مراحل قانونی ساخت طبقه اضافی بر روی ساختمان

مراحل قانونی ساخت طبقه اضافی بر روی ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۷ | ۱۴۰۰/۰۶/۰۹

رضا مهرآبادی: تا به حال واژه “اضافه اشکوب” به گوشتان خورده است؟ اضافه اشکوب به ساختن طبقه اضافی روی ساختمان گفته می شود. امروزه بسیاری از مالکان تصمیم گرفته اند روی خانه های خود طبقات بیشتری اضافه کنند.

به گزارش اخبار ساختمان، لازم است بدانید اضافه کردن طبقه به دریافت مجوز احتیاج دارد. برای پاسخ به سوالاتی مانند مرجع صدور مجوز برای اضافه اشکوب کجاست؟ قوانین اضافه اشکوب چیست؟ و مراحل درخواست اضافه کردن به طبقات ساختمان چگونه است؟

یکی از بهترین الگوهای ساختمانی برای ساخت بنای جدید و البته بدون اشغال اراضی و هزینه‌های توسعه‌ی زیرساختی، ساخت طبقه اضافه بر روی ساختمان‌های موجود است. گاهی اوقات مالکان و سازنده‌ها به دلایل مختلفی مانند سودآوری مالی، کمبود فضا و… تصمیم به ‌اضافه کردن طبقات به ساختمان‌های ساخته‌شده می‌گیرند.

اضافه کردن طبقات به ساختمان در اصطلاح اضافه اشکوب نام دارد. به یاد داشته باشید برای ساخت طبقه اضافه نیاز به مجوز شهرداری دارید؛ اگر مالک بدون دریافت مجوز و اطلاع به شهرداری اقدام به ساخت طبقه اضافه کند، عملی غیرقانونی انجام داده و ساخت و سازش غیرمجاز تلقی می‌شود. در این صورت شهرداری می‌تواند طبق قانون جلوی این ساخت‌وساز غیرمجاز را در هر مرحله‌ای که هست بگیرد.

شهرداری و ساخت طبقه اضافی

گاهی اوقات مالکین در حین ساخت یا در اتمام ساخت تصمیم می‌گیرند طبقات بیشتری را به سازه اضافه کند، اما ساخت طبقه اضافه مراحل قانونی خاص خودش را دارد. درگذشته شهرداری‌ مجوز ساخت طبقه اضافه را به‌سادگی صادر می‌کرد، اما پس از مدتی متوجه شد تعدادی از این خانه‌ها نکات مهم سازه‌ای را رعایت نمی‌کنند.

اعضا کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی در آن زمان معتقد بودند که مجوز دادن به ساخت طبقه اضافه، خطرات جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت؛ پس شهرداری تصمیم گرفت ساخت طبقه اضافه را محدود کرده و تنها تحت شرایط خاص به درخواست‌کننده‌ها اجازه ساخت طبقه اضافه داده شود.

بخشنامه شهرداری برای ساخت طبقه اضافه در ساختمان

شهرداری طی بخشنامه‌ای قانون ساخت طبقه اضافه را تصویب کرد و متن بخش‌نامه به شرح ذیل است:

پیرو بخشنامه شماره ۱۷۲۰۸۳/۸۷/۸۰ مورخ ۳۱/۶/۸۷ در خصوص ابلاغ مصوبه یک‌صد و هجدهمین جلسه رسمی علنی فوق‌العاده از سومین دوره شورای محترم اسلامی شهر تهران

مبنی بر ممنوعیت صدور پروانه ساخت طبقه اضافی، با توجه به لغو مصوبه یادشده از سوی حیات عمومی دیوان عدالت اداری که مراتب طی نامه شماره ۳۶۰۸۳/۳/۳۱۷ مورخ ۱۰/۹/۸۸ از سوی اداره کل حقوقی به اداره کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه اعلام‌شده است، مناطق می‌توانند ضمن تشکیل گروهی مرکب از معاون شهرسازی و معماری، رئیس صدور پروانه، رئیس نظارت فنی، رئیس طرح تفصیلی و نماینده حوزه معاونت شهرسازی و معماری، در چارچوب الزامات ذیل و رعایت سایر ضوابط و مقررات ملاک عمل نسبت به صدور مجوز اضافه اشکوب مبادرت نمایند.

 

بیشتر بخوانید: قانون 60 درصد ساخت چیست؟

شرایط و مقررات لازم برای ساخت طبقه اضافی

* در مرحله اول باید مقاومت ساختمان توسط کارشناسان شهرداری بررسی شود. پس از تایید مقاومت ساختمان ازنظر سازه‌ای، گواهی تقویت و مقاوم‌سازی بنا صادر می‌شود.
* در گام دوم باید برای هر طبقه اضافه پارکینگ در نظر گرفته شود.
* رعایت اصلاحیات و تراکم مجاز پهنه طبق طرح تفصیلی برای صدور پروانه ساخت طبقه اضافه بسیار ضروری است.
* رعایت حد فاصل با ساختمان مجاور به‌منظور جلوگیری از خطرات احتمالی زلزله، در ساخت طبقه اضافه بسیار مهم است.
* برای صدور پروانه ساخت، همه نقشه‌های معماری، تأسیسات الکتریکی و تأسیسات مکانیکی باید توسط شهرداری بررسی‌شده و صحت آن تایید شود.

چند گام موثر برای ساخت طبقه اضافی

گام اول: اخذ جواز ساختمانی

جواز ساخت طبقه اضافه، همان مجوز رسمی از سوی شهرداری است. برای دریافت چنین مجوزی در گام اول مالک یا سازنده باید به‌همراه اصل سند مالکیت به شهرداری منطقه مراجعه کرده و تقاضای خود مبنی بر ساخت طبقه اضافه را مطرح نمایید.

گام دوم: تشکیل پرونده

در این مرحله شما می‌توانید با مراجعه به واحد بایگانی و ارائه مدارک شناسایی و مالکیت خود، پرونده‌ای تشکیل دهید. با تشکیل پرونده در شهرداری شما به سازمان نظام‌مهندسی معرفی‌شده و حال قادر به ادامه پروسه ساخت طبقه اضافه خواهید بود.

گام سوم: بازدید فنی توسط کارشناس

پس از معرفی به سازمان نظام‌مهندسی، کارشناسی از سوی آن سازمان برای بررسی سازه و استحکام بنا فرستاده می‌شود. بررسی‌های کارشناس شامل مساحت سازه، وضعیت کوچه، تردد معابر، حدود اربعه و… می‌شود؛ و در نهایت پس از تائید کارشناس به ساختمان صلاحیت ساخت طبقه اضافه داده می‌شود.

گام چهارم: ثبت نظرات ناظر

پس از بازدید فنی کارشناس برای ساخت طبقه اضافه، برگه‌ای در اختیار ناظر پروژه قرار می‌گیرد تا ناظر با تکمیل آن، نقطه نظراتش را ثبت نماید. لازم به ذکر است این برگه بدون مهر تأیید سازمان نظام‌مهندسی، فاقد اعتبار خواهد بود.

گام پنجم: محاسبه هزینه‌ها و بیمه

در این مرحله مالک بایستی با مراجعه به واحد ساختمانی شهرداری عوارض ساختمان و هزینه‌هایی که مرتبط با نوسازی است را به‌صورت تمام و کمال به شهرداری پرداخت نماید؛ همچنین پرداخت حق بیمه برعهده مالک خواهد بود و رسید پرداختی حق بیمه نزد مالک باقی می‌ماند.

گام ششم: پیش‌نویس جواز ساخت

پس از پرداخت هزینه نوسازی و حق بیمه، واحد ساختمانی در شهرداری یک پیش‌نویسی را تنظیم می‌نماید که بر اساس این پیش‌نویس مالک می‌تواند رسما ساخت طبقه اضافه را آغاز کند، اما پیش از ساخت طبقه اضافی لازم است مالک با مراجعه به دبیرخانه برگه پیش‌نویس جواز را ثبت و شماره‌گذاری نماید و درنهایت دبیرخانه، مجوز ساخت طبقه اضافه را به مالک خواهد داد.

کلام آخر

همان‌طور که دیدید اضافه کردن یک طبقه جدید به ساختمان کار چندان دشواری نیست؛ فقط نیازمند رعایت یکسری اصول و مقررات است. گواهی استحکام بنا، تامین پارکینگ برای طبقه اضافه، رعایت حدفاصل با ساختمان مجاور و باقی موارد همگی تنها با یک هدف تصویب‌شده‌اند و آن چیزی جز حفظ سلامت شهروندان نیست.

یک توصیه مهم برای مخاطبان این مقاله:

این مقاله صرفا جهت آگاهی رساندن به مخاطبان گرامی بوده است. نکات و قوانین ذکر شده در متن در زمان نوشتن مقاله مورد تایید بوده و توصیه می شود پیش از اضافه کردن به طبقات ساختمان به مراجع ذیربط قانونی مراجعه شود.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman