بازار آهن در روزهای آرامی به سر می برد

بازار آهن در روزهای آرامی به سر می برد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۷ | ۱۳۹۹/۰۵/۲۹

در حالیکه ماه گذشته بازار آهن وضعیت بغرنجی از لحاظ قیمتی پیدا کرده بود فعالان بازار وضعیت این روزهای بازار را آرام توصیف می کنند و معتقد هستند که محصولات داخلی نباید با رشد نرخ ارز دچار نوسان قیمتی شوند.
به گزارش اخبار ساختمان، بازار آهن یکی از بازارهایی است که هر گاه دچار نوسان و ناآرامی از لحاظ قیمت می شود بسیاری از مشاغل و صنوف را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد. یکی از بخش هایی که بیشترین تاثیرپذیری را از گرانی آهن و فولاد می گیرد بخش مسکن و ساخت و ساز است.

نوسانات شدید قیمتی در بازار آهن در اوایل تیر ماه باعث شد تا انبوه سازان و سازندگان مسکن گلایه خود را از مسئولان ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت اینگونه مطرح کنند که هر گونه افزایش قیمت در بازار آهن به رشد قیمت تمام شده مسکن منجر خواهد شد.

در روزهای ابتدایی تیر ماه که دلار همانطور مسیر رو به رشد خود را طی می کرد انبوه سازان در نامه ای به وزارت صمت هشدار دادند که اگر جلو رشد قیمتها در بازار آهن گرفته نشود بدون شک قیمت مسکن هم افزایش خواهد یافت.

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به اینکه هزینه های ساخت مسکن این روزها در کف قیمتی برای تهران حدود سه میلیون تومان تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است گفت که اگر قیمت مصالح ساختمانی رشد کند بدون شک قیمت تمام شده ساخت نیز افزایش خواهد یافت.

او گفت: در شش ماه گذشته بدون هیچ دلیل منطقی و حتی خارج از قواعد بازار عرضه و تقاضا، قیمت انواع آهن آلات به میزان ۱۰۰ درصد افزایش یافته است؛ به طوری که در یک بازه کوتاه زمانی قیمت ‌میلگرد از ۴۲۰۰ تومانی به بیش از ۸۰۰۰ تومان افزایش یافت.

حمید رضا رستگار رئیس اتحادیه آهن نیز پیشتر در پاسخ به این پرسش که آیا بازار آهن نیز همانند برخی بازارها که دچار رکود شده اند در رکود به سر می برد؟ گفت: بازار آهن نیز همانند سایر بازارهایی که در رکود هستند وضعیتی مشابه دارد. پس اگر قرار است رکود در ساخت و ساز و مصالح ساختمانی رخ دهد، بازار آهن نیز از این وضعیت نمی تواند مستثنی باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که در چند هفته گذشته وضعیت بازار آهن به چه شکل بوده است گفت: بر خلاف تیر ماه که قیمت آهن آلات ۱۰۰ درصد رشد قیمت داشت در یکی دو هفته اخیر افزایش قیمت در بازار آهن نداشتیم. چرا که این بازار با رکود مواجه بوده و یا کاهش قیمت داشته است.

برای کسب اطلاع از وضعیت قیمتی و شرایط خرید و فروش آهن آلات از برخی از فروشندگان آهن در آهن مکان تهران به نکته قابل توجهی پی بردیم و آن این بود که اگر در سالهای گذشته با ورود به بازار آهن به وفور محصولات خارجی یافت می شد اما در حال حاضر دیگر خبری از محصولات خارجی در بازار نیست.

حمید احمدی یکی از فروشندگان با سابقه در بازار آهن در خصوص وضعیت قیمت آهن آلات گفت: این روزها وضعیت بازار آهن از لحاظ قیمتی بهتر شده است و اتفاقا وقتی نوسانات قیمتی کمتر شد خرید و فروش هم بهتر شده است.

این فعال صنفی با اشاره به اینکه وضعیت کنونی بازار بهتر از روزهای ابتدایی سال جاری شده است گفت: قیمت تیرآهن و میلگرد که در تیر ماه به یک باره با رشد ۱۰۰ درصدی مواجه شدند این روزها نوسان قیمتی خیلی اندکی دارند و همین موضوع باعث شده تا فروشندگان و فعالان بازار آهن نیز به راحتی اقدام به معامله کنند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا در بازار آهن محصولات خارجی داریم گفت: آهن آلات وارداتی در بازار آهن همانند ۱۰ سال پیش دیگر وجود ندارد. اتفاقا محصولات ایرانی با کیفیت عالی نسبت به برخی محصولات خارجی هستند. هر چند شاید در برخی موارد مثل ناودانیهای اروپایی که خیلی هم گران هستند شاهد باشیم که در بازار مشتری دارد.

حیدر رستمی نیز یکی دیگر از فعالان بازار آهن در خصوص اینکه آیا در بازار آهن، محصولات خارجی مثل میلگرد و تیرآهن وجود دارد؟ گفت: شاید زمانی تیرآهن های بلژیکی که کیفیت خوبی هم داشتند در بازار آهن یافت می شد. یا اینکه میلگردهای حرارتی چینی به دلیل ارزان بودن در بازار خرید و فروش می شد اما این روزها دیگر خبری از این محصولات نیست. چرا که محصولات داخلی کیفیت خوبی دارند و واردکنندگان نیز به دلیل گران بودن آن محصولات به سراغ آنها نمی روند که واردات آنها را انجام دهند.

او افزود: شاید در برخی موارد مثل پتروشیمی ها از ورق های گالوانیزه خارجی و یا ناودانی های اروپایی استفاده شود اما تصور نمی شود که به دلیل بالا بودن کیفیت محصولات داخلی و ارزان بودن آن کسی به سراغ محصولات خارجی در ساخت و ساز برود. بنابراین واردکننده ها به سوی واردات برخی محصولات خاص مثل ورق های گالوانیزه و ناودانی های اروپایی می روند که مشتریان خاصی مثل پتروشیمی ها دارند.

نکته ای که اکثر آهن فروشان بر آن تاکید داشتند این بود که وقتی تمام محصولات مثل تیرآهن، میلگرد، نبشی و پروفیل ها در داخل تولید می شوند چرا باید به محض اینکه دلار افزایش قیمت پیدا می کند بازار آهن نیز دچار نوسان قیمتی شود.

اسماعیلی یکی دیگر از فروشندگان گفت: محصولات داخلی تماما از معادن کشور استخراج و تولید نهایی برای آن صورت می گیرد. پس نباید قیمت های آنها با ارزهای خارجی محاسبه شود.

او گفت: اتفاقا وقتی بازار آهن آرام است و قیمت ها مثل همین دو هفته اخیر ثبات دارد راحت تر خرید و فروش انجام می دهیم.

تحلیل بازار

برچسب ها:

بازار آهن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman