افزایش چشمگیر قیمت مسکن در جهرم

افزایش چشمگیر قیمت مسکن در جهرم
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۱۷ | ۱۳۹۹/۰۵/۱۹

عامل بخش زیادی از نابسامانی بازار و قیمت‌های نجومی مسکن، مالکانی هستند که بدون هیچ ضابطه‌ای و با بهانه‌های واهی، قیمت‌های غیرمتعارف و نسنجیده برای ملک خود اعلام می کنند.
به گزارش اخبار ساختمان، چشم‌انداز پیش روی بازار مسکن به عواملی مانند مدت‌ زمان ماندگاری ویروس کرونا، نرخ ارز، قیمت نفت، ظرفیت بازارهای موازی همچون بورس و طلا، تسهیلات بانکی، قیمت مصالح ساختمانی و میزان تولید مسکن بستگی دارد. در سال‌های اخیر هیچ‌گونه ریل‌گذاری موثری توسط مجلس و دولت به خصوص در کلان‌شهرها که مشکل مسکن حاد است صورت نگرفته است. به‌نحوی‌که امکان خانه‌دارشدن برای بسیاری از زوج‌های جدید وجود ندارد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان جهرم با اشاره به حضور ضعیف دولت در کنترل قیمت مسکن گفت: ابتدا حضور ضعیف دولت در بخش زمین و مسکن همچنین ناتوانی دولت در کنترل تورم که باعث کم شدن ارزش پول ملی کشور شده است که در واقع چیزی که امروز مشاهده می شود فقط گرانی نیست بلکه ناتوانی و ضعیف شدن پول رایج کشور در وقت تبادل بین کالا و پول است.

نصرالله شعبانی بیان کرد: از دیگر علل افزایش قیمت زمین و مسکن، حضور دلالان و واسطه‌ها است که به صورت ماهرانه برای کسب و افزایش سود بازار تجاری، مسکونی و زمین را در اختیار گرفته‌اند و این نوع بازار، کنترل از دست مشاورین املاک و مصرف‌کنندگان واقعی خارج شده است.

عرضه زمین؛ مسکنی موقت برای کنترل قیمت مسکن

وی افزود: راهکار برون‌رفت از این مشکلات آن است که دولت در بازار حضور پیدا کند و با حمایت از قشر ضعیف و مصرف‌کنندگان واقعی با عرضه زمین، واحدهای ارزان قیمت و همچنین شهرداری‌ها هم با آسان گرفتن در تفکیک اراضی و تخفیف، در تفکیک و خدمات کمک کنند که البته دولت هم با کاهش قیمت مواد تشکیل دهنده ساختمان کمک شایانی می تواند انجام دهد.

شعبانی با بیان اینکه میانگین قیمت زمین و مسکن در جهرم اگر به دو منطقه متوسط و عالی تقسیم کنیم، حداقل قیمت در منطقه متوسط متری ۲ میلیون تومان و متوسط رو به بالا و عالی تا متری ۶ میلیون تومان گزارش شده است، افزود: قیمت هر مترمربع زمین از بهار و تابستان امسال ۵۰ درصد و نسبت به تابستان سال قبل 150 درصد افزایش داشته است .

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان جهرم بیان کرد: اگر کارشناسی توسط کارشناسان خبره و مورد اعتماد اتحادیه صورت بگیرد و برگه کارشناسی به اجبار پیوست قولنامه شود تا ثمن معامله همان قیمت کارشناسی شده توسط کارشناسی رسمی و معتمد انجام شود که این عامل می توانند کمک به سزایی به کنترل قیمت باشد.

وی ضمن ابراز نگرانی از اینکه متاسفانه امروز هر شخصی یک دفتر تهیه کرده است و کارشناسی ملک انجام می‌دهد، تصریح کرد: اگر قولنامه پرینتی با کد رهگیری و استعلامات مربوط به آن در یک سامانه طراحی شده صورت بگیرد و قولنامه دستی حذف شود تا حدود زیادی دست دلالان و فعالان بدون مجوز از این بازار برداشته و کارشناسی خارج از عرف صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از معامله‌ها و قیمت‌ها خارج از نظر کارشناسی بین افراد معامله می شود، ادامه داد: البته دلالان و واسطه‌گران پس از این که در بیرون از دفاتر مشاور املاک به توافق رسیدند فقط برای انجام مبایعه نامه و حق التحریر به مشاورین املاک مراجعه می‌کنند که این اوضاع باعث کسادی معاملات در مشاورین املاک شده که گرانی مسکن نه تنها باعث رکود بازار مسکن شده بلکه به نسبت این افزایش قیمت باعث افزایش اجاره‌بهای مستاجرین هم شده است.

شعبانی گفت: بنابراین مشاورین املاک نه‌ تنها به گرانی ملک، دامن نمی‌زنند بلکه طرفدار ارزانی نیز هستند چرا که آمار حاکی از آن است که معاملات در مقایسه با سال گذشته کاهش بسیار چشمگیری داشته است و از سوی دیگر رشد چشمگیر قیمت‌ها در بازار اجاره و خرید و فروش، زمینه ساز کاهش معاملات و کساد شدن بازار مشاوران شده است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان جهرم با اشاره به اینکه، بالا رفتن قیمت ارز و عدم ثبات قیمت‌ها، مردم را به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن سوق می‌دهد و همین عامل باعث حباب کاذب افزایش قیمت املاک شده است، تاکید کرد: توصیه به مردم آن است که مردم از خرید شتابزده بپرهیزند و در دام حباب‌سازی سوداگران نیافتند و برای خرید املاک به مشاورین مجوزدار و قانونمند اتحادیه املاک شهرستان مراجعه کنند.

افزایش اجاره‌بها زندگی زوج‌های جوان را تحت‌الشعاع قرار داده است

یک شهروند جهرمی که در روزهای اخیر برای اجاره مسکن به بنگاه‌های معاملات مراجعه کرده‌اند، اظهار داشت: میزان اجاره‌ها بسیار بالا رفته و از توان مالی امثال ما که تازه زندگی مشترکمان را شروع کرده‌ایم، خارج است.

وی که به همراه همسرش به دفتر مشاور املاک مراجعه کرده است، گفت: بسیاری از صاحبان املاک به بهانه افزایش تورم و بالا رفتن نرخ دلار، کرایه‌ها را به شکل سرسام آوری بالا برده‌اند.

وی ادامه داد: مثلا اگر سال گذشته در همین ایام در قبال یک خانه چند سال ساخت در نقاط متوسط شهر کمتر از یک میلیون تومان بابت هر متر مربع کرایه می‌دادیم الان این مبلغ به یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان و حتی بیشتر افزایش یافته است و باید برای زندگی به حاشیه شهر که از امنیت و خدمات رفاهی کمتری برخوردار است، برویم.

وی با انتقاد از مسئولان بیان کرد: مسئولان از یک طرف جوانان را به ازدواج ترغیب و تشویق می‌کنند و از طرف دیگر زیرساخت‌های تشکیل زندگی مشترک از جمله مسکن را فراهم نمی‌کنند.

یک بانوی سرپرست خانوار نیز ضمن اظهار نگرانی نسبت به افزایش بی‌رویه اجاره‌بها گفت: من به همراه دو دخترم در یک خانه، یک اتاقه مستاجر هستیم و شهریور هم مهلت رهن به پایان می‌رسد که از الان نگران هستم که صاحب خانه تا چه میزان بر مبلغ اجاره‌بها می‌افزاید.

وی با استمداد از رسانه‌ها تاکید کرد: صاحب‌خانه‌ها قدری هم به فکر ما مستاجران باشند زیرا بیش از نزدیک به ۶۰ درصد درآمد ماهیانه ما صرف پرداخت کرایهخانه می‌شود و هر سال هم با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات باید نگران افزایش اجاره باشیم.

گفتنی است طی چند سال گذشته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی به جای تکمیل مسکن مهر (که یکی از شعارهای حسن روحانی در انتخابات ۹۲ بود) به بهانه‌های مختلف به این طرح ملی حمله کرده و از اتمام آن سر باز زده است وی همچنین وعده اجرای طرح مسکن اجتماعی را هم داده بود که در این سال‌ها این وعده هم فقط در حد حرف باقی ماند.

فارس

برچسب ها:

قیمت مسکن ،جهرم 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman