریز طی چند ماه اخیر از پاکتی ۸۰۰۰ تومان به ۲۵۰۰۰ تومان رسیده بود و امروز با قیمت ۲۳۰۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

ولی الله اخلاقی فرد مدیرعامل شرکت سهامی عام سیمان صوفیان در این خصوص گفت: ما تنها کارخانه سیمان در استان هستیم که به طور کامل نیاز آذربایجان شرقی برای سیمان را تامین می‌کنیم. شرکت ما به صورت سه شیفته کار می‌کند و برای جهش تولید در سال جاری تلاش می‌کنیم تا جایی که در سه ماهه اول امسال نیز ۴۰ درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در تیر ماه شاهد افزایش ۳۴ درصدی قیمت سیمان بودیم که این افزایش تصمیم دولت بود و در مورد افزایش قیمت سیمان در بازار آزاد باید نهادهای نظارتی و تنظیم بازار ورود کنند و ما به عنوان تولید کننده نقشی در افزایش قیمت سیمان نداریم.

اخلاقی فرد در خصوص قیمت فعلی سیمان نیز اظهار داشت: قیمت یک پاکت سیمان ۱۳,۵۰۰ تومان در درب کارخانه است. البته به دست مشتری به قیمت بالاتری می‌رسد چراکه هزینه کرایه به مسافت و فاصله با شرکت بستگی دارد ولی در هر صورت کنترل قیمت سیمان در دست ما تولید کنندگان نیست.

تحلیل بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman