سیمان دورود در یک قدمی وداع با غبار

سیمان دورود در یک قدمی وداع با غبار
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۲ | ۱۳۹۹/۰۵/۲۲

کارخانه سیمان دورود در سال ۳۸ به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده سیمان کشور آغاز به کار کرد اما همجواری آن با شهری که پایتخت طبیعت ایران نام داشت باعث شد تا برغم ایحاد اشتغال در منطقه، دود برج های آن نفس بخشی از ساکنان شهر را گرفته و صدای اعتراض آنها بلند شود.
به گزارش اخبار ساختمان، شرکت سیمان دورود متشکل از سه واحد مجزا است که واحد شماره یک آن در سال ۳۸ با ظرفیت ۳۰۰ تن در روز شروع به کار کرد و این میزان تولید با نصب مجدد یک کوره ۳۰۰ تنی به ۶۰۰ تن در روز افزایش یافت.

سال ۴۳ نیز کوره ای ۴۰۰ تنی به مجموعه سیمان دورود افزوده شد و کارخانه در سال ۴۸ با میزان تولید یکهزار تن در روز به استقبال بهره برداری از فاز دوم رفت، تا با استفاده از سیستم خشک به ظرفیت ۲هزار تن در روز برسد.

اما واحد شماره سه کارخانه سیمان دورود به عنوان بزرگترین واحد تولیدی این شرکت پس از انقلاب در سال ۵۹ به بهره برداری رسید و تولید روزانه آن ۲ هزار و ۵۰۰ تن اعلام شد.

وجود چنین کارخانه ای با این ظرفیت در دهه های گذشته یک نقطه مثبت بزرگ نه تنها برای لرستان بلکه برای برندسازی سیمان کشور بود که البته با وجود ورشکستگی و انحلال برخی صنایع بزرگ استان، همچنان سرپا ایستاده و امروز با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال یکی از امیدهای صادراتی منطقه محسوب می شود.

سیمان دورود، نبض تند اقتصاد و نفس تنگ محیط زیست

سیمان دورود هرچند ضربان اقتصادی لرستان و صادراتی کشور را تند کرد اما از طرفی به دلیل آلودگی های زیست محیط، نفس طبیعت و شهروندان دورود را به شماره انداخت و این تناقض میان منافع برای سالها حل نشد تا جایی که فاز سوم این کارخانه را به تعطیلی کشاند.

دود برجک های سیمانی در حالی اشتغالزا و پول ساز بود که شهروندان دورودی که به سکونت در پایتخت طبیعت ایران و یکی ازخوش آب و هواترین مناطق کشور شهرت داشتند، رفته رفته نفسشان تنگ شد و صبرشان به آخر برسد تا جایی که صدای اعتراض ها بلند شد و صحبت هایی در خصوص بیماری های تنفسی مردم و کارگران کارخانه سیمان مطرح شد تا در نهایت تیرماه ۹۶ فاز سوم کارخانه سیمان دورود به علت مشکلات زیست محیطی به مدت ۴۰ روز تعطیل شود.

تا قبل از این تعطیلی اجباری، تولید سیمان در نارضایتی های زیست محیطی همزمان با هم پیش می رفت و نهایتا دی ماه ۸۷ الکتروفیلتر واحد شماره یک این کارخانه نصب شد اما با وجود تلاش های مسوولان برای حفظ همزمان سیمان و محیط زیست، قربایان تناقض توسعه و طبیعت همچنان وجود داشتند و ادامه نصب الکتروفیلترها با اعتبارات میلیاردی هم نتوانست به این تضاد منافع به طور کامل پایان بخشد و سیمان دورود همچنان برند صادراتی و شهر همچنان غبارگرفته دودکش های سیمانی است.

اکنون پیگیری برای رفع مشکل فیلتر۲ این واحد صورت گرفته و امروز خبرهای خوشی به گوش می رسد که با تحقق کامل وعده ها، میزان آلایندگی سیمان دورود به اندازه استانداردهای اروپایی هم دست خواهد یافت.

سیمان روسفید از تحقق وعده ها و دورود در یک قدمی وداع با غبار

ماه گذشته شرکت سیمان دورود در اطلاعیه ای اعلام کرد: این شرکت بنابر تعهد خود مبنی بر حفظ محیط زیست و در راستای مسئولیتهای اجتماعی خود طبق اسناد و نامه نگاری هایی که با اداره حفاظت محیط زیست و سایر ارگان های مرتبط داشته است از سال ۹۸ پیگیر رفع مشکل فیلتر واحد ۲ می باشد.

در این اطلاعیه آمده است: در حالی که تعداد ۲هزار کیسه این فیلتر که وظیفه جذب غبار و بازگرداندن آن به چرخه تولید را دارند ، تولید خارج کشور می باشند و بدلیل تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران تهیه آنها با مشکل مواجه بوده است.

روابط عمومی شرکت سیمان دورود در این اطلاعیه اظهار داشت: با توجه به موارد یاد شده، مدیریت شرکت سیمان دورود با پیگیری های مجدانه در راستای حل این مشکل علیرغم تحریم های موجود ، موفق به تهیه این کیسه های فیلتر از شرکت های مربوطه خارجی گردیده و اکنون در گمرگ جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: از طرفی جهت ترخیص این کیسه ها از گمرک نیازمند اختصاص باقیمانده ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی است که این امر علی رغم تعهدات شرکت سیمان دورود نسبت به حفظ محیط زیست و مسئولیت های اجتماعی خود و نامه نگاریها و درخواست های شرکت سیمان دورود، تاکنون توسط بانک مرکزی انجام نشده است.

شرکت سیمان دورودو اعلام کرد: بدیهی است با حل مشکل ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در کمترین زمان ممکن کیسه های خرید خارج از گمرک ترخیص شده و به شرکت سیمان دورود جهت تعویض کیسه های معیوب و حل مشکل آلودگی موجود، حمل خواهند شد.

تخصیص ۲۲ هزار یورو ارز و ارسال ۲ هزار فیلتر کیسه ای کارخانه سیمان

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست (hse) شرکت سیمان دورود در این خصوص گفت: راهکار کاهش آلودگی های کارخانه سیمان نصب فیلترهای الکترونیکی یا پارچه ای است که به همین منظور سال ۹۷ خرید ۲ هزار عدد فیلتر کیسه ای برای این مجموعه در دستور کار قرار گرفت.

علیرضا بوساک افزود: این کیسه ای پارچه ای جنس خاصی داشته و فایبر گلس است که جنس آن داخل ایران تولید نمی شود و در انحصار چند شرکت خارجی است و حتی چین به عنوان تولید کننده این محصول، مواد اولیه را از کشورهای اروپایی تهیه می کند.

وی ادامه داد: فیلتر پارچه ای یا کیسه ای غبار را به بدنه خود جذب می کند و با انجام دادن تصفیه و تمیزکاری، غبار را گرفته و هوای پاک را به خارج از دودکش هدایت می کند.

وی با بیان اینکه ثبت سفارش فیلترها دی ماه ۹۸ با همکاری یک شرکت بخش خصوصی صورت گرفته اظهار داشت: آن زمان حدود ۷۰ درصد ارزش فیلترها توسط این شرکت به طرف خارجی پرداخت و مبلغ ۲۲ هزار یورو نیز به عنوان تعهد بانک مرکزی باقی ماند.

بوساک تصریح کرد: به تازگی نیز این تعهد بانک مرکزی محقق شده و محموله فیلتر به سمت کشور بارگیری شده که به دلیل اعمال تحریم های ناجوانمردانه به حوزه کشتیرانی در میانه راه متوقف شده و بنابر رایزنی های وزارت امور خارجه، این محموله به زودی در مسیر ایران حرکت خود را از سر خواهد گرفت.

رویای آسمان آبی در آستانه تحقق، نیم نگاه آلایندگی کارخانه سیمان به استاندارد اروپا

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست (hse) شرکت سیمان دورود همچنین گفت: در حال حاضرمیزان غبار و آلایندگی این کارخانه، ۲۷۶ میلی گرم حدود ۲.۵ برابر استاندارد ایران است.

بوساک تصریح کرد: با نصب فیلترهای خریداری شده این رقم به کمتر از ۵۰ میلی گرم می رسد که با این مهم به استاندارهای جهانی و اروپایی خواهیم رسید و گام مهمی در تحقق صنعت پاک برداشته خواهد شد.

وی توضیح داد: هرکدام ازاین فیلترهای کیسه ای چهار سال ضمانت دارد اما می توان هفت تا هشت سال با استاندارد ایران از این ابزار استفاده کرد هرچند از هم اکنون اقدام لازم برای خریداری فیلترهای جدید آغاز شده است.

ایرنا

برچسب ها:

سیمان دورود 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman