گران ترین شهرهای دنیا برای خرید مسکن

گران ترین شهرهای دنیا برای خرید مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۴۴ | ۱۳۹۹/۰۶/۰۳

خرید خانه یکی از مهمترین سرمایه گذاریهای افراد در طول زندگیشان است و مطالعات نشان داده است این سرمایه گذاری برای ساکنان هنگ کنگ بیشتر به یک رویای دست نیافتنی تبدیل شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، مسکن یکی از بزرگترین سرمایه گذاریهای افراد در طول زندگی است. سرمایه گذاری در خرید مسکن نه تنها برای مردم ایران بلکه برای مردم در سراسر دنیا اهمیت زیادی دارد و بسیاری برای خرید خانه باید سالهای زیادی منتظر بمانند. مرکز مطالعاتی ورلد فاینانس اخیرا مطالعه در مورد گران ترین شهرها از نظر متوسط قیمت ملک انجام داده است و فهرستی از شهرهایی که خرید خانه در انها سخت تر از دیگر شهرهای دنیا است را تهیه کرده است.

بر مبنای این گزارش یک دلیل عمده برای افزایش قیمت ملک در شهرهای مختلف دنیا وجود قوانین حامی سرمایه گذاری خارجی در ملک است. به عنوان مثال در کشور استرالیا یا کانادا، اتباع خارجی می توانند به سادگی ملک خریداری کنند و ملک به نام آنها ثبت می شود.

همین مساله باعث شده است تا میلیاردها دلار از سرمایه های خارجی وارد بازار ملک این کشورها بشود و رشد تقاضا در شرایطی که محدودیت زمین برای ساخت و ساز در این کشورها وجود دارد، بستر را برای افزایش قیمت ملک فراهم کرده است. برای تهیه این فهرست هم متوسط درآمد مردم در نظر گرفته شده است و هم متوسط قیمت ملک.

اول: هنگ کنگ

طبق این مطالعه که بر مبنای اطلاعات موجود تا انتهای ژانویه سال جاری تهیه شده است، هنگ کنگ اولین کشور این فهرست است و بالاترین قیمت ملک در مقایسه با متوسط درآمد مردم به این شهر اختصاص دارد. در این شهر تمامی زمین ها به دولت تعلق دارد و دولت سالانه ۲۷ درصد از درآمد خود را از فروش زمین به دست می آورد. همین مساله باعث افزایش قیمت زمین در این شهر آسیایی شده است.

قیمت ملک در این شهر در سالهای اخیر نوسان های زیادی داشت و از جولای سال ۲۰۱۸ که جنگ تجاری بین امریکا و چین درگرفت، قیمت ملک اندکی کاهش یافته است. دلیل این مساله را می توان به از بین رفتن امنیت سرمایه گذاری خارجی در این بازار دانست.

از طرف دیگر افزایش بیش از حد قیمت ملک در این کشور باعث شد تا دولت مالیات بر خانه های خالی را افزایش دهد که این نظام مالیاتی مالکانی که به طمع کسب سود از افزایش قیمت ملک اقدام به خرید کرده بودند را دوباره راهی بازار کرده است و انتظار می رود زمینه را برای کاهش ۱۸ درصدی قیمت ملک در سال جاری فراهم کند. با وجود تمامی این تحولات در بازار ملک شهر هنگ کنگ، هم اکنون خرید ملک در این شهر سخت تر از شهرهای دیگر در دنیا است.

دوم: ونکوور

دومین شهر گران دنیا برای خرید ملک، شهر ونکوور در کشور کانادا است. این شهر هم افزایش نجومی قیمت ملک را مدیون سرمایه گذاران بزرگ خارجی به خصوص سرمایه گذاران چینی است. پروفسور دیوید لی، رییس مرکز مطالعاتی مانی سنس در این مورد می گوید: «دلیل افزایش قیمت ملک در تمامی این شهرها، خرید ملک نه برای مصرف شخصی بلکه با اهداف سرمایه گذاری است. هم ورود مهاجران جدید به این کشورها و هم سرمایه گذاران خارجی می تواند دلیلی برای افزایش قیمتها باشند.»

وی ادامه داد: «ورود پولهای خارجی به بازار ملک ونکور به دلیل نبود قوانین کارآمد و محدود کننده در این شهرها است. در بسیاری از موارد معاملاتی در بازار ملک ونکور انجام می شود که قانون، اجازه آن را نمی دهد ولی بنگاه های معاملات ملک کمیسیون دریافتی از معامله را خیلی بیشتر از جریمه دولتی ارزیابی می کنند و حاضرند در صورت مواجهه با قانون جریمه را هم بپردازند.»

سوم: سیدنی

در فاصله سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ میلادی، قیمت ملک در این شهر استرالیایی بالغ بر ۲۰ درصد رشد کرده است اگرچه از سال ۲۰۱۸ سیر نزولی آن آغاز شد و در جریان همه گیری کرونا سرعت کاهش قیمت ملک بیشتر شد.

دویچه بانک آلمان در سال گذشته خطر سقوط قیمت ملک در این شهر را بسیار بالا ذکر کرد و این سقوط را به عنوان خطری بزرگ برای اقتصاد دنیا معرفی کرد. آمارها نشان می دهد در سال ۲۰۱۹ قیمت ملک در این کشور ۱۱.۱ درصد کاهش داشته است.

با وجود تمامی این نوسانات در قیمت ملک در سیدنی استرالیا، هنوز متوسط قیمت ملک در این شهر ۱۱.۷ برابر متوسط دستمزد مردم در سال است. یکی از دلایل مهم برای قیمت بالای ملک در سیدنی و دیگر شهرهای استرالیا تمرکز زیاد جمعیت در شهرهای بزرگ است و این مساله هم به ویژگی های طبیعی استرالیا و بیابان های وسیع آن باز می شود.

چهارم: ملبورن

چهارمین شهر این فهرست هم در کشور استرالیا واقع شده است و دلیل افزایش قیمت املاک در این شهر مشابه شهر سیدنی است. این شهر بالاترین سرعت رشد اقتصادی را دارد و در دو سال اخیر شاهد افت قیمت ملک بوده است. روند کاهشی نرخ بهره بانکی در کشور استرالیا با هدف زنده نگه داشتن بازار مسکن، یکی از عوامل مهم در افزایش تقاضا در این کشور است و به رشد قیمتها دامن زده است.

استرالیا دارای محدودیتهای زیادی از نظر زمین برای ساخت مسکن است و آب وهوای گرم و خشک این کشور باعث شده است تا جمعیت زیادی در شهرهای بزرگ زندگی کنند.

۶۳ سال انتظار برای دهک سه


گفتنی است این گزارش در حالی است که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «شاخص سرانه مسکن و مالکیت وضعیت کشور بدتر شده است»، گفته بود: برای خرید واحد ۷۵ متری، دهک سوم درآمدی باید ۶۳ سال پس انداز کنند.

سید احسان خاندوی افزوده بود: دهک درآمدی یک نیز بیش از ۱۰۰ سال زمان نیاز دارند که با حداقل دستمزد بتوانند در تهران یک خانه ۷۵ متری را خریداری کنند.

تحلیل بازار

برچسب ها:

قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman