کلاف سردرگم بازار مسکن در هیدج

کلاف سردرگم بازار مسکن در هیدج
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۷ | ۱۳۹۹/۰۵/۲۹

یکی از مهم‌ترین نیازهای اعضای هر جامعه‌ای، داشتن مسکن مناسب برای زندگی است، موضوعی که طی سالیان اخیر با چالش‌های فراوانی روبه‌رو شده و با افزایش قیمت‌ها طی سال اخیر به اوج بحران خود رسیده است و در حال حاضر نیز این موضوع به یکی از معضلات اساسی جامعه تبدیل شده و اقشار آسیب‌پذیر زیر چرخ گرانی مسکن در حال له شدن هستند.
به گزارش اخبار ساختمان، هر چند مشکلات مربوط به گرانی مسکن در اغلب نقاط کشور وجود دارد اما این مشکل در شهر هیدج با بحران جدی‌تری مواجه است تا جایی که مسکن به یک کلاف سردرگم پیچیده برای جوانان این شهر کوچک اما پرتوان و پرتلاش تبدیل شده است. در حوزه مسکن تنها خرید آن مطرح نیست، بلکه در اجاره هم جوانان با مشکلاتی روبه‌رو هستند تا جایی که خانه خالی برای اجاره این روزها در هیدج مصداق بارز صرب‌المثل لنگه کفشی در بیابان نعمت است، خواهد بود.

پای صحبت‌های مسئولان و مردم که می‌نشینی هر یک توپ را به زمین دیگری می‌اندازند، برخی از بنگاه‌داران گله دارند، برخی از شورا و شهرداری، برخی از راه و شهرسازی و برخی نیز از عملکرد دستگاه‌های نظارتی. از اواخر سال گذشته و آغاز سال جدید، قیمت مسکن به طرز وحشتناک در هیدج رشد داشته است و به‌ طوری‌ که به جرأت می‌توان گفت در افزایش قیمت هیدج گوی سبقت را از مرکز استان و شهرستان‌های همجوار نیز ربوده و گویا هیچ ترمزی نیز بر این بازار افسار گسیخته نیست‌.

علاوه بر مهاجرت جوانان و سرمایه‌گذاران به شهرهای ابهر و خرم‌دره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که افزایش قیمت زمین و مسکن به همراه داشته است؛ ساخت و سازهای غیرمجاز به‌ویژه در خارج از محدوده شهرها است که همین امر سبب شد جلسه کارگروه مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز با مطرح کردن مواردی مانند موضوعات مربوط به حریم و محدوده شهر، تغییرکاربری اراضی، مغایرت‌های طرح تفصیلی شهر، نحوه واگذاری انشعابات آب، برق و گاز، تفکیک اراضی، عملکرد بنگاه‌های معاملات ملکی در فروش زمین‌های خارج از محدوده و فاقد کاربری و ... به میزبانی شهرداری و شورای شهر هیدج برگزار شد.

در این جلسه فرماندار ابهر با بیان اینکه قوانین بسیار دقیقی در همه حوزه‌ها از جمله ساخت و سازها وجود دارد که گاهی در اجرای آن کوتاهی می‌شود، اظهار کرد: همین امر سبب ایجاد گره‌های کوری می‌شود که باز کردن آن گاهی سخت است.

وجیه‌الله نوروزی با تاکید بر ضرورت عزم جدی برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز به ویژه در اراضی کشاورزی، افزود: تغییر کاربری اراضی کشاورزی در حالی است که این اراضی نقش کلیدی در حوزه تولید ایفا می‌کنند.

این‌ مسئول با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، بیان ‌کرد: پیشگیری از این معضل از پیامدهای بعدی مانند تخریب جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در ابهر مشکل باغ‌شهر نداریم، ادامه داد: دستگاه‌های خدمات‌رسان باید از ارائه مجوز و خدمات به افرادی که ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی انجام داده‌ و پروانه و مجوز لازم را ندارند، خودداری کنند.

نوروزی با اشاره به موضوع مطرح شده در جلسه مبنی بر قانون‌شکنی برخی از بنگاه‌های املاک در هیدج، افزود: بنگاه‌های املاک که در اصل نقش یک مشاور را ایفا می‌کنند باید دوره‌های لازم را طی کرده و با ضوابط شهرسازی آشنا باشند.

فرماندار ابهر با تاکید بر اینکه باید لیست بنگاه‌داران هیدج تهیه شده و از فعالیت بنگاه‌های فاقد پروانه جلوگیری شود، ادامه داد: می‌توان پروانه فعالیت بنگاه‌هایی که عملکرد خوبی نداشته و قانون‌شکن هستند را باطل کرد.

این مسئول با اشاره به ضرورت هوشیاری شهروندان در انجام معاملات ملکی، تصریح کرد: برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی در این حوزه شهروندان باید قبل از هر معامله‌ای از شهرداری استعلام بگیرند.

وی با بیان اینکه باید جلسه‌ای با بنگاه‌داران در هیدج برگزار و مسائل مطروحه در جلسه پیگیری شود، گفت: بنگاه‌های املاک نمی‌توانند از زیر مسئولیت معاملاتی که انجام داده‌اند شانه خالی کنند.

فرماندار ابهر با بیان این مطلب که اراضی کشاورزی در دست ما متعلق به نسل آینده کشور است، اصافه کرد: در حریم شهر هیدج نیز جهادکشاورزی و هم شهرداری مسئول هستند، لذا حل مشکلات این حوزه نیازمند هم‌افزایی و بانک اطلاعاتی درست است.

نوروزی با اشاره به واقع شدن صنایع بسیاری در ابهر، خاطرنشان کرد: هر چند شهرستان نیاز به صنعت دارد اما بخشی از پتانسیل منطقه ‌کشاورزی است که نباید از آن غفلت شود.

در ادامه این جلسه نیز شهردار هیدج با بیان اینکه یکی از معضلاتی که در حریم شهر هیدج در حال وقوع است تفکیک غیرقانونی اراضی و خرید و فروش آن‌ها است، اظهار کرد: متاسفانه برخی از بنگاه‌های املاک نیز این معاملات را انجام می‌دهند.

رضا حیدری با تاکید بر اینکه این معاملات سبب ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهرها می‌شود، تصریح کرد: حل این مشکل در گرو این است که برای ساخت و سازهای استعلام‌های خرید و فروش بنگاه‌ها از طریق شهرداری نیز انجام شود.

این مسئول، یکی از مشکلات شهر هیدج را تحدید محدوده شهر عنوان کرد و افزود: این امر به‌ویژه در ضلع شرقی و پلاک‌های ثبتی که با روستای قلعه حسینیه خرم‌دره وجود دارد بیشتر است و موجب سردرگمی و بلاتکلیفی برخی از ارگان‌ها و همچنین سوء استفاده‌های احتمالی می‌شود.

در ادامه این جلسه نیز عضو شورای شهر هیدج گفت: هر چند ساخت و ساز غیرمجاز در هیدج به نسبت کم است ولی اخیرا با گرانی‌های مفرطی که اراضی مسکونی پیدا کرده است، به ناچار برخی از شهروندان به ساخت و سازهای غیرمجاز روی آورده‌اند.

محمدنقی عسگری اضافه کرد: قیمت زمین و مسکن در هیدج به حدی بالا رفته است که جوانان به ویژه جوانانی که در اول زندگی قرار دارند، توان تهیه آن را ندارند که همین امر سبب شده اراضی با قابلیت مسکونی تفکیک شده و غیرمجاز احداث شوند که این موضوع شهرداری را هم در خدمات‌دهی با مشکل مواجه می‌کند.

وی بیان کرد: بخشی از اراضی در هیدج وجود دارد که مناسب ساخت‌وساز بوده اما با مشکلات مربوط به طرح تفصیلی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در ادامه این جلسه نیز نایب‌رئیس شورای شهر هیدج با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف ساختمان‌هایی که به‌صورت غیرمجاز احداث شده‌اند، اظهار کرد: در صدور انشعابات برای یک سری از املاک در هیدج به‌ویژه املاکی که در بافت قدیمی وجود دارند و به علت ورثه بودن تفکیک شده‌اند مشکلاتی وجود دارد.

عباس عسگری با اشاره به نظارت ناکافی‌ بر بنگاه‌های املاک و معاملاتی که در این بنگاه‌ها انجام می‌شود: افزود: فعالیت برخی از بنگاه‌دارن باعث افزایش قیمت بی‌رویه زمین و مسکن در هیدج شده است.

وی تصریح کرد: برخی از بنگاه‌ها حدنصاب شهرداری را در ساخت‌وسازها را رعایت نمی‌کنند که همین امر سبب می‌شود شهروندان در صدور پروانه‌های ساختمانی دچار مشکل شوند.

این مسئول با اشاره به بازگشایی کمربندی شرقی هیدج، یادآور شد: بخش اعظم این بازگشایی انجام شده و تنها ۵۰۰ متر از آن باقی مانده است.

عسگری با بیان اینکه برخی از زمین‌ها در طرح تفصیلی وجود دارد که کاربری عمومی داشته و بالاتر از سرانه هستند، افزود: می‌توانیم با تغییر کاربری این زمین‌ها به مسکونی به مشکل مسکن در هیدج غلبه کنیم.

در ادامه این جلسه نیز رئیس اداره راه و شهرسازی ابهر با اشاره به مشکلات مطرح شده در جلسه در زمینه مغایرت‌های طرح تفصیلی، عنوان کرد: این مغایرت‌ها در همه شهرها وجود دارد به طوری که در ابهر شاهد ۱۲۰ مورد معایرت هستیم.

سرداری با اشاره به اختصاص زمین ۱۷ هکتاری برای ساخت مسکن در هیدج، ادامه داد: این زمین‌ها در مرحله تفکیک قرار دارند.

این مسئول با تاکید بر اینکه باید جلوی منشا ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرها به ویژه ساخت و سازهای جدید گرفته شود، بیان کرد: در ساخت و ساز داخل محدوده نیز شهرداری‌ها باید اهتمام بیشتر داشته باشند.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman