یک نماینده مجلس مطرح کرد:

تفکیک راه از شهرسازی یک ضرورت است

تفکیک راه از شهرسازی یک ضرورت است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۸ | ۱۳۹۹/۰۶/۰۵

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تبدیل وزارت راه وشهرسازی را به 2 وزارتخانه‌ی مجزای راه و ترابری و مسکن و شهرسازی را یک ضرورت دانست.
به گزارش اخبار ساختمان، علیرضا پاکفطرت در جلسه کمیسیون عمران مجلس که با حضور معاونین حوزه حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، بیان کرد: از آنجا که حوزه حمل و نقل، حوزه بسیار گسترده‌ای است، ضرووت داشت که وزارت راه و ترابری که در دنیا به عنوان یک وزارت لجستیک شناخته می‌شود، با حوزه مسکن و شهرسازی ادغام نمی‌شد.

علیرضا پاکفطرت ادامه داد: معتقدم با ادغام 2 وزارتخانه و ایجاد وزارت راه و شهرسازی، هم حوزه مسکن و شهرسازی و هم حوزه راه و ترابری و لجستیک دچار ضعف و تزلزل شد.

او با بیان اینکه در شهرها و روستاها در این دو حوزه اتفاق خاصی رخ نداده است، گفت: در حالیکه حوزه مسکن در همین چند سال گذشته در دنیا به سمت صنعتی‌سازی حرکت کرده و از تکنولوژی‌های پیشرفته در امر مسکن استفاده شده است، متاسفانه در ایران از آن غافل بوده‌ایم.

علیرضا پاکفطرت افزود: در حوزه راه و ترابری نیز راه‌های کشور به خوبی نگهداری نشده و توسعه پیدا نکرده است، در حالی‌ که می‌توانستیم در حمل ونقل هوایی، ریلی و دریایی پیشرفت‌های بهتری داشته باشیم و از این راه، درآمدهای ارزی خوب و اشتغال پایداری را ایجاد کنیم.

او با تاکید بر لزوم تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی به 2 وزارتخانه جدا، گفت: در صورت تفکیک این 2 بخش کلیدی، با توجه به تحریم‌هایی که با آن روبرو هستیم، می‌تواند باعث ایجاد توسعه در کشور شود و البته انجام نشدن آن نیز می‌تواند کشور را به عقب برگرداند، کمااینکه امروزه شاهد عقب‌ رفت این دو حوزه در کشور هستیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر گستردگی معاونت‌های وزارت راه و شهرسازی و حجم کاری عظیم آنها، یادآورشد: یک نفر به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی این معاونت‌ها و حجم کاری آنها باشد، لذا با توجه به مساحت کشور، قرارگیری ایران در مسیر راه ابریشم و نیازمندی کشورهای همسایه به تبادل کالاها از مسیر ایران به سایر کشورهای مجاور، این کار بسیار ضروری است و باید وزارت راه و ترابری از حوزه مسکن و شهرسازی جدا شود.

علیرضا پاکفطرت خاطرنشان کرد: با تفکیک این دوحوزه، علاوه بر تمرکزبیشتری بر مسائل راه و ترابری، می‌توان با توجه به شرایط جغرافیایی استراتژیکی که در منطقه وجود دارد، توسعه، رونق اقتصادی و اشتغال پایدار در کشور ایجاد کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین آمار بالای تلفات جاده‌ای را از دیگر معایب ادغام این دو وازرتخانه ذکر و اضافه کرد: متاسفانه ایران وضعیت خوبی در بحث حمل و نقل جاده‌ای در بین ۱۹۰ کشور جهان ندارد و این موضوع در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman