بازار اجاره در چه وضعیتی به سر می برد؟

بازار اجاره در چه وضعیتی به سر می برد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۷ | ۱۳۹۹/۰۶/۰۲

در حالیکه در اواسط فصل نقل و انتقالات مسکن قرار داریم اما بازار اجاره مسکن این روزها شاهد یک بازار آرام و مناسب تر نسبت به سال های گذشته در چنین فصلی است.
به گزارش اخبار ساختمان، اگر سال های گذشته فصل نقل و انتقالات بازار مسکن را بررسی کنیم به خوبی می توان وضعیت این روزهای بازار را مثبت و به دور از التهاب توصیف و ارزیابی کرد.

در سال های گذشته و زمانی که فصل نقل و انتقالات آغاز می شد تا پایان شهریور ماه، اجاره بها یک جهش قابل ملاحظه ای پیدا می کرد اما امسال برخی اقدامات دولت و مجلس باعث شد تا از آن رشد بیش از حد قیمتها در سال های گذشته خبری نباشد.

شرایط این روزهای بازار اجاره مسکن نشان می دهد که این بازار تحت تاثیر برخی اقدامات دولت و حتی مجلس از آن رشد قیمت های شدید به دور است و مستاجران نیز تا حدودی از این وضعیت خوشنود هستند. اثر پذیری بازار اجاره از سیاست های دولت این روزها به خوبی خود را نشان داده چرا که دیگر موجران نمی توانند بازار اجاره را در اختیار خود بگیرند.

یکی از سیاستهایی که به گفته فعالان بازار باعث شد تا زهر بازار اجاره بها گرفته شود تعیین سقف اجاره بها برای واحدهای مسکونی بود. دولت تصمیم گرفت تا برای تهران این سقف را ۲۵ درصد در نظر بگیرد تا شاید بتواند تا حدودی از رشد بی ظابطه قیمت ها جلوگیری کند.

فعالان و کارشناسان مسکن بر این باور هستند که تابستان سال گذشته به دنبال افزایش قابل توجه نرخ اجاره بهای پیشنهادی واحدهای مسکونی در همه شهرها به خصوص در تهران و سایر کلانشهرها و همچنین ناتوانی برخی از خانوارهای اجاره نشین از تامین هزینه اجاره نشینی در این شهرها، دولت را بر آن داشت تا برای اجاره بها، سقف تعیین کند و آنرا به املاکی های سراسر کشور ابلاغ کند.

اغلب فعالان و مشاوران املاک با اشاره به اینکه این روزها بازار مسکن و اجاره، بازاری آرام و به دور از هیاهو سپری می شود می گویند: چنانچه برخی اقدامات مثل دخالت نکردن دولت در تعیین سقف اجاره بها نبود امسال بدترین سال اجاره بها را از لحاظ رشد قیمت ها داشتیم.

یکی از مشاوران املاک معتقد است که مخاطب اصلی این سیاست ها از یک سو موجران به عنوان مالکان خانه های اجاره ای و از سوی دیگر واسطه های معاملات مسکن و همچنین مستاجران هستند. پس به خوبی می توان متوجه شد که این بازار چاره ای جز تبعیت از سیاستهای دولت نداشت.

حمید عبادی در این خصوص گفت: سیاست تعیین سقف و در ادامه پرداخت وام ودیعه مسکن باعث شد تا این روزها، بازار اجاره مسکن تا حدودی التهاب کمتری نسبت به سال های قبل داشته باشد.

البته برخی دیگر از مشاوران املاک می گویند که این دو سیاست به تازگی اثر خود را در بازار اجاره مسکن برخی محلات و مناطق شهر تهران و سایر شهرها نشان داده است و احتمالا اگر پرداخت وام ودیعه اجرایی شود بار روانی این اقدام نیز می تواند تاثیر مثبت بیشتری بر بازار مسکن بگذارد.

این مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که آیا مالکان تعیین سقف برای اجاره بها در رعایت می کنند می گویند: شاید در ابتدای این برنامه تا حدودی برخی از مالکان با این مصوبه ستاد کرونا مخالفت می کردند اما موجران از پیام دولت در این روزهای کرونایی تبعیت کرده و از آن پیروی و تبعیت کردند.

آنطور که از بازار اجاره بهای مسکن بر می آید نوعی اتفاق نظر در بازار اجاره بر سر افزایش مجاز اجاره بها شکل گرفت و با اجرایی شدن پرداخت تسهیلات ودیعه و اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه نوعی آرامش در بازار مسکن حاکم شد.

طبق آخرین آمار وزارت راه و شهرسازی، در طرح پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن، بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از طریق پیامک ثبت‌نام کرده‌اند و ظرف کمتر از یک هفته پایش و کنترل اطلاعات انجام گرفته است. تاکنون بیش از ۲۶ هزار نفر به شبکه بانکی برای بهره‌مندی از این تسهیلات معرفی شده‌اند. به نظر می رسد با اجرایی شدن اخذ مالیات از خانه های خالی بتوان روزهای بهتری را برای بازار مسکن و اجاره بها متصور شد.

تحلیل بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman