مدیرکل امور مالیاتی ‌لرستان:

بساز و بفروش‌ها مشمول مالیات هستند

بساز و بفروش‌ها مشمول مالیات هستند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۴۴ | ۱۳۹۹/۰۵/۳۰

مدیرکل امور مالیاتی ‌لرستان روز اول شهریورماه را آخرین مهلت ارائه اظهارنامه توسط بساز و بفروش‌ها اعلام کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، هادی ملکشاهی ۲۹ مردادماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امسال به پرونده مالیاتی بساز و بفروش‌هایی که پروانه ساخت آن‌ها در سال ۱۳۹۵ و سال‌های پس از آن صادر شده، رسیدگی می‌کنیم و این دسته از مؤدیان مکلف به تسلیم اظهارنامه تا پایان مردادماه و پرداخت مالیات متعلق هستند.

وی با اشاره به ماده ۷۷ اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴، تصریح کرد: درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان، حسب مورد مشمول مقررات مالیات بر درآمد است.

مدیرکل امور مالیاتی ‌لرستان اضافه کرد: براساس این ماده قانونی و آیین‌نامه‌های مربوطه، اشخاص حقیقی و حقوقی که در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، مبادرت به ساخت مسکن کرده و جواز ساخت آن‌ها از یک فروردین سال ۹۵ به بعد صادر شده، در اولین نقل و انتقال ساختمان که از تاریخ پایان کار آن‌ها سه سال نگذشته باشد، علاوه بر مالیات نقل و انتقال قطعی موضوع ماده (۵۹) قانون مالیات‌های مستقیم به میزان پنج درصد ارزش معاملاتی ملک، مشمول مالیات علی‌الحساب به نرخ ۱۰ درصد به مأخذ ارزش معاملاتی ملک مورد انتقال بابت ساخت و فروش مسکن هستند و امسال ضمن رسیدگی به پرونده این دسته از مؤدیان، از ایشان مالیات قطعی ساخت و فروش مسکن مطالبه می‌شود.

ملکشاهی با اشاره به مفاد آیین‌نامه اجرایی موضوع تبصره (۵) ماده (۷۷) قانون مالیات‌های مستقیم، خاطرنشان کرد: مالیات علی‌الحساب پرداختی ساخت و فروش املاک، پس از قطعی شدن مالیات، به‌حساب پرداختی مؤدی منظور و مابه‌التفاوت با رعایت مقررات، مطالبه می‌شود.

وی بیان کرد: اشخاص حقیقی و حقوقی که به ساخت و فروش ساختمان مبادرت دارند، مکلف به انجام تکالیف مقرر در قانون، اعم از ارائه اظهارنامه تا روز یکم شهریورماه (برای اشخاص حقیقی) و ارائه اظهارنامه تا پایان شهریورماه (برای اشخاص حقوقی) و پرداخت مالیات در موعد مقرر قانونی است.

مدیرکل امور مالیاتی ‌لرستان ادامه کرد: بر اساس اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، از سال ۱۳۹۵ به بعد، ساخت‌وساز یک نوع کسب‌وکار تلقی می‌شود و بابت درآمد حاصله مشمول مالیات خواهد بود. بدیهی است مالیات شخص حقیقی مطابق کسب‌وکار فصل شخص حقیقی (مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی) و مالیات شخص حقوقی، مطابق کسب‌وکار فصل شخص حقوقی (مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی) تعیین خواهد شد.

ملکشاهی عنوان کرد: با هماهنگی شهرداری‌های مراکز استان و سامانه‌های اطلاعاتی سازمان، اطلاعات مربوط به مؤدیانی که شغل آن‌ها بساز و بفروشی است، اخذ شده و ضمن تشکیل پرونده برای این دسته از مؤدیان، عملیات تشخیص و مطالبه مالیات بر درآمد آنان در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه ساختمان‌هایی که پروانه ساختمانی آن‌ها پس از لازم‌الاجرا شدن قانون (۱۳۹۵/۱/۱) صادر شده و در بازه زمانی سه سال از تاریخ اتمام بنا (پایان کار صادره توسط شهرداری‌ها) به فروش برسند، مشمول مقررات موضوع ماده ۷۷ قانون مذکور هستند، اظهار کرد: این دسته از مؤدیان، در صورت عدم انجام تکالیف قانونی، از جمله عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی تا یک شهریورماه سال جاری، مشمول جریمه به میزان ۳۰ درصد که غیرقابل بخشودگی است و همچنین تعلق سایر جرائم از جمله جریمه تأخیر و نیز محرومیت از مشوق‌های قانونی می‌شوند.

ملکشاهی ساعات کاری کارکنان مالیاتی را برای خدمت‌رسانی به مویان در روزهای پنجشنبه و شنبه ۱۹ عصر و ساعت کاری خانواده امور مالیاتی را در روز جمعه ۳۱ مردادماه ۱۴ اعلام کرد.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman