کارمزد 13 درصدی وام ودیعه منطقی است

کارمزد 13 درصدی وام ودیعه منطقی است
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۴۲ | ۱۳۹۹/۰۵/۲۷

یک کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به تعداد مستاجران در کل کشور می‌گوید: حدود ۳۵ درصد از جمعیت کشور مستاجر هستند و در صورتی که نصف این تعداد را اقشار کم‌درآمد تشکیل بدهند، حجم قابل توجهی از این تعداد مشمول دریافت این تسهیلات دولت هستند.
به گزارش اخبار ساختمان، محمود جهانی، در این خصوص می‌گوید: وام ودیعه مسکن از برنامه‌های جامع مسکن طی سال‌های گذشته بود که برای گروه‌های کم درآمد در نظر گرفته شده بود و در حال حاضر به فاز اجرایی رسیده است. این مبلغ به عنوان کمک به پول پیش و مبلغ ودیعه آنان است که با هماهنگی بانک‌های عامل در اختیار مالک خانه قرار می‌گیرد.

جهانی ادامه می‌دهد: نرخ سودی که برای این وام در نظر گرفته شده ۱۳ درصد است که در شرایط فعلی و با توجه به تورم بیش از ۳۰ درصدی نرخ مناسبی است و قرار بر این است تا به دو روش تسویه شود در روش اول مستاجران می‌توانند به صورت ماهانه تنها سود ۱۳ درصدی را با بانک تسویه کنند و اصل وام باقی بماند و در آخر تسویه شود و در روش دوم در آخر دوره اصل و سود وام به صورت توامان به بانک تسویه شود.

او در پاسخ به این پرسش که چه ساز و کاری طراحی شده تا این وام به دست متقاضیان واقعی برسد، می‌گوید: این موضوع به نحوه اجرای تخصیص وام برمی‌گردد و اینکه مدارک مورد نیاز و نوع توزیع به گونه‌ای طراحی شده باشد تا مستاجران بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به تعداد مستاجران در کل کشور می‌گوید: حدود ۳۵ درصد از جمعیت کشور مستاجر هستند و در صورتی که نصف این تعداد را اقشار کم‌درآمد تشکیل بدهند، حجم قابل توجهی از این تعداد مشمول دریافت این تسهیلات دولت هستند.

جهانی در خصوص رقم اعلامی این وام در تهران و شهرستان‌ها و شهر‌های بزرگ نیز می‌گوید: با توجه به رشد اجاره‌بها در تهران سقف وام ۵۰ میلیون تومان برای این کلانشهر بسیار ناچیز است و شاید با این ارقامی که اعلام شده افراد بتوانند در اطراف شهر تهران یا شهر‌های بزرگ، مسکن تهیه کنند و در مجموع این ارقام چندان تاثیری نخواهد داشت و باری از دوش مستاجران برنمی‌دارد.

این کارشناس مسکن در خصوص پرداخت این رقم به مستاجران می‌گوید: مسلما محدودیت بودجه و منابع مالی در وزارت راه و شهرسازی باعث شده تا این حجم اعتبار برای این منظور در نظر گرفته شود و در کل به نظر می‌رسد سطوح بسیار پایینی از مستاجران را تحت پوشش قرار دهد.

جهانی با بیان اینکه این طرح پس از ۱۰ سال در قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب شده است، می‌گوید: این طرح به عنوان یکی از طرح‌های حمایتی اقشار کم درآمد در زمان وزارت آقای سعیدی‌کیا مطرح و جمع‌بندی آن انجام شد البته برنامه‌های دیگری هم بود که به آن‌ها بی‌توجهی شد و اکثرا بلاتکلیف هستند و ما امروز خوشبین هستیم که این وام به مستاجران نیازمند تخصیص پیدا می‌کند.

این کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه شرایط ودیعه مسکن باید با توجه به شرایط روز در نظر گرفته شود، می‌گوید: در صورتی که این طرح ادامه پیدا کند برای سال آینده باید رقم‌های این وام با توجه به تورم محاسبه شود و ارقام بالاتری را برای این منظور در نظر بگیرند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از آغاز پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران طی هفته آینده خبر داد و گفت: ۱۵ بانک در پرداخت تسهیلات همکاری می‌کنند.

به گفته پروانه اصلانی ۱۵ بانک از جمله بانک‌های ملت، ملی، سپه، صادرات، پرداخت این تسهیلات را برعهده خواهند گرفت و متقاضیان واجد شرایط می‌توانند با اعلام قبلی برای دریافت این تسهیلات در زمان اعلام شده به بانک‌ها مراجعه کنند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با یادآوری اینکه وام ودیعه مسکن در تهران ۵۰ میلیون تومان، در سایر کلانشهر‌های بالای یک میلیون نفر جمعیت از جمله مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه ۳۰میلیون تومان و سایر شهر‌ها ۱۵ میلیون تومان است، گفته است: سقف وام ودیعه مسکن طبق اعلام رسمی پرداخت می‌شود مگر آنکه متقاضیان خود درخواست مبلغی پایین‌تر را داشته باشند و طبیعتا شاخص‌هایی که نشان‌دهنده حمایت بیشتری از خانوارهاست در اولویت هستند.

۳.۵ برابر شدن اجاره


پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن در حالی قرار است در هفته آینده آغاز شود که ارقام ارایه شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹، مبلغ اجاره‎ ماهانه به‌علاوه‎ سه درصد ودیعه‎ پرداختی برای اجاره‎ یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران با افزایش ۳۵۰ درصدی از حدود ۱۶ هزار تومان در بهار ۱۳۹۲ (قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری) به حدود ۵۶ هزار تومان در بهار ۱۳۹۹ رسیده است.

کارمزد 13 درصدی وام ودیعه مسکن منطقی است

مصطفی قلی‌خسروی، رییس اتحادیه املاک نیز در مورد پرداخت وام ودیعه مسکن مستاجران تا هفته آینده می‌گوید: افزایش قیمت مسکن را نمی‌توان انکار کرد و امیدواریم مالکان در این شرایط سخت اقتصادی با مستاجران مهربان‌تر باشند البته بسیاری از مستاجران هم هستند که از مالکان خود ابراز رضایت می‌کنند و این وام هم می‌تواند برای مستاجران تا حدودی راهگشا باشد.

قلی‌خسروی با اشاره به نرخ سود وام ودیعه مسکن ادامه می‌دهد: کارمزد ۱۳ درصدی منطقی است و به نظر می‌رسد مستاجران توان بازپرداخت آن را داشته باشند. تسهیلاتی که قرار است در قالب وام ودیعه به مستاجران داده شود و همچنین مصوبه تعیین نرخ اجاره‌بها، در صورت تداوم اجرا از جو روانی و التهاب بازار می‌کاهد و به همین دلیل همزمان با پیش‌بینی ثبات قیمت‌ها در نیمه دوم امسال، امکان تعدیل نرخ‌ها نیز وجود خواهد داشت.

رییس اتحادیه املاک در خصوص نحوه شناسایی واجدین شرایط دریافت این وام نیز ادامه می‌دهد: مستاجران دارای کد رهگیری هستند و با در دست داشتن مدارکی که بانک عامل اعلام می‌کند، می‌توانند این وام را دریافت کنند.

او در مورد قیمت‌های متفاوت اجاره‌بها در تهران نیز می‌گوید: قیمت مسکن به چهار مولفه نوسان نرخ ارز، نرخ طلا، بازار بورس و حامل‌های انرژی وابسته است و تغییر در این بازار‌ها روی قیمت مسکن و اجاره‌بها هم تاثیرگذار است و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

بر اساس این گزارش؛ با توجه به محدودیت منابع، برای پرداخت وام ودیعه اولویت‌بندی خواهد شد و کسانی که نیازمندتر هستند مشمول استفاده از این وام می‌شوند. گروه‌هایی مانند افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، حقوق‌بگیران، کارگران، مستمری‌بگیران و بازنشستگان جزو گروه‌های هدف این طرح هستند و از هفته آینده این برنامه اجرایی خواهد شد و متقاضیان استفاده از این وام باید در سامانه نام‌نویسی کنند که بر اساس اولویت‌بندی انتخاب می‌شوند.

شرایط مورد نیاز برای دریافت وام ودیعه مسکن به این ترتیب است که مستاجران حتما باید اجاره‌نامه دارای کدرهگیری و شرایط وام ساماندهی را هم داشته باشند یعنی وام یا امکانات یارانه‌ای از طرف دولت در بخش زمین یا مسکن نگرفته باشند و صاحب ملک نباشند و از سال ۸۴ هیچ‌گونه سابقه خرید و فروش ملک نداشته باشند. ضمن اینکه باید سرپرست خانوار باشند و شهری را که تقاضا می‌کنند در آن پنج سال سابقه سکونت داشته باشند و همه این مولفه‌ها باید مستند و در سایت قابل بارگذاری باشد.

آفتاب

برچسب ها:

وام ودیعه مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman