مدیرعامل شهر جدید پردیس تشریح کرد:

دلیل افزایش مهاجرت به پردیس چیست؟

دلیل افزایش مهاجرت به پردیس چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۱ | ۱۳۹۹/۰۵/۱۹

مدیر عامل شهر جدید پردیس با تاکید بر اینکه پرونده پروژه مسکن مهر در پردیس که نسبت به سایر شهرها دیرتر آغاز شده بود در سه ماهه اول سال آینده بسته می شود گفت: مافیای مسکن در شهر پردیس نه مثل تهران اما به شکلی دیگر وجود دارد و میزان مهاجرت به این شهر بعد از رشد قیمت مسکن در تهران بیشتر شد.
به گزارش اخبار ساختمان، شهر جدید پردیس یکی از شهرهای مهم در نزدیک پایتخت است که به واسطه احداث پروژه مسکن مهر در این شهر به شدت در سالهای اخیر مورد توجه و افزایش جمعیت شده است. شهر جدید پردیس در ۱۷ کیلومتری شرق تهران در مسیر جاده هراز واقع شده است. ‌

پردیس از شمال به سلسله جبال البرز، ‌از غرب به منطقه جاجرود، از جنوب به روستای کرشت، ‌سیاه سنگ و طاهر آباد و از شرق به بومهن محدود می شود. با رشد قیمت مسکن در چند سال گذشته متقاضیان ناتوان از خرید مسکن بهترین مکان برای خرید و سکونت را این شهر انتخاب کردند.

رشد قیمت مسکن تاثیربسزایی در ارزش افزوده این شهر داشت و به گفته مدیر عامل شهر جدید پردیس بعد از افزایش قابل توجه قیمت مسکن در تهران، این شهر نیز متاثر از این افزایش قیمت، رشد قیمت مسکن داشته و میزان مهاجرت به این شهر که عمدتا هم تهرانی های ساکن در شمال شرق تهران بودند افزایش یافته است.

هدایت معتقد است که مافیایی مسکن آنطور که در تهران مطرح می شود در شهر پردیس وجود ندارد اما به هر حال هستند هر شهری که دارای بیشترین واحدهای مسکونی خالی از سکنه و بیشترین تحویل است به طور طبیعی حضور دلالان نیز زیاد است.

او می گوید: پردیس بالاترین نرخ رشد جمعیت را در کشور به خود اختصاص داده و از زمانی که قیمت مسکن در تهران افزایش یافت پردیس هم متاسفانه متاثر از تهران افزایش قیمت را تجربه کرد. و تهرانی ها به دلیل رشد قیمت ها پردیس را برای سکونت انتخاب کردند.

مدیر عامل پردیس همچنان با بیان اینکه از میزان دقیق آورده مرحله دوم مسکن ملی نمی توان با قاطعیت اظهارنظر کرد گفت: ۱۵ هزار واحد مسکونی در اواخر مرداد ماه افتتاح خواهد شد و تا پایان امسال تلاش می شود که تحویل واحدهای مسکن مهر را ادامه دهیم. در نهایت تلاش می کنیم با افتتاح معدود واحدهای مسکونی مهر در سه ماهه نخست سال آینده پرونده مسکن مهر در شهر پردیس را به اتمام برسانیم.

مشروح گفت و گو با مهدی هدایت مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید پردیس را با هم می خوانیم:

در خصوص آخرین وضعیت مسکن مهر در شهر جدید پردیس بفرمایید که چه تعداد واحد مسکونی باقی مانده است؟

پروژه مسکن مهر شهر جدید پردیس بزرگترین پروژه مسکونی تاریخ ایران است که در حال تکمیل است. شاید تعداد واحدهای مسکونی مهر در شهر پرند بیشتر از شهر پردیس باشد اما سقف مالی پروژه مسکن مهر پردیس و حجم گسترده در ابعاد مختلف در پردیس به عنوان اولین مدل ساخت شهر شامل ساخت مساجد، مدارس، درمانگاهها، فضای سبز، شبکه های آب و فاضلاب، مخازن، تصفیه خانه های فاضلاب و خطوط انتقال و شبکه برق تماما توسط شرکت عمران شهر پردیس انجام می شود.

پس بنابراین پردیس به عنوان بزرگترین پروژه مسکونی در کشور مطرح است و در حال تکمیل شدن است. شهر جدید پردیس در مقیاس ۸۲ هزار واحد مسکونی مهر از سال ۸۶ و سپس از سال ۹۱ شروع شد که بخش اعظم این پروژه ها که حدود ۷۱ هزار واحد مسکونی بود از سال ۹۱ شروع شد.

تا امروز و با پیگیریهای صورت گرفته ۴۵ هزار واحد مسکونی افتتاح شده است که فرایند تحویل آن در حال انجام است و هر متقاضی که مراجعه کند از این ۴۵ هزار واحد مسکونی به محض اینکه دفترچه اقساط را دریافت کرد واحد مسکونی را تحویل می گیرد. ۱۵ هزار واحد نیز آماده شده است و تحویل آن به متقاضیان را نیز آغاز کرده ایم. اما افتتاح آنها را از اواخر مرداد ماه با حضور وزیر راه و شهرسازی و مسوولان کشوری انجام خواهیم داد.

آیا پرونده مسکن مهر در پردیس در سال ۹۹ بسته خواهد شد؟

در واقع در اواخر مرداد ماه جاری افتتاح ها به ۶۰ هزار واحد مسکونی می رسد. ۱۰ هزار واحد مسکونی نیز برنامه ریزی شده است که تا آخر آبان ماه تکمیل شود و حدود ۱۲ هزار واحد مسکونی تا پایان امسال تکمیل و تحویل مالکان خواهد شد.

معدود واحدها و پروژه هایی در مقیاس ۲ یا ۳ هزار واحد مسکونی برای سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ باقی می ماند که پروژه هایی خواهند بود که برای کسر واحدهای پردیس شروع به ساخت آنها شده بود. در تلاش هستیم که این واحدها را هم بخش تکمیل بنُایی را امسال به سرانجام برسانیم. در هر صورت بیش از ۹۵ درصد واحدهای مسکن مهر پردیس امسال تکمیل می شود و پروژه مسکن مهر بسته می شود.

برخی واحدهای مسکن مهر که معارض داشتند چطور؟

مشکل پروژه های معارض دار را حل کردیم و باید گفت که یک پروژه متوقف هم در پردیس نداریم. اما ۲ تا ۳ هزار واحد مسکونی داریم که عملیات اجرایی آنها امسال شروع شد. آنها یک مقدار پیشرفت فیزیکی عقب تری دارند که باید آنها را هم به یک پیشرفت فیزیکی قابل قبولی برسانیم.

از زمانی که مجددا به پردیس بازگشتید و مدیر عامل شهر جدید پردیس شدید چه تعداد مسکن مهر افتتاح شده است؟

تصور می کنم حدود ۲۰ هزار مسکن مهر افتتاح و تکمیل شده باشد.

آیا در شهر جدید پردیس از تبدیل شدن واحدهای مسکونی مهر ۹۹ ساله به خودمالکی استقبال شد؟

بالا بودن ظرفیتهای قابل توجه در شهر پردیس و قیمت واحدهای مسکونی مهر در این شهر، هیچ پروژه ای که نیاز باشد ما آن را خودمالکی کنیم نداشتیم. در پردیس تعدادی واحد مسکونی کمبوددار داشتیم که بخاطر مازاد ثبت نامی بود، بنابراین مجبور شدیم برای پاسخگویی به تقاضا ۲ یا ۳ هزار واحد مسکونی احداث کنیم تا آن کسریها را جبران کنیم. به هر صورت در پردیس واحدهایی که بخواهند به خودمالکی تبدیل شوند نداریم.

سرعت پیشرفت مسکن مهر در پردیس چطور است؟ آیا کُندتر شده است؟

در بخش مسکن مهر تمام امکانات را بسیج کرده ایم. تمام ظرفیتهای مالی که در پردیس داریم ۱۰۰۰ میلیارد تومان وامی که از محل تبصره ۸ داشتیم که تا امروز ۲۷۵ میلیارد تومان آن پرداخت شده است و مابقی هم با پیشرفت فیزیکی پرداخت خواهد شد. در بخشهای مختلف کار را پیش می بریم. عملیات اجرایی تصفیه خانه شماره ۲ پردیس طی روزهای آینده با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان شروع خواهد شد.

در کنار تکمیل پروژه مسکن مهر پردیس در بخش پروژه های روبنایی نیز اقدامات خوبی انجام داده ایم که بتوانیم در کنار سکونت مردم خدمات را در بخش های مختلف تامین کنیم. امسال حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان پروژه روبنایی کلنگ زنی خواهیم کرد که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان آنرا طی ماههای گذشته انجام دادیم و مابقی هم در ماههای مختلف تا آخر امسال کلنگ زنی خواهد شد.

اقداماتی که ما انجام می دهیم با محوریت مرکز محله است. هر مرکز محله شامل یک باب مسجد و مدرسه و بعضا واحد درمانی و یا پارک محلی که خدمات متنوعی دارد و در حال انجام است. از محل ساخت و ساز واحدهای تجاری که داریم منابع این پروژه ها را تامین می کنیم.

هدف ما این است که در افق طرح جامع پردیس وقتی که مردم در پردیس ساکن شدند بتوانیم تمام سرانه های استاندارد را در بخش های مختلف برای ساکنان پردیس فراهم کنیم. در بخش حمل و نقل ایمن نیز یکی از اصلی ترین مولفه های رشد شهرهای جدید حمل و نقل ایمن است.

متروی پردیس نیز در همین راستا قرار دارد؟

به همین منظور متروی پردیس را دنبال می کنیم و یک تفاهمنامه مشارکتی به عنوان اولین مدل قرارداد مشارکت در بخش ریلی با مجموعه سازندگی قرارگاه خاتم الانبیاء به امضاء رساندیم و در حال حاضر در مرحله اخذ مصوبه از هیات دولت هستیم که به محض اخذ مصوبه از هیات دولت، عملیات اجرایی متروی پردیس را که ۲۴ کیلومتر است و در دو تونل دو قلو و یک پل ۷۰۰ متری در آن تعبیه شده متروی پردیس را راه اندازی خواهیم کرد.

در این مسیر که فقط ۷۰۰ متر آن پل است، هیچ معارضی در مسیر نداریم. پیش بینی ما این است که وقتی قرارگاه خاتم الانبیاء مستقر شد این پروژه ها در همان زمان بندی مشخصی که تعهد کرده ایم به اتمام برسد.

متروی پردیس چه زمانی به شهر پردیس می رسد؟

پیش بینی ما این است که تا چهار سال آینده بتوانیم مترو را به شهر پردیس برسانیم و به معنای واقعی به مردم شمال شرق تهران سرویس بدهیم.

متروی پردیس قطعا می تواند یک ارزش افزوده خوبی برای شهر ایجاد کند؟

قطعا همینطور خواهد بود. مترو می تواند ارزش افزوده خوبی برای شهر پردیس ایجاد کند. حتی شهرهای بومهن، رودهن، فیروزکوه و دماوند نیز می توانند از متروی پردیس استفاده کنند و حتی برای این شهرها نیز ارزش افزوده ایجاد خواهد شد.

ورود وزیر راه و شهرسازی به موضوع مسکن مهر در سرعت دادن به تکمیل واحدهای مسکن مهر چقدر موثر بود؟

انصافا وزیر راه و شهرسازی هر روز پردیس و مسکن مهر را رصد می کند. هم موضوعات مردم را به ما منتقل می کنند و هم اینکه پیگیر تمام موارد هستند. هر مشکلی به وزیر راه و شهرسازی منتقل می شود در کمتر از یک ساعت حتما بازتاب و پیگیری آنرا می بینیم.

اگر در پردیس در همین مدت کوتاه این همه موفقیت رخ داده است و این همه زیرساخت ها برای تحویل واحدها رخ داده به خاطر پیگیرهای شخص وزیر راه و شهرسازی است. صمیمانه از تلاش های شخص وزیر راه و شهرسازی برای تکمیل واحدهای مسکن مهر تشکر می کنیم.

در خصوص طرح اقدام ملی مسکن چطور؟ قرار است در شهر پردیس با توجه به اینکه مسکن مهر در این شهر هنوز در حال احداث است چه تعداد مسکن ملی احداث شود؟

در کشور از مجموع ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی، سهم شهرهای جدید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی است و سهم شهر جدید پردیس هم از این ۲۰۰ هزار واحد مسکونی حدود ۱۴ هزار واحد مسکونی است. تا امروز عرصه ۱۱ هزار واحد مسکونی و زمین را به تعاونی هایی که اعضای واجد شرایط دارند و در طرح اقدام ملی مسکن قرار داشتند واگذار کردیم.

خوشبختانه با توجه به ظرفیتهایی که پردیس دارد از این ۳ هزار واحد مسکونی باقی مانده تاکنون برای ۲ هزار واحد مسکونی افتتاح حساب صورت گرفته است و ۱۲۰۰ نفر هم واریزی داشته اند. این پروسه و فرایند ثبت نام و واریزی متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در حال انجام است که پروژه ها هم در بخش آماده سازی و هم در بخش ساخت در حال انجام است و متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه هم باید مردم آورده ۴۰ میلیون تومانی خود را واریز کنند.

البته بعد از آن مجددا به آنها اعلام خواهیم کرد که آورده های بعدی خود را واریز کنند تا ما بتوانیم در منار تزریق منابع از تسهیلات بانکی و از منابع مردم در جهت ساخت مسکن در قالب طرح اقدام ملی حرکت کنیم. هدف ما این است تا بتوانیم تا اواخر سال ۱۴۰۰ این واحدهای مسکونی را به مالکان تحویل دهیم.

پس با این حساب استارت ساخت مسکن ملی در شهر جدید پردیس زده شده است؟

پیمانکاران مسکن ملی انتخاب شده اند و به معنای واقعی این کار شروع شده است. جا دارد از مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و از جناب دکتر مخبر و مهندس محرابیان بعد از تشکیل قرارگاه سازندگی مسکن انصافا تشکر کنم که انصافا ورود جدی به طرح اقدام ملی مسکن داشتند.

شاید به جرات بتوان گفت که جزو اولین مجموعه ها بودند که طرح اقدام ملی مسکن را به معنای واقعی و عملیاتی شروع کرده و پیش بردند. ما نیز بر اساس تکلیفی که داریم طرح اقدام ملی مسکن را پیش می بریم.

آورده اولیه در طرح اقدام ملی مسکن ۴۰ میلیون تومان بود. آیا مشخص است که آورده بعدی متقاضیان چقدر خواهد بود؟

یک اشتباهی که در مسکن مهر داشتیم این بود که با فشاری که به سیستم وارد شد قیمت های مسکن مهر مقطوع اعلام شد و بعدا که خواستیم از مردم پول بگیریم به مشکل خوردیم. این باعث شد که حتی پروژه های مسکن مهر متوقف شوند.

در بحث اقدام ملی مسکن این تهدیدات را در دستورالعملی که به ما ابلاغ کردند دیده اند. بنابراین فعلا نمی شود آورده بعدی متقاضیان مسکن ملی را قطعی و اعلام کرد. به عنوان مثال قیمت میلگرد به یکباره با ۱۰۰ درصد رشد به کیلویی ۱۳ هزار تومان رسید. در هر صورت متوسط آورده به ۳ هزار ثبت نامی مسکن ملی اعلام خواهیم کرد و مردم باید آمادگی داشته باشند که هر چقدر در این مسیر ساخت افزایش قیمت داشتیم باید مردم آنرا پرداخت کنند.

آیا افزایش قیمت مسکن در تهران باعث این شد که قیمت مسکن در پردیس افزایش یابد؟ و آیا باعث شد تا این افزایش قیمت مسکن در تهران میزان مهاجرت به شهر پردیس را افزایش دهد؟ و اینکه آیا شهر پردیس کشش و امکانات لازم برای این افزایش مهاجرت را دارد؟

پردیس بالاترین نرخ رشد جمعیت در کشور را دارد. در افزایش قیمت مسکن در تهران، پردیس نیز متاسفانه متاثر از تهران است. دیدیم که بسیاری از مردم به دلیل افزایش قیمت مسکن و اجاره بها به سمت پردیس آمدند و معمولا ساکنان تهران به خصوص ساکنان مرکز و شمال شرق تهران پردیس را به عنوان سکونت انتخاب کردند. در این مدت شاهد افزایش سرعت سکونت در پردیس بودیم.

به هر حال تلاش می کنیم که امکانات را به موازات سکونت مردم تامین کنیم. امتیازی که پردیس دارد این است که عمدتا ساکنان پردیس در تهران سکونت داشته اند و از لحاظ فرهنگی با مشکل مواجه نمی شویم و باید گفت که بافت فرهنگی پردیس خیلی ناهمگون نیست.

برخی از نمایندگان مجلس چند هفته پیش اعلام کردند که در تهران هستند برخی افرادی که دارای چندین واحد مسکونی هستند. آیا در پردیس هم از این افراد داریم؟

متاسفانه در پردیس هم افرادی هستند که چند واحد مسکونی در اختیار دارند. اما یک سری اقدامات حقوقی خوبی از سوی دادستانی، شورای تامین و نمایندگان مجلس شروع شده است. همین قانون دو فوریت اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه می تواند به کمک بخش مسکن بیاید. ما هر چقدر بتوانیم هزینه نگه داشتن واحدهای مسکونی مازاد را در دست سرمایه گذاران بالا ببریم طبیعتا این افراد به عرضه واحدهای مسکونی خود ترغیب خواهند شد و دست دلالان کوتاه خواهد شد.

مافیای مسکن در شهر پردیس داریم؟

مافیای مسکن به آن شکل که در تهران داریم نه. اما طبیعتا هر شهری که واحدهای مسکونی خالی از سکنه در آن زیاد است حضور دلالان در آن زیاد می شود. عموما بحث دلالی در جاهایی که بحث زمین و مسکن پر رونق است زیاد است. در پردیس هم متاسفانه شرایط آن وجود دارد. بعضا واحدهای تجاری که واگذار می کنیم در هر پاساژ بیشترین تعداد تبدیل به بنگاه مسکن می شود. پس تلاش می کنیم هر واحدی که می فروشیم کاربری مشخصی داشته باشد که همه واحدهای تجاری تبدیل به بنگاه مسکن نشود.

ما در پردیس پدیده ای به نام دلال سرپایی داریم که در هیچ نقطه کشور شاهد آن نیستیم. اقدامات خوبی در این خصوص صورت گرفته است تا بحث استعلام به صورت سیستمی صورت بگیرد تا دلال ها دیگر جایی برای حضور نداشته باشند. هر متقاضی می تواند به راحتی آخرین وضعیت مالکیت، پیشرفت فیزیکی و مالی پروژه را به خوبی استعلام کند. به هر صورت تلاش ما این است که واحدهای مسکن مهر را با تمام امکانات زیربنایی و روبنایی تحویل مالکان دهیم. در پایان از همکاران خبرگزاری بازار که سایتی با ارزش و دارای مطالبی قوی و جذاب است تشکر کنم.

تحلیل بازار

برچسب ها:

پردیس ،مسکن مهر 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman