مدیرکل استاندارد همدان خبر داد:

۲۶۷ آسانسور گواهینامه ایمنی گرفتند

۲۶۷ آسانسور گواهینامه ایمنی گرفتند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۴۵ | ۱۳۹۹/۰۵/۲۲

مدیرکل استاندارد همدان از صدور 267 گواهینامه ایمنی عملکرد آسانسور در همدان خبر داد و گفت: پس از بازرسی‌های فنی صورت‌گرفته از آسانسورهای نصب‌شده تعدادی از آن‌ها در آزمون‌های استاندارد سربلند بیرون آمدند.
به گزارش اخبار ساختمان، محمد مددی در جمع خبرنگاران عنوان کرد: طبق قانون مدیران دستگاه‌های اجرایی و مالکان و مدیران مجتمع‌های مسکونی و تجاری، موظف به ایمن و استانداردسازی آسانسورهای مجموعه‌های خود هستند و باید درخواست بازرسی فنی را در سامانه مربوطه به نشانی lift.isiri.gov.ir ثبت کنند.

وی در این زمینه، اضافه کرد: از سال ۸۲ آسانسور زیر پوشش استاندارد ملی ایران و دستورالعمل‌های آن قرار گرفت و با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با شهرداری، ساختمان‌های دارای آسانسور تنها به شرط دریافت گواهینامه ایمنی آسانسور، پایان‌ کار می‌گیرند.

مدیرکل استاندارد استان همدان گفت: براساس قانون کسانی که به تولید کالاها و ارائه خدمات مشمول مقررات استاندارد اجباری، بدون دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد و یا تأییدیه اقدام کنند، به حبس تعزیری درجه شش یا جزای نقدی درجه سه و یا هردو مجازات محکوم می‌شوند.

به گفته مددی اگر حادثه‌ای همراه با ایجاد جرح برای مسافران آسانسور رخ بدهد، تمام مسئولیت‌های حقوقی و کیفری آن برعهده مدیر یا مالک ساختمان است.

این مسئول با اشاره به اینکه برای آسانسورهای بازرسی‌شده کد رهگیری ۱۰ رقمی با عنوان شناسه ملی صادر می‌شود، افزود: نصب این کد در کابین آسانسور روی یک پلاک فلزی اجباری شده است و مردم با ارسال آن کد به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷، می‌توانند از تأییدیه ایمنی و کیفیت، تاریخ انقضا و وضع کنونی آسانسور آگاه شوند.

مددی تأکید کرد: بعد از بازرسی آسانسورهای اماکن عمومی درصورت وجود نقص فنی، مدیران و مالکان این اماکن موظف به بهسازی و استانداردسازی آسانسورها می‌شوند.

مدیرکل استاندارد همدان در پایان، اضافه کرد: درصورت رعایت نکردن موضوع، با نظر مقام قضائی استان، نسبت به پلمب آسانسورهای غیر استاندارد اقدام می‌کنیم و با توجه به اهمیت مسئله تا زمان گرفتن گواهینامه تأییدیه ایمنی و کیفیت آسانسور، رفع پلمب انجام نمی‌شود.

قلم

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman