کیفیت ساخت و سازها افزایش خواهد یافت

کیفیت ساخت و سازها افزایش خواهد یافت
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۲۱ | ۱۳۹۹/۰۶/۰۴

استفاده از مجری ذیصلاح در ساخت و سازها که معمولاً جدی گرفته نمی شود و عاملی برای افت کیفیت ساختمان‌ها است با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین مجلس، شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی تهران الزامی شد.
به گزارش اخبار ساختمان، بحث استفاده از مهندسان دارای صلاحیت تحت نظر سازمان نظام مهندسی همواره مورد مناقشه مدیریت شهری با نظام مهندسی بوده است. نظام مهندسی عوامل پایین بودن کیفیت بعضی ساختمان ها را بی‌توجهی به این موضوع می‌داند و در موارد متعددی بر ضرورت توجه به این موضوع تاکید داشته است؛ موضوعی که البته مدیریت شهری سرانجام در قالب تفاهم نامه‌ای‌ آن را پذیرفت.

به هر ترتیب در روزهای گذشته تفاهم‌نامه سه‌جانبه با حضور سعیدیان، رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، محمد سالاری رئیس گروه معماری و شهرسازی شورای شهر تهران و افشین حبیب زاده نائب رئیس گروه عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران، در راستای اجرایی کردن شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و الزام حضور سازندگان ذی‌صلاح به‌منظور افزایش کیفیت ساخت‌وساز و کاهش حوادث ساختمانی منعقد شد.

سازندگان ذی‌صلاح در دو بخش مهندسی (مهندسان، کاردان‌ها و معماران تجربی) و استادکاران و کارگران دارای صلاحیت از موارد قیدشده در تفاهم‌نامه است که بر اساس آن حضور سازنده ذی‌صلاح برای گروه‌های «ج» و «د» ساختمانی در تمامی مناطق اجباری و در منطقه ۲ برای تمامی گروه‌های ساختمانی الزامی است. این موضوع به صورت آزمایشی، به مدت یک سال اجرا می‌شود تا در صورت حصول نتیجه در تمامی گروه ها و در تمامی مناطق اجرا شود.

همچنین برحسب ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و الزام فراگیری آموزش فنی حرفه‌ای برای اشتغال به کار توسط سازندگان ذی‌صلاح، توافق کنندگان متعهد شدند تا یک سال آینده نسبت به پیگیری از مراجع مربوطه ازجمله سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اقدام کنند.

سعیدیان در حاشیه این تفاهم‌نامه با اشاره به الزام حضور مجری ذی‌صلاح در قانون، موضوع را به‌عنوان خواسته سال‌های دور اعضای سازمان، عنوان کرد و افزود: تفاهم کردیم که مجوز شروع عملیات ساختمانی تا معرفی و ثبت قرارداد مجری، صادر نشود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، همچنین پایان عملیات ساختمانی را منوط به امضای مجری و صدور شناسنامه فنی عنوان و اظهار کرد: امیدواریم گام‌به‌گام اقدامات مثبت و مؤثری صورت بگیرد و شاهد افزایش کیفیت هرچه بهتر ساخت و ساز در تهران باشیم.

ایسنا

برچسب ها:

ساخت و ساز 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman