شیب صعودی اجاره بها در اردبیل:

اجاره‌بها در اردبیل صدای مستاجران را درآورد

اجاره‌بها در اردبیل صدای مستاجران را درآورد
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۴۲ | ۱۳۹۹/۰۵/۲۶

افزایش میزان اجاره‌بها در کنار روند روبه رشد گرانی‌ها در روزهای کرونایی داد بسیاری از مردم ازجمله اجاره‌نشین‌ها را درآورده است، مردمی که علاوه بر کرونا، اجاره‌بهای خانه نیز بر داغشان اضافه‌ کرده است.
به گزارش اخبار ساختمان، با آغاز فصل نقل‌وانتقال، دغدغه‌های بسیاری برای قشر اجاره‌نشین جامعه ایجاد می‌شود؛ فارغ از مشکلات اسباب‌کشی و جابجایی، رویه افزایش قیمت اجاره‌بها برای تمدید دوباره قرارداد بین موجر و مستأجر، به دغدغه‌ای به‌مراتب سخت‌تر تبدیل می‌شود.

امسال نیز هم‌زمان با بحران کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن، میزان اجاره‌بها به شکل سرسام‌آوری با افزایش همراه بوده و مستأجران با مشکل تازه‌ای روبه‌رو شده اند؛ اجاره بهایی که سربه فلک کشیده و دیگر کسی توان پرداخت آن را ندارد.

با توجه به وضعیت اقتصادی پیش‌آمده در کشور شاید افزایش اجاره‌بها عادی به نظر بیاید ولی در شرایط کنونی کمتر کسی دیگر می‌تواند از پس خرج و مخارج روزانه خود بربیآید چه برسد به اجاره‌بهای سرسام‌آور.

در این روزها البته پیدا کردن مَسکن نیز برای مستاجران بسیار دشوار شده است چرا که صاحب‌خانه‌ها تمایلی برای اجاره دادن‌ خانه‌های خود باقیمت پایین ندارند و تردیدی نیست که در این شرایط فشار اقتصادی و قیمت‌های نجومی اجاره مَسکن، شرایط را برای مستأجران سخت و طاقت‌فرسا می‌کند.

علی‌رغم اینکه مدتی از تعیین سقف افزایش اجاره‌بهای مسکن در کشور می‌گذرد، بااین‌حال برخی از مشاوران املاک نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و برخی از آن‌ها نیز این قانون را غیرقابل اجرا می‌خوانند.

چراکه بسیاری از موجران با کرایه‌خانه‌های خود در این ایام گذران زندگی می‌کنند و با گران شدن اجناس و کالاها، آن‌ها نیز مجبور به افزایش کرایه‌خانه‌های خود شده‌اند؛ هرچند انتظار می‌رود در شرایط سخت کرونایی موجران هوای مستأجران را بیش‌ازپیش داشته باشند تا آن‌ها نیز در این تنگناهای اقتصادی کمرشکن، بتوانند زندگی خودشان را اداره کنند.

نظارتی برافزایش قیمت‌ اجاره‌بها وجود ندارد

شهروند اردبیلی که راننده اتوبوس بین‌شهری است با گلایه از وضعیت موجود و خالی بودن دست و بالش با شیوع کرونا اظهار داشت: به دلیل گرانی اجاره‌بها و نداشتن توان کافی نمی‌توانم خانه‌ای برای اجاره پیدا کنم؛ علی رغم اینکه چند روزی از اعلام افزایش ۱۵ درصدی کرایه‌خانه‌ها از سوی دادگستری استان نیز می‌گذرد ولی بازهم تاثیر چندانی بر وضعیت نداشته است.

وی افزود: سال گذشته در یکی از مجتمع‌های استان اردبیل مستأجر بودم که امسال با این وضع اجاره‌بها نمی‌توانم تمدید قرارداد کنم و خانه‌ای ارزان تر هم نمی توانم پیدا کنم.

سخاوتی گفت: صاحب‌خانه‌ام یک‌میلیون تومان روی کرایه‌خانه گذاشته است و مهلت یک‌ماهه داده تا یا مبلغ پیشنهادی را قبول کنم و یا اینکه خانه‌ جدیدی پیدا کنم.

او می‌گوید: باتوجه به شیوع کرونا و وضعیت موجود ما هرروز بیکار و بیکارتر می‌شویم و ازآنجایی‌که بیمه بیکاری و تسهیلات کرونایی به‌ ما تعلق نگرفت هزینه‌های سرسام‌آور کرایه‌خانه قابل‌تحمل نیست.

این شهروند همچنین ادامه داد: در محله‌های دیگر نیز به‌ دنبال خانه گشته‌ام اما قیمت‌ها چنان روند صعودی دارند که با توجه به تعطیلی کار، نتوانستم خانه‌ای در حد توان خودم پیدا کنم و اگر بخواهم خانه‌ای باقیمت‌های پیشنهادی اجاره کنم نمی‌توانم از پس خرید مایحتاج خانواده‌ام بربیایم.

منصور فرحود دیگر شهروند اردبیلی گفت: ۳ ماه است برای پیدا کردن خانه آواره کوچه و خیابان هستم،مبلغ‌های پیشنهادی برای اجاره خانه آن‌چنان گران است که قادر به اجاره یک واحد نیستم.

طمع عقده‌های اقتصادی بر سر مستأجران خالی می‌شود

در همین خصوص رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان اردبیل اظهار داشت: افزایش قیمت‌ها در بازار موجب افزایش اجاره‌بها و قیمت شدید مسکن شده است که در این میان موجران سودجو می‌خواهند تمام عقده‌های اقتصادی کشور را سر مستأجران خالی کنند و این وضعیت فعلی باعث می‌شود مستأجران نتوانند مسکن اجاره‌ای باقیمت مناسب پیدا کنند.

خداویردی حضرتی گفت: برخی از صاحب‌خانه‌ها از طریق اجاره دادن ملک‌شان گذران زندگی می‌کنند اما عده‌ای نمی‌خواهند وضعیت نامناسب مستأجران را درک کنند و با دو، سه برابر کردن اجاره‌بها، مستأجران را با دغدغه‌های جدی روبرو می‌کنند.

وی افزود: مَسکن به‌عنوان کالای سرمایه‌ای موردتوجه است و به همین دلیل برخی مواقع در اجاره یا فروش آن هیچ‌گونه عدالت و انصاف دیده نمی‌شود و اگر هرچه زودتر صاحبان خانه‌های خالی مجبور به پرداخت مالیات سنگین شوند شاید در این صورت شاهد پایین آمدن قیمت اجاره و قیمت فروش مسکن شویم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان اردبیل همچنین تصریح کرد: افزایش قیمت ارز، نبود مدیریت مدون و رفتار غیرمنصفانه خود مردم، موجب شده تا وضعیت بازار به این شکل درآید.

وی اظهار کرد: متأسفانه در مورد قیمت‌ها نیز نمی‌توان مداخله کرد و بارها مشاهده‌شده که فروشنده مسکن در لحظه معامله از فروش و یا اجاره سرباز زده است.

حضرتی افزود: کمیسیون پنج‌گانه اتحادیه املاک، اعم از بازرسی و کمیسیون رسیدگی به شکایات مردمی در طول روز در حال فعالیت است و بازرسی از فعالیت صنوف در دستور کار است که با اجرایی شدن مصوبه فعالیت کمیسیون‌ها بیشتر هم شده است.

هجوم نقدینگی؛ مهم‌ترین عامل بروز تلاطم در بازار مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هجوم نقدینگی را مهم‌ترین عامل بروز تلاطم در بازار مسکن دانست و گفت: متأسفانه دولت برای مدیریت سرمایه‌های خرد و کلان مردم هیچ برنامه‌ای نداشته و در چند ماه اخیر تنها آن‌ها را به بازار بورس هدایت کرده است و در چند ماه اخیر حوزه مسکن در کنار حوزه‌های دیگر اقتصادی دچار چالش جدی شده و اقشار متوسط و کم برخوردار جامعه برای تأمین مسکن موردنیاز با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌اند.

صدیف بدری افزود: راه رفع نیازهای کنونی و تعادل بخشی به‌نظام عرضه و تقاضا در بازار مسکن، تنها استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی است و در شرایط کنونی سازندگان و انبوه‌سازان به دلیل وجود تلاطم در بازار و قیمت‌ها و عدم‌حمایت دولت از بخش مسکن و نبود حمایت‌های مالی، با حساسیت بسیاری فعالیت می‌کنند و این مسئله در کاهش میزان ساخت‌وساز اثر گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین اولویت بازار مسکن اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه مسکن است، افزود: قانون مالیات‌های مستقیم باید اصلاح‌شده و تمام مساکن خالی مشمول قانون اخذ مالیات شوند، در آن صورت بسیاری از مساکن مذکور در اختیار افراد کم‌درآمد قرار خواهد گرفت، ازاین‌رو می‌توان تمام این موارد را در زمان تدوین قانون مالیات بر عایدی سرمایه مسکن در نظر گرفت.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین بابیان اینکه قانون فعلی ساماندهی خانه‌های خالی دوای درد بازار نیست، گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی در مدیریت بازار جزء اولویت‌های پایین است.

وزارت راه و شهرسازی برنامه مدونی برای وضعیت اجاره مسکن ندارد

نماینده خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی هم گفت: امروزه وضعیت اجاره مسکن در شهرهای مختلف اسفناک است و کسی هم پاسخگو نیست و متأسفانه وزارت راه و شهرسازی برنامه مدونی برای وضعیت اجاره مسکن ندارد.

سید غنی نظری تصریح کرد: برای اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، باید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی به بازار طی سال‌های گذشته تزریق می‌شد تا قیمت‌ها به‌صورت افسارگسیخته تغییر نمی‌کرد اما این موضوع محقق نشده است و اکنون با حقوق ۵۰ سال هم نمی‌توان خانه خرید.

در هر حال سال‌هاست پیدا کردن خانه اجاره‌ای باقیمت مناسب دشوار شده است و با رسیدن فصل تابستان نیز، استرس پیدا کردن خانه با توجه به شرایط مالی، زندگی مردم را فرامی‌گیرد.

در این خصوص مسئولین بارها قول مساعد برای جبران این وضعیت داده‌اند اما با پشت‌گوش‌اندازی دوباره برای سال دیگر می‌ماند و نه‌تنها دردی از مشکلات مستأجران دوا نمی‌شود، بلکه روزبه‌روز با افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، بر دغدغه‌های زندگی آن‌ها افزوده می‌شود.

درهرحال این روزها انتظار می‌رود نهاد و ارگان‌هایی که مسئول ساماندهی به وضعیت بازار مسکن در استان هستند پای‌کار باشند و تدبیری مناسب برای مشکلات اقتصادی مردم بیندیشند.

تحلیل بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman