گامهای اصلی برای مدیریت بازار مسکن

گامهای اصلی برای مدیریت بازار مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۲۱ | ۱۳۹۹/۰۵/۲۷

گامهای اصلی برای مدیریت بازار مسکن، کاهش قیمت زمین و عرضه زمین ارزان قیمت و حمایت از ساخت و ساز با ارائه تسهیلات ویژه برای کاهش قیمت تمام شده در ساخت و ساز بخشی از یادداشت اختصاصی «احسانی ارکانی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای بازار است که در پی می آید.
به گزارش اخبار ساختمان، در خصوص بحث مسکن یکی سری راه حل‌هایی وجود دارد که جهت عبور از شرایط کنونی حائز اهمیت است و مجموع این راه‌کارها می‌تواند در مدیریت و کنترل بازار مسکن موثر باشد.

یک مورد از این طرح‌ها همین طرح «اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی» است که اخیراً در مجلس یازدهم به تصویب رسید؛ طبیعتاً این طرح تحریکی در بازار عرضه مسکن خواهد بود؛ با اجرای این طرح چندین میلیون واحد مسکونی خالی که الان وجود دارد، یا در بازار عرضه خواهد شد و یا مالک مجبور به پرداخت مالیات واحد خالی خود می‌شود که دولت می‌تواند با برنامه‌ریزی صحیح از محل دریافت مالیات‌ها برنامه‌های مدونی در حوزه مسکن داشته باشد.

موضوع اصلی که در حل بحران مسکن وجود دارد این است که باید یک طرح اساسی در حوزه ساخت و ساز، تولید و عرضه مسکن ارائه شود. در سال‌های گذشته بحث مسکن مهر را داشتیم و اثرات مثبت آن را هم در خانه‌دار شدن تعداد زیادی از مردم به خصوص طبقه متوسط و پایین و همچنین نقش مهم آن در کنترل قیمت بازار مسکن شاهد بودیم.

گر چه دولت یازدهم و دوازدهم تا مدتی به تکذیب تاثیر طرح مسکن مهر در بازار مسکن می‌پرداختند اما در حال حاضر حداقل برای هر آدم منصفی قابل درک است که این طرح تاثیر مهمی در حوزه مسکن داشت تا جایی که دولت به نوعی با عقب نشینی از مخالفت با این طرح، با تقلید از طرح مسکن مهر، «طرح مسکن ملی» را مطرح کرده است.

این تقلید دولت تقلید ناشیانه‌ای بود؛ به موجب طرح و الگویی که دولت دوازدهم برای مسکن ملی ارائه کرده است، فقط طبقه متوسط به بالا می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند.

در واقع بر اساس این طرح کسانی که می‌خواهند صاحب خانه شوند باید حداقل ۳۰۰ میلیون تومان آورده داشته باشند. این در حالی است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور دهک پایین نمی‌توانند با چنین آورده‌ای وارد بازار شوند.

اگر بخواهیم در حوزه مسکن کاری انجام شود باید قیمت زمین به حداقل برسد تا کسی که می‌خواهد منزلی خریداری کند، فقط هزینه ساخت را بپردازد نه اینکه قیمت زمین به عنوان یک هزینه سنگین‌تر از هزینه ساخت به خریداران مسکن تحمیل شود.

این کار با دخالت دولت و عرضه زمین ارزان قیمت به طرح‌های مختلف انبوه سازی امکان پذیر است.

تا دولت اقدام عملی انجام ندهد نباید انتظار داشته باشیم که در حوزه مسکن معجزه شود و قیمت‌ها کنترل و پایین بیاید.

در خصوص بحث تسهیلات مسکن و یا موضوع ودیعه مسکن نیز باید گفت ممکن است به صورت مقطعی تاثیرات کوتاه مدت داشته باشد اما اقدام اساسی تلقی نمی‌شود.

گامهای اصلی برای مدیریت بازار مسکن، بحث کاهش قیمت زمین و عرضه زمین ارزان قیمت و حمایت از ساخت و ساز با ارائه تسهیلات ویژه برای کاهش قیمت تمام شده مصالح مورد مصرف در ساخت و ساز است.

تحلیل بازار

برچسب ها:

بازار مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman