یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

دولت باید خانه های متراژ پایین بسازد

دولت باید خانه های متراژ پایین بسازد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۷ | ۱۳۹۹/۰۵/۲۶

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه وام ودیعه اجاره مسکن طرحی شکست خورده است، گفت: دولت خانه با متراژ پایین بسازد و با کرایه کم به مستاجران بدهد که کار معقول‌تری است.
به گزارش اخبار ساختمان، لطفعلی بخشی در راستای اعطای تسهیلات به مستاجران اظهار داشت: وعده دولت اعطای وام به مستاجران بود ولی کسانی که خانه دارند مشمول آن نمی‌شوند، کسانی که در 15 سال گذشته مسکن معامله کردند نمی‌توانند این وام را دریافت کنند و یک سری شروط دیگر گذاشته‌اند.

وی افزود: پرداخت وام نیز مشکلات خاص خود را دارد، گفتند این پول با بهره 13 درصد است و آخر سال نیز باید پول را پس بدهند؛ مستاجر این پول را باید به صاحبخانه بدهد ولی ممکن است آخر سال صاحبخانه پول را پس ندهد و منتظر بماند تا مستاجر دیگر بیاید تا بتواند پول را پس دهد.

کارشناس اقتصادی عنوان کرد: این مسئله یک پیچیدگی دارد، دولت هزار گرفتاری دارد و این را هم روی همه گرفتاری‌هایش گذاشته است، باید تمرکز را بر روی تولید خانه‌های ارزان قیمت و یا تولید خانه‌های اجاره‌ای توسط دولت بگذارند.

وی بیان کرد: هر سال کرایه خانه زیاد می‌شود ولی حقوق به حدی بالا نمی‌رود که بتوانند این پول را پس دهند، از طرفی تا شش ماه آینده کسی نمی‌تواند این وام را بگیرد چون بروکراسی دولتی اقتضا نخواهد کرد.

بخشی تصریح کرد: این یک طرح غیر عملی است و مطلقا کارساز نیست، باید در زمین‌های دولتی آپارتمان با هزینه دولت ساخته و به مردم با نرخ کمتری کرایه بدهند، این راه حلی است که همه دنیا به کار گرفته ولی ما همیشه باید راه حل‌های عجیب و غریبی برویم و در نهایت شکست بخوریم.

وی گفت: این طرح از پیش شکست خورده است، راه حل‌های ساده‌تر داریم، می‌توان آپارتمان توسط دولت ساخته و به زوج‌های جوان داد و باید مردم را در این زمینه‌ها تشویق کنیم.

کارشناس اقتصادی افزود: دولت خانه با متراژ پایین بسازد و با کرایه کم به مستاجران بدهد که کار معقول‌تری است. مسکن الگوهایی دارد که در دنیا به آن عمل می‌کنند ولی ما نمی‌خواهیم عمل کنیم، متاسفانه دولت خانه‌های سازمانی که دارد را هم می می‎فروشد.

تحلیل بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman