علت رشد نجومی اجاره‌بهای مسکن چیست؟

علت رشد نجومی اجاره‌بهای مسکن چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۵۱ | ۱۳۹۹/۰۵/۲۷

نقدینگی در کشور ما در هر جایی ورود کرده، آسیب جدی رسانده است و در این بین بانک‌ها هم وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند.
به گزارش اخبار ساختمان، مشکل اصلی ما نقدینگی سرگردانی است که در دست مردم وجود دارد. اگر برای نقدینگی دست مردم برنامه‌ریزی درستی از سوی مقامات پولی انجام نشود، بحران می‌آفریند.

یک طرف این قضیه خانه‌های خالی یا املاک با قیمت‌های نجومی بانک‌ها هستند. بانک‌ها هم بازار‌های سوداگرانه را برای سرمایه‌گذاری به دیگر پروژه‌ها مانند پروژه‌های تولیدی ترجیح می‌دهند. این در حالی است که رسالت اصلی بانک، بانکداری است، اما امروز می‌بینیم بانکداری به یکی از فعالیت‌های جانبی بانک‌ها تبدیل شده است.

این شرایط همگی سبب شده قیمت مسکن و به دنبال آن اجاره‌بها به‌شدت افزایش یابد. از آنجاکه یکی از وظایف اجتماعی دولت، تأمین مسکن اقشار مختلف به‌ویژه قشر آسیب‌پذیر است، مصوبه‌ای به تصویب دولت رسید که اجاره سالانه تحت قاعده قرار گیرد و از یک سقفی بیشتر افزایش پیدا نکند. موضوع مهمی که در این مصوبه وجود دارد بحث ضمانت اجرائی آن است. با توجه به اینکه دولت دسترسی به قرارداد‌های بین مستأجران و مالکان ندارد، نظارت بر اجرای آن سخت شده است.

دراین‌باره علی‌اصغر خانی، نماینده شاهرود و عضو کمیسیون عمران مجلس، از جلسات مشترک با وزیر راه و شهرسازی خبر می‌دهد که در اقدامی مشترک برای ضمانت اجرائی مصوبه مزبور، تصمیم‌گیری می‌شود. او راهکار مجلس را ایجاد بستر الکترونیک برای معاملات می‌داند و می‌گوید کمیسیون عمران و صحن روی موضوع مسکن حساس هستند و طرح‌ها با ضرب‌الاجل بررسی و تصویب می‌شود.

دانشجو

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman