رئیس اتحادیه مصالح فروشان عنوان کرد:

رکود؛ عامل ثبات بازار مصالح ساختمانی است

رکود؛ عامل ثبات بازار مصالح ساختمانی است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۰ | ۱۳۹۹/۰۵/۲۷

رئیس اتحادیه مصالح فروشان با اشاره به اینکه رکود ساخت و ساز و بازار مصالح ساختمانی، قیمت مصالح ساختمانی را به ثبات رسانده است گفت: این ثبات قیمت ها شاید تا دو هفته آینده ادامه خواهد داشت و باید دید کارخانه ها چه آرایشی خواهند گرفت.
به گزارش اخبار ساختمان، حال و روز این روزهای بازار مصالح ساختمانی به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن و ساخت و ساز و بازار مصالح ساختمانی چندان خوشایند نیست. این وضعیت رکودی که می تواند یکی از دلایل آن عدم رغبت سازندگان به تولید مسکن و شیوع کرونا باشد باعث شده تا کارخانه های تولید مصالح ساختمانی را به آرایش جدید وادار کند.

گفته می شود این رکود بازار مصالح ساختمانی که منجر به ثبات قیمت ها شده چندان هم به مذاق تولیدکنندگان خوش نیامده است. گفته می شود تولیدکنندگان مصالح ساختمانی برای جلوگیری از ضررهای مالی بابت عدم رشد قیمت ها و رکود سعی دارند آرایش جدیدی برای بازار مصالح ساختمانی در پیش بگیرند و احتمالا تولیدات خود را کاهش دهند.

بازار مصالح ساختمانی آرام است

اسماعیل کاظمی رئیس اتحادیه مصالح فروشان با اشاره به اینکه این روزها قیمت مصالح ساختمانی ثبات نسبی پیدا کرده است گفت: بازار مصالح ساختمانی دچار رکود شده است و این رکود هم دلایل مختلفی مثل کاهش تولید مسکن بخاطر شیوع ویروس کرونا می تواند باشد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر بازار مصالح ساختمانی آرام است و در رکود بسر می‌برد ادامه داد: تقاضا متناسب با وضعیت ساخت و ساز است و وقتی عملیات ساخت و ساز رکود دارد متناسب با این رکود بسیاری از واحدها برای کاهش هزینه‌هایشان تعطیل شده یا به صورت سرپایی کار می‌کنند.

کاظمی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد برخی تولیدکنندگان مصالح ساختمانی برای عبور از این وضعیت آرایش جدیدی به خود بگیرند اظهار داشت: به هر حال با توجه به پتانسیل بالای کشور در زمینه تولید کالاهایی نظیر سرامیک، کاشی، گچ، سیمان و اقلام بهداشتی ساختمان این محصولات صرفا از داخل کشور تامین و از بیرون وارد نمی‌شود. پس اینکه تولیدکنندگان مصالح ساختمانی به خصوص سیمان هر اقدامی برای اصلاح وضعیت کارخانه و کارگران خود خواهند کرد.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی با بیان اینکه ۲ هزار و ۱۰۰ واحد صنفی مجوز دار و غیر مجوز دار در تهران مشغول به فعالیت هستند خاطر نشان کرد: امیدواریم که این صنف، بتواند به آرامش نسبی دست پیدا کند.

رئیس اتحادیه مصالح فروشان پیشتر گفته بود که قیمت مصالح ساختمانی در شش ماهه دوم سال ۹۸ و سه ماهه اول سال ۹۹ افزایش داشته اما این افزایش کمتر از تورم سالیانه بوده است.

او می گوید: قیمت پایه مسکن بر اساس قیمت زمین و پس از آن بر اساس قیمت نیروی انسانی و مصالح ساختمانی تعیین می شود. در ابتدای سال ۹۹ قیمت مصوب سیمان ۲۰ درصد افزایش یافت که همزمان هزینه های حمل و نقل نیز با افزایش مواجه بود بنابراین در مجموع در سال جاری با افزایش قیمت ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت سیمان مواجه شدیم.

تحلیل بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman