کلاهبرداران ملکی در کمین نشسته اند

کلاهبرداران ملکی در کمین نشسته اند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۱ | ۱۳۹۹/۰۶/۰۲

قیمت مسکن به‌عنوان یکی از کالاهای اساسی مردم طی سالیان اخیر با افزایش بی‌رویه‌ای همراه بوده است. در این میان بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند نوسان‌ قیمت در بازارهای موازی و فعالیت‌های سوداگران و دلالان را می‌توان از مهم‌ترین عوامل رشد نرخ خانه در کلان‍شهرها دانست.
در این بین دولت و مجلس با وضع قوانین مختلف سعی در کنترل و بهبود بخشیدن به قیمت‌ها دارند. این در حالی است که عده‌ای بر این باورند، با نظارت محکم به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های کاذب، می‌توان به وضعیت بازار مسکن سروسامان داد. مهم‌تر آنکه موضوع تولید مسکن هم دغدغه‌ای مهم برای بسیاری از جوانان و اقشار نیازمند جامعه است.

از سوی دیگر مشاهدات میدانی حاکی از آن است که در شرایط فعلی میزان تقاضا در مناطق ارزان‌تر کلانشهرها افزایش یافته است. همچنین یکی از مشاوران املاک در مناطق جنوبی تهران از ایجاد طرح‌های جدید برای سوءاستفاده بیشتر توسط برخی از سودجویان در شرایط فعلی خبر داد.

قیمت‌ها در بازار مسکن مدت طولانی است وضعیت نابسامانی را به خود می‌بیند، نرخ‌های نجومی در بازار ملک‌واملاک به گونه‌ای است که بسیاری از مستاجران، اقشار متوسط و از لحاظ مالی پایین‌تر جامعه با مشکلات بسیاری به‌خصوص در فصل جابه‌جایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

به عبارت دقیق‌تر سردرگمی‌ها در بازار مسکن همچنان به قوت خود باقی است و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان خبر از افزایش بیش از 200 درصدی قیمت ملک در برخی از مناطق تهران طی یک یا دو سال گذشته را داده‌اند. اما اینکه علت آشفتگی بیش از اندازه قیمت‌ها در بازار مسکن طی یکی دو سال اخیر چیست جای بحث ‌و بررسی است.

عده‌ای از فعالان این حوزه فعالیت‌های برخی دلالان را عامل اصلی نوسانات بازار مسکن می‌دانند و عده‌ای دیگر بر این باورند بسیاری از صاحبان املاک با توجه به روند افزایشی قیمت، حاضر به واگذاری واحدهای خالی خود به مستاجران و متقضایان نیستند و این افزایش تعداد خانه‌های خالی را عامل مهم تاثیرگذار در صعودی شدن نرخ مسکن قلمداد می‌کنند.

بالاگرفتن تحرکات سوداگران بازار مسکن

همزمان با افزایش و نوسان‌های قیمت در بازارهای موازی (طلا، سکه و دلار) انتظارها برای رشد قیمت مسکن افزایش می‌یابد. به عبارت دقیق‌تر علاوه بر موارد ذکر شده (خانه‌های خالی و فعالیت برخی دلالان) روند صعودی بازارهای موازی را می‌توان عامل تاثیرگذار دیگر در آشفتی قیمت‌های بازار مسکن در نظر گرفت. همزمان با این فعالیت‌ها سوداگران بازار مسکن بیکار نمی‌نشینند و زمینه برای رشد بی‌رویه قیمت‌ها فراهم خواهند ساخت. لازم به ذکر است بازار مسکن شاید دیرتر از سایر بازارها از تورم تاثیر بپذیرد، اما میزان اثرگذاری بر آن به مراتب سنگین‌تر خواهد بود.

از طرفی دیگر دولتی‌ها با بیانات مکرر، خود را مکلف به کنترل افزایش بی حساب‌وکتاب قیمت‌ها در بازار مسکن دانسته‌اند. به گونه‌ای که وزیر راه‌وشهرسازی چندی قبل در مصاحبه‌ای ضمن عملیاتی شدن وضع مالیات برخانه‌های خالی از کاهش التهابات بازار در املاک روزهای اخیر خبر داد، اما نکته قابل توجهی که بر اساس یک مطالعه میدانی شکل گرفته آن است که همزمان با رشد قیمت‌ خانه در مناطق مختلف، تقاضا در مناطق جنوبی کلانشهرها با توجه به ارزان‌تر بودن، نسبت به دوره‌های گذشته افزایش یافته است. به عبارت دقیق‌تر بررسی‌های فایل‌های فروش املاک حکایت از تفاوت قیمت فعلی با قیمت واقعی خانه‌ها در مناطق مختلف دارد.

سبک دپارتمانی

روز پنج‌شنبه هفته گذشته در گزارشی از ایجاد سبک‌ها و راهکارهای جدید برای فروش املاک در برخی مناطق خبر داده شد. به گزارش اقتصادنیوز، بر این اساس و به گفته یکی از مشاوران قدیمی املاک در مناطق جنوبی تهران، سبک جدیدی در بازار ملک باب شده است که به «سبک دپارتمانی» معروف است. به گونه‌ای که واسطه‌گران با شناسایی املاکی که با قیمت مناسب برای فروش گذاشته شده است با فروشندگان وارد مذاکره می‌شوند.

او ادامه داد: به طور مثال آپارتمانی که 500 میلیون نرخ‌گذاری شده، قیمت آن طی مذاکره با فروشنده 550 میلیون برای فروش تعیین می‌شود و این رقم افزایش فروش میان خریدار و فروشنده تقسیم خواهد شد. گفتنی است، این مشاوران املاک دیگر به حق کمیسیون دو تا سه میلیونی بسنده نمی‌کنند و با شگردهای جدید تا روزی 12 میلیون هم کسب درآمد دارند.

بر اساس گفته این فعال بازار مسکن، چنین رفتارهایی سبب می‌شود قیمت ملک در منطقه‌ای به طور نامتعارف بالا برود و همچنین این مشاوران از عملیات‌های روانی برای مرغوب جلوه دادن برخی از املاک نیز استفاده می‌کنند. بر اساس این شیوه همچنین در ساعتی مشخص چند خریدار را برای بازدید ملکی هماهنگ می‌کنند و با عملیات روانی متقاضیان را مشتاق به خرید ملک خواهند کرد.

تکنیک کوسه‌ای

در ادامه باید گفت، یکی دیگر از شگردهای مشاوران املاک خرید املاک مرغوب توسط خود آنهاست. بر این اساس بخشی از قیمت کلی را به خریدار پرداخت می‌کنند و پس از آن با قیمت بیشتری آن را به فروش می‌رسانند. این تکنیک که به «تکنیک کوسه‌ای» معروف است و نوسان‌گیران با کاهش ارزش ملک، آن را با قیمت بیشتری به خریدار بعدی می‌فروشند.

این فعال حوزه املاک ضمن تایید این مطلب اظهار کرد: این روش در مورد فروشندگان کم‌اطلاع استفاده می‌شود و ملکی 500 میلیونی را با 100 میلیون قولنامه می‌کنند و با قیمت بالاتر به خریدار جدید می‌فروشند. در این روش خریدار جدید و فروشنده با هم رو‌به‌رو نمی‌شوند. این روش‌های واسطه‌گران ملک برای دریافت سود بیشتر سبب شده در برخی از مناطق جنوبی و جنوب غربی تهران نرخ املاک از متری یک تا سه میلیون تومان در مدت کوتاهی افزایش پیدا کند.

گفتنی است موارد ذکر شده و نبود نظارت کافی از یک طرف و نوسانات قیمت در بازارهای موازی، آش بازار دلالان و واسطه‌گران بازار مسکن را به شدت شور کرده است. بدون شک ادامه وضعیت فعلی مشکلات عدیده‌ای را بیش از همه برای قشر جوان و نیازمند پدید می‌آورد. مسلما وضع مالیات بر خانه‌های خالی تنها اقدام لازم وکافی برای بهبود بازار مسکن نیست و باید اقدامات دیگری نیز انجام داد.

شایان ذکر است نمایندگان مجلس هم برای بهبود وضعیت مسکن دست‌به کارشده‌اند. به گونه‌ای که موضوع تولید مسکن و نحوه تامین مالی آن بحث‌ها و دغدغه‌های دیگری است که باید در این موارد هم پیگیری‌های لازم انجام گیرد.

55 آنلاین

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman